Amerikai Plán

"Tudom, mi vagy te. Az örök otthon."

"Hé te, mit tettél le az asztalra?" - Érveléstechnikai töprengések

2016. november 20. 22:13 - Alec Cawthorne

12_angry_men_lee_j_cobb_bellowing.pngAmikor az interneten vitatkozunk, hajlamosak vagyunk különösen leegyszerűsítő és demagóg érvekkel támadást indítani partnerünk ellen, bízva abban, hogy képtelen okfejtésünkkel talán magunk felé hajlíthatjuk a másik álláspontját. Kivált igaz ez a filmek kapcsán. A moziról szóló virtuális eszmecsere könnyedén parázs vitákat szülhet, hiszen minden más egyébnél szubjektívebb művészeti formáról beszélünk, mely ráadásul szemtelenül fiatal is (még mindig alig több, mint száz esztendős), és a mai napig polemizálhatnánk akár arról is, hogy a mozgókép elsődleges funkciója a vásári szórakoztatás-e avagy a művészi igényű történetmesélés (a filmkultúra most épp az előbbi felé kanyarodott el, ráadásul elég éles ívben).

Az egyik legnehezebb helyzet, ha egy bálványozott kedvencünket - filmet, rendezőt vagy színészt - kellene védenünk, de ehhez nem áll rendelkezésünkre racionális érvkészlet. Azaz védtelenek vagyunk az ellenfél "alattomos becsmérlésével" szemben. Ilyenkor az elkeseredett vitázó végső elkeseredésében gyakorta odáig süllyed, hogy beveti a "titkos csodafegyvert", a mindenki által jól ismert "Mit tettél te le az asztalra?" című "érvet". Tapasztalatból beszélek, hiszen ezt az "érvet" nem egyszer a fejemhez vágták már. Persze a magam részéről csupán elnéző mosollyal fogadom az ilyesmit. Ám mivel a magyar virtuális térben ez az érveléstechnikai szarvashiba tömegjelenségnek számít, érdemes kissé e kor- és kórtünet mélyére ásni.

Nem állítom, hogy a "Mit tettél te le az asztalra?" és a "Csinálj jobbat!" tipikusan hazai mételyek, de kétségtelen, hogy ezer szónál is beszédesebben árulkodnak a magyar kollektív pszichéről. És ezen a ponton akár messzire is evezhetünk a filmes diskurzus vizeiről, s bátran kitágíthatjuk perspektívánkat. A magyar társadalom kellően frusztrált ahhoz, hogy honfitársaink akár a legjelentéktelenebb nézetkülönbségből is halálosan komoly egzisztenciális kérdést csináljanak. Idehaza a mindennapokban is gyakran előfordul, hogy ha embertársunkat bármilyen csekély mértékben is bírálat tárgyává tesszük, ő rögtön azzal vág vissza, hogy mi nem értünk el annyit az életben, mint ő. Mintha az életkor, a társadalmi státus vagy az érdem univerzális privilégium volna, mintha immúnissá tenné az adott személyt a szabályos és szabatos érvelés erejével szemben.

Távol álljon tőlem mindenféle önelvű szociálpszichológiai kontárkodás, ám úgy vélem, e régi demagógia tipikus kádárista reflex. Reflex azokból az időkből, amikor nemcsak a szabályos és szabatos, de semmiféle érv nem bírt létjogosultsággal, ha kényes témát firtatott. A kádárizmus pedig ma is velünk él, generációról generációra öröklődik, beleszüremlik hétköznapi életünkbe. Ma is előszeretettel vetünk ki "kvótát" az érvekre és a vitatémákra, ha bizonyos állásponttal szemben tehetetlennek érezzük magunkat. Mert megszoktuk, mert kényelmes. Másrészt ez az érveléstechnikai katasztrófa azért is oly "népszerű" Magyarországon, mert a magyar - valljuk be alakoskodás és főleg általánosítás nélkül - közismerten szerénytelen embertípus. És ha támadhatatlan érvekkel bombázzák vagy őt, vagy valakit, valamit, ami fontos a számára, akkor derogál neki ellenérveket konstruálni. Könnyebb inkább személyeskedni. Gyorsan, kurtán, meglepetésszerűen, visszakézből.

Ám még mielőtt néhány olvasó idegenszívűnek és magyargyűlölőnek kiáltana ki, hagyjuk is magunk mögött a "magyar kontextust" és térjünk vissza a filmek világához. "Csinálj jobbat, ha tudsz!" - hangzik el sokszor a közismert mondat. Nem fér a fejembe, miért ne lehetne egy filmet elmarasztalni anélkül, hogy az ember legyártana egy, a szóban forgónál jobb filmet? Ez az egész nemcsak tiszteletlenség a vitapartnerrel szemben, nemcsak az érvei - és a személye - totális semmibevétele, hanem mély és primitív sötétség is. Milyen világ volna az, ahol azonos súlyú csak azonos súlyút bírálhatna? Urambocsá, mit érne egy ilyen világban a filmkritikus munkája? Milyen relevanciája volna egy negatív kritikának egy olyan szerző tollából, aki nem képes legyártani egy, a kritizáltnál színvonalasabb filmet? És egyáltalán, ki dönti el, hogy mi a kritizáltnál színvonalasabb film? És főként: miért lenne egy filmkritikus véleménye inkább mérvadó, ha esetleg ténylegesen legyártaná ezt a színvonalasabb filmet? Mennyit változtatna ez érvei megalapozottságán és súlyán?

Gondolom, nem vagyok ezzel egyedül, de megvallom, szeretnék egy olyan világban élni, ahol bárkiről leírhatnám azt, amit gondolok, kortól, társadalmi rangtól, foglalkozástól, általános megbecsültségtől függetlenül. Ahol a higgadt és tárgyszerű érvekre nem gyermeteg sértődéssel és hisztériás vagdalkozással válaszolnak, hanem higgadt és tárgyszerű érvekkel. Ahol az önszeretet és a hiúság nem borítja árnyékba az egyik legfontosabb kultúremberi erényt: az ellenvélemény iránti feltétlen toleranciát és méltányosságot. Tudjuk persze, hogy a Facebook, a Twitter és az egyéb közösségi oldalak virágkorában, amikor az emberek egyre kevesebbszer találkoznak tőlük eltérő véleményt képviselő vitapartnerrel - hiszen hasonló a hasonló társaságát keresi, és könnyen fel is lelheti ezen alkalmazások segítségével -, szóval ma különösen nagy erőfeszítést igényel eleganciával és méltósággal vívni meg verbális csörtéinket, legyenek azok virtuálisak avagy "valóságosak".

Pedig másképp nem érdemes, sugalljon bármit is a huszonegyedik századi virtuális demagógiagyár és a kizárólag egóval "érvelő", a tekintélyvesztés rémétől rettegő, az erő nyelvét preferáló paprikajancsik mérgező és indulatos tömege. Másképp nem. Csak így.

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amerikaiplan.blog.hu/api/trackback/id/tr5511977880

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tenebra 2016.11.21. 12:03:18

Meglepő lehet, amit írok, de szerintem ez a mentalitás az önbizalomhiányból fakad, melyre rátesz egy lapáttal a magyar közeg. Az önbizalomhiányból fakad, mert az illető úgy értékeli az adott kedvencéről alkotott negatív véleményt, hogy az az ő személye elleni támadásként irányul, hogy az ő ízlése kerül célpontba. Azaz megkérdőjelezi magában, hogy lehet, nem jó az ízlése, lehet, szar dolgokat szeret, így támadva kezd el védekezni. Ennek pedig sajátosan magyar vetülete, hogy a magyar eleve legyőzöttnek és átvertnek érzi magát, mert erre mind történelmileg, mind gazdasági értelemben nagyon sok oka van. És mintegy azzal akar kompenzálni, hogy a saját véleményét ráerőlteti másra, hogy legalább ennyiben érjen valamit.

Úgy gondolom, ezzel a mentalitással kell szembefordulnunk. A "csinálj jobbat!" pedig csak szimplán egy primitív barom agyszüleménye, aki nem tud reflektálni a világra, akit az érzelmei uralnak. Szét kell választani a kettőt. Az alkotó soha nem tud objektíven gondolkodni a saját művéről. Pl. Oliver Stone megszállottan rajong saját pocsék Nagy Sándor című filmjéért, melyhez már vagy 4 rendezői változatot csinált. Attól még persze a filmje szar. Zack Snyderrel hasonló a gond, aki azt hiszi, majd a rendezői változatok javítanak az ő művén. Az alkotó soha nem tud kritikailag viszonyulni saját filmjeihez. Illetve kevés ilyen van. Tarr Béla szerintem ilyen, aki azt mondta, őnismétlővé vált, nem tud több filmet készíteni. Az alkotó egészen másképp áll a saját filmjéhez. Értelmezés tekintetében is. Én egészen mást olvastam ki a Kút című kortárs magyar thrillerből, mint az alkotója, Gigor Attila. Teljesen más alktóként és nézőként nézni egy harmadik személy filmjét is. Semmi értelme annak, hogy csinálsz egy Batman-filmet, ami szerinted jobb, mint Zack Snyder legutóbbi förmedvénye (azért ezt hozom fel, mert én például ennek kapcsán kaptam meg, hogy csináljak jobbat, és maga Zack Snyder is azt mondta, ő ebbe a lelkét belerakta, és a rajongóknak készítette :D). Mert lehet, hogy tényleg jobb, de lehet, hogy nem. Tehát lehetetlen alkotóként objektíve megítélni a saját filmedet.

Különben is: szerintem nagyon sokan tudnának sokkal jobbat, mint Snyder vagy akár Oliver Stone. Sőt megkockáztatom, hogy bizonyos hollywoodi alkotók tudnának jobbat, mint amit kikényszerítenek tőlük a stúdiók.

És a szar filmekért pont az ilyen idióták is vádolhatók, akik a "csinálj jobbat!" című baromságot beköpködik a kritikák alá. Mert elmennek a szarra "csakazértis", hogy nehogy a "szemét firkásznak" legyen igaza, és jegyet váltanak rá. Aztán már maguk is beismerik, hogy nem volt az olyan jó, amit láttak, de a jegyet már kifizették. Támogatták a következő fércművet. Azaz nemhogy a "jobb"-hoz nem járultak hozzá semmivel, de még adják is a lovat a szatócsok alá. Gratulálok nekik innen is! :D

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2016.11.22. 19:44:42

@Tenebra: Na Tenebra pont megelőzött, mert éppen ugyanazt akartam írni, mint ő, hogy a "Te milyen alapon húzod le", "A kritikusok pénzért fikáznak" és a többi kommentszekcíókban előforduló "érv", mind-mind abból ered, hogy az adott egyén nem bízik eléggé a saját ízlésébe. Így ha lehúznak egy neki nem tetsző filmet, akkor nem úgy áll hozzá, hogy hajlandó megismerni egy másik véleményt, esetleg ráébredni, hogy a kritikusnak vannak jogos érvei, de ettől ő még szereti a filmet, hanem személye elleni támadásnak éli meg. Hiszen a legtöbb ember abban hittben él, hogy ami neki tetszik az jó is. A kritikus pedig olykor ráébreszti, hogy talán nem annyira makulátlan az ízlése, mint azt ő gondolja, és ez frusztrálja, pedig ugye "ízlésről nem illik vitatkozni".

Ez a hozzá állás meg gyakorlatilag megöli a filmes diskurzus. Sose értettem, hogy egy ilyen egyszerű téma, mint, hogy valakinek nem teszik egy film, ami másnak igen, hogy képes a legsötétebb tahót kihozni az emberekből, és komoly indulatokat szülni. Ha pedig arról nem vagyunk képesek beszélgetni kulturált hangnemben, hogy jó-e az adott film, és elismerni azt, hogy nem biztos, hogy az általunk szeretet mű egy hibátlan mestermű (de ennek a tudatában is tudjuk szeretni), akkor hogyan is lehetnénk képesek normálisan vitázni az ennél komolyabb, fontosabb témákról?

Amúgy jó cikk, csak az a probléma vele, hogy megint azok nem fogják elolvasni, magukra venni, akiknek a leginkább kéne.

"Mert elmennek a szarra "csakazértis", hogy nehogy a "szemét firkásznak" legyen igaza, és jegyet váltanak rá. Aztán már maguk is beismerik"

De épp ez az, hogy nem ismerik be. Az ember nem akar balek lenni, ezért találni egy szar filmről annyi: "hát nem is volt olyan rossz" "végül is egyszer meglehet nézni" jelegű véleményt. Felöltözött, elment a moziba, vett popcornt: ez jelentős anyagi és időbeli ráfordítás, ezután pedig nem akar azzal szembesülni, hogy mindez hiába volt, ezért próbálja meggyőzni magát arról, hogy nem is volt olyan rossz film, amit látott. És épp innen a bizonytalanság, és ezért támadja vehemensen azt, aki mégis kritizálja az alkotást, hogy magának is bizonyítson. Mert, ha beismerné, hogy egy szar filmért fizetett, akkor "balek lenne", balek meg senki nem akar lenni.

Életunt Cápa · http://eletuntcapa.blog.hu 2016.11.22. 19:44:46

Majd akkor irjál ijen posztokat, ha letettél valami komojat is az assztalra, jó?!

:p

'it's cool to know nothing' 2016.11.22. 19:45:07

Bölcsész picsogás. Mind a bejegyzás, mind az előző komment. Ja, és univerzális. Menjetek és foglalkozzatok valami komoly dologgal.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2016.11.22. 19:45:09

egyfelől gratula az indexcímlaphoz. enélkül azt se tudtam volna hogy létezik ez a blog. másfelől azonban sajnálom, hogy a poszt üres szócséplés. többre számítottam a cím alapján.

Mr Eggs · http://farmprojekt.blogspot.com/ 2016.11.22. 19:45:12

@Tenebra: A szar filmekért részben az ide ez is jó mentalitás és az uram bátyám világ is hozzá tesz.

Alec Cawthorne 2016.11.22. 19:48:46

1. Nem vagyok és soha nem is voltam bölcsész. 2. Senki nem állította, hogy univerzális dolgokról nem lehet beszélni vagy írni. Ezt semmi nem tiltja - a blog célkitűzései sem. 3. Szerintem te menj és foglalkozz valami komoly dologgal ahelyett, hogy időt pazarolsz arra, hogy egy neked nem tetsző cikkhez személyeskedő hülyeségeket kommentelsz. :)

Alec Cawthorne 2016.11.22. 19:49:57

@városjáró: Köszönöm. Ha nem kommentelsz ide, akkor azt sem tudtam volna, hogy létezik a városjáró.blog.hu. Más kérdés, hogy ez az információ az egyetlen "értelme" a "hozzászólásodnak".

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.11.22. 19:56:22

@'it's cool to know nothing': Klasszikus trollkodás. Miért gondolja a magadfajta, hogy ez oké?

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.11.22. 20:00:11

@városjáró: ez most egy komment akart lenni? hihetetlen.

Alec Cawthorne 2016.11.22. 21:25:24

@The Man Who Laughs: "Amúgy jó cikk, csak az a probléma vele, hogy megint azok nem fogják elolvasni, magukra venni, akiknek a leginkább kéne. "

Ahogy eddig a kommenteket elnézem, senki nem fogja magára venni, sőt még engem kell szapulni, amiért egyáltalán diskurzus tárgyává tettem a témát. Na jó, az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem is vártam nagyon más reakciókat. Ez a két úriember is kvázi személyes sértésnek vette, hogy írtam erről. Tökjó. :)

Alec Cawthorne 2016.11.23. 16:48:36

@városjáró: Nem, ezt nevezik trollkodásnak. És ez volt az utolsó off-kommented. :)

Tenebra 2016.11.23. 22:23:56

@'it's cool to know nothing':
"Bölcsész picsogás. Mind a bejegyzás, mind az előző komment. Ja, és univerzális. Menjetek és foglalkozzatok valami komoly dologgal."

NAND-kapukkal és SN7490-es IC-kkel fekszek-kelek, az elég komoly? :C

Alec Cawthorne 2016.11.24. 00:01:13

Igen kedves és udvarias it's cool to know nothing nevű barátunktól érzékeny búcsút kellett vennünk, mivel tovább folytatta az öncélú és parttalan trollkodást és minden harmadik szava a "picsogás" volt. A fórumszabályzatot meg valószínűleg nem olvasta. Így járt.
süti beállítások módosítása