Tetszett maga a műfaji játék is. Tanult kollégám, Alec Cawthorne szerint ugyan a karakterek rendkívül sablonosak voltak, ezerszer látottak klasszikus filmekből, akárcsak a cselekmény vadregényes fordulatai. De én pont azt élveztem ebben, hogy még a magamfajta laikus is rögtön felismerte a műfaji jegyeket és mivel a műfaj maga is korhű (ha szabad ezt így mondani), ezért minél konvencionálisabb, annál jobban segít minket bevonódni abba a játékba, hogy amit látunk, az valóban a 30-as évek. Legyen szó az egyszerre korrupt és ugyanakkor segítőkész rendőrkapitányról, a végzet asszonyairól, a sorsát irányítani akaró, erős férfiról, akinek tragédiáját éppen az az illúzió okozza, hogy mindent megtehet, a mindig másnapos, időnként összevert, szerelmi csalódáson átesett, cinikus, eszközeiben nem válogató, ám okos és jobb sorsra érdemes főhősről, a kisszerű, korrupt gazemberekről, a karikaturisztikusan elrajzolt alvilági figurákról vagy a többiekről.
Tetszett a történelem jelenléte is a filmben. Gömbös Gyula temetése, Magyarország fasizálódása, a növekvő antiszemitizmus, a kommunista illegalitás, a korrupt politikusok, a fények és árnyak, kifinomult luxus és sötét nyomor, béke és erőszak városaként ábrázolt Budapest olyan motívumok, amelyek nem csak abban segítenek bennünket, hogy a valóban meglehetősen mechanikusan alkalmazott műfaji sablonokat felfrissítsék és érdekesebbé tegyék számunkra, hanem egyúttal olyan - ha szabad így mondanom, kevésbé provinciális és minden árny mellett mégiscsak nosztalgikus - képét adja a múltunknak, amelyet keserédes öröm felidézni a műfaj sajátos fénytörésében. Ezt a Budapestet a miénknek érezhetjük, minden szívfacsaró szépségével, időnként sötét árnyoldalaival, és a közelgő pusztulás szorongató előérzetével együtt.
Egy részük a film ahhoz a kínlódásához kapcsolódik, ahogy az alkotók megküzdöttek Budapesttel, mint az ambícióiknak feltűnően ellenálló tárggyal. A modern Budapest túlságosan eleven, túlságosan modern, 21. századi ahhoz, hogy a film készítői úgy fényképezhessék a várost, hogy az egy eleven, modern, 30-as évekbeli Budapestként jelenjen meg a vásznon. Jelenetről jelenetre végigkövethető a kínlódás, még számomra is, hogy miként takarják ki a kínosan nem odaillő műtárgyakat és legyenek ugyanakkor mindvégig jelen a városban. Hol kénytelenek voltak lemondani a kameramozgásról, hol ködbe kellett burkolni a környéket, hol olyan közelről venni a jeleneteket, hogy egy bejáratnál, belső udvarnál, lépcsőháznál több ne látsszon. Nem az a baj, hogy ezt tették, hanem, hogy mindez nagyon, nagyon, nagyon feltűnő. Alig voltak autentikus helyszínek (mint a Centrál, amiből az Abbázia lett) és így amit használni tudtak, az túl nagy kihívást jelentett a készítőknek. Alighanem ezért is olyan sok a bontásra érett házakban forgatott jelenet.
De talán még ez sem magyarázhatja meg egészen, hogy miért van egy csomó olyan jelenet, ahol kihalt utcákon jár a főhős, miközben azt hallhattuk, épp tőle, hogy Budapest egy nyüzsgő, élő nagyváros. Azt sem magyarázza, miért olyan díszletszerűek a díszletek. Pedig ezek nagyon sokat ártanak a filmnek. Nagyon, nagyon sokat.
A hibák következő, harmadik csoportja a történelem ábrázolásának problémáiból adódik. Az az érzésem, hogy a történeti utalások egy nagy része csak történelem nerdök számára érdekes vagy olyanok érthetik, akik 1990 előtt jártak történelemórára és ott alaposan figyeltek is. Példának okáért Gömbös temetése és a kor hangulatának Gömbösre épített felvázolása aligha váltja ki azt a hatást a mai fiatalokban, amit az alkotók neki szánhattak érzésem szerint. Mert 90 óta Gömbös személye nem különösebben fontos a történelemtanításban. A kommunista historiográfia számára persze az volt, hiszen ő volt a magyar fasizmus szimbolikus megtestesítője, s így bárki számára, aki az előző rendszerben nőtt fel, Gömbös személyének lehet némi szimbolikus jelentősége, de e jelentőség mára elenyészett. Ami ma jobban érthető, az a zsidóüldözésekre való utalás (még a kommunista illegalitásról sem vagyok biztos, hogy bárkinek jelent bármit) és így például az abbáziás antiszemita botrány jelenete és a Kulka által játszott Szőllösy személyes drámája. De utóbbinak, azt hiszem, Kulka alakítása nagyságrendekkel nagyobb súlyt ad, mint amit a forgatókönyv ebben a formában képes lett volna adni magától.
A hibák negyedik csoportját a színészi játék teszi ki. Kováts Adél erős, színpadi gesztusokkal játszik és ennek megfelelően folyton kimozdítja a nézőt a nézői élményből. Kolovratnik Krisztián rendszeresen úgy pózol, mint akit fényképeznek. Anger Zsolt csak pillanatokra képes megtalálni az egyensúlyt karaktere különböző oldalai között: többnyire jól hozza a cinikus, ám barátságos rendőrfőnököt, de amikor indulatos lesz, az mindig színpadiasra sikeredik. Rátóti Zoltán belügyminiszterként puha és érdektelen. Dobó Kata egyáltalán nem volt meggyőző, inkább csak hordta a jelmezét.