Amerikai Plán

"Tudom, mi vagy te. Az örök otthon."

Félvilág

2016. január 02. 23:35 - Alec Cawthorne

274333_1449772373_5962.jpgSzerencsésebb lett volna, ha a Szász-Köbli alkotópáros A berni követ bombasztikus sikere után nem vált irányt, s nem próbál meg Houdiniként kiszabadulni a bűnügyi filmek vonzásából - talán most egy pazar, a '30-as évek budapesti alvilágában játszódó, neo-noir hangulatú krimivel (egy Kondor-regény filmverziójával?) lennénk gazdagabbak, és egy tökéletesen félrekalibrált, saját súlya alatt összeroskadó kamaradrámával "szegényebbek". A vizsga és A berni követ alacsony büdzséből és mostoha körülményekből csiholt tüzet a magyar műfaji film sötét alagútjában, ámde a fény mára csupán pislákol: a kétes értékű Félvilág szinte teljes egészében kioltotta. Úgy néz ki, csalóka illúzióink, melyeket az elmúlt esztendőkben kezdtünk táplálni a magyar zsánerfilm jövőjét illetően, porrá omlanak. 2015 legjobban várt magyar tévéfilmjének ugyanis sajnos nevében a sorsa: a Félvilág féltehetségű alkotók félgőzzel készített félsikere.

Meg kell hagynunk: a témaválasztás remek. Mágnás Elza, a szegénysorból egy dúsgazdag bútorgyáros szeretőjévé emelkedő pókasszony története felettébb tanulságos, ráadásul drámai fordulatokban is bővelkedik. A léha életű nő úrihölgyi babérokra vágyott, ezt a kegyet azonban sosem kapta meg a sorstól: kivakaródzott prostituáltként, az arisztokrácia és az alsóbbrendű társadalmi csoportok határzónájában fejezte be rövid életét. A Mágnás Elza-gyilkosság sokkolta a korabeli közvéleményt: holttestét egy utazótáskába rejtve találták meg a Duna-parton. A haláleset - a cinkotai bádogos rémtetteivel egyetemben - szemléletesen tükrözi a Monarchia alkonyának morális káoszát. A sztori pedig egyszerre ad alkalmat a melodrámában rejlő lehetőségek kibontakoztatására, és kevéske bűnfilmes motívuma révén még krimibe illő izgalmakat is szolgáltat közönségének. Ha alaposabban átgondoljuk, rájövünk: ez az alapanyag - bármennyi ziccert is kínál - bizony nagyfokú (élet)tapasztalatot és felelősségérzetet követel meg az alkotóktól.

És a mellékelt ábra sajnos azt mutatja, hogy a Szász-Köbli duó egyikkel sem rendelkezik. A leginkább szemet szúró hiba a női karakterek kidolgozatlansága. Ingmar Bergman vagy Pedro Almodóvar minden bizonnyal értő kézzel nyúlt volna ehhez a nyersanyaghoz, hiszen pályájuk során számtalanszor bebizonyították már, hogy a női sorsok avatott ismerői. A Félvilág alkotópárosa azonban képtelen bonyolult pszichológiájú női hősök hiteles ábrázolására. Márpedig ez komoly gond, hiszen a Félvilág sava-borsát a Mágnás Elzából (Kovács Patrícia), a komornájából, Rózsiból (Gryllus Dorka) és az ifjú cselédlányból (Döbrösi Laura) álló triumvirátus konfliktusai adják. A hölgykoszorú azonban sajnos nem telik meg igazi élettel. A szerepkörök élesen lehatároltak, Köbli Norbert forgatókönyve egy-egy elnagyolt vonással rajzolja meg Elzát, a kérges lelkű, buja femme fatale-t, Rózsit, az irigy és számító másodhegedűst, valamint Katót, a porcelán törékenységű és ártatlan szépséget. Szinte egyetlen pillanat sincs, ahol e három figura kibújna a ráaggatott skatulyából, új arcát mutatná, legalább egy szemernyit ellentmondásossá válna. Egydimenziós, rendkívül kiszámítható, "távirányítással működtetett" nőalakokkal van dolgunk - nemcsak azt tudjuk tökéletesen kisakkozni, hogy a következő jelenetben mi történik velük, de a Félvilág egyáltalán nem is csigázza irántuk való lanyha érdeklődésünket, ez pedig részben már a színészi alakítások hibája.

Láthatunk ugyanakkor néhány izzadságos próbálkozást, mely némi színt kíván csempészni a karakterekbe, de e kísérletek nem érnek célba. Rózsi karakterét például csak inkonzisztenssé teszi, hogy a cselekmény második felében folyamatosan ingadozik úrnőjéhez fűződő lojalitása, valamint a bosszú gondolata között. Megmosolyogtató, hogy az egyik jelenetben még leszbikus csókot vált Elzával, a másikban pedig már kiteregeti az asszony viselt dolgait a gazdag szeretőnek, Max Schmidtnek (Kulka János), sőt még meg is próbálja elcsábítani a férfit. Döbrösi Laura karaktere is csupán szemöldökráncolásra okot adó furcsaságokat művel: például teljességgel megalapozatlan és felesleges mozzanat, amikor romantikus érzelmeinek ad hangot Elza fiatal pártfogoltjával, Sóvágó Gergellyel (Sándor Péter) kapcsolatban. Köbli Norbert igyekezete tehát, hogy "felpezsdítse" kicsit a satuegyszerű asszonyhősöket, épp az ellenkező hatást váltja ki: csak még inkább kidomborítja, hogy ez az érzékeny és tragikus kamaradráma mennyire nagy falat a készítőknek.

Ráadásul a Félvilág cselekménye pontatlanul szerkesztett, hanyagul centírozott. Egyrészt komoly ritmusbéli egyenetlenségekről van szó. Egyes jelenetek hol elnyújtottak, hol idő előtt vágják el őket; utóbbira jó példa Max Schmidt és apja rövid beszélgetése, de akár az olyan, mindenféle rendeltetést nélkülöző mozzanatok is ide tartoznak, mint például az a képsor, melyen Schmidt leszáll egy lovaskocsiról, és gondterhelten mered maga elé a kihalt utcafronton. Másrészt egyes történetszálak nincsenek tisztességesen kifejlesztve, csupán lógnak a levegőben. Ilyen például Elza és Sóvágó Gergely szenvedélyes kapcsolata. A harmincas "végzet asszonya" és a süvölvénykorú  irodalmár héjanászába csupán egyetlen jelenet ad betekintést. (Egyébként az is mosolyt csal az ember arcára, hogy az elvileg érzékeny és visszafogott Költőcske Mihály úgy néz ki, mintha most vágták volna ki egy divatlapból, ráadásul nemcsak gyönyörű lelkével, de kidolgozott felsőtestével is hódít. Ennyit a hiteles karakterábrázolásról.) És mivel ez az emocionális kapocs nem kellően megalapozott, így Gergely filmvégi öngyilkossága - mellyel hitet tesz olthatatlan szerelme mellett - sem érinti meg igazán a nézőt. Másrészt az Elza, Rózsi, Schmidt és Gergely közti szerelmi négyszög túlságosan szövevényes és nem eléggé koncentrált. Ezt a hatalmas érzelmi hullámzást nem bírja el ez a történet, s Köbli pennája sem. Kevesebb szereplővel, akik viszont aprólékosabban megmunkáltabbak, sokkal inkább működhetett volna a Félvilág.
828960_0.jpgA színészi alakítások is csak részben kozmetikáznak a színvonalon. Sajnálatos módon épp Kovács Patrícia és Gryllus Dorka játéka hagyja a legtöbb kívánnivalót maga után. Előbbi inkább közönséges, mintsem vonzó, ráadásul valamiért úgy érzi, sokkal drámaibb hatást kelt, ha minden második sorát félig felhúzott szemöldökkel, suttogva rebegi el. Hát nem. Gryllus pedig számomra a magyar filmszínészet rejtélye: irtózatosan szürke, sótlan jelenség, aki mímelt természetességével itt is önmaga paródiájába csúszik át. Zokogásai és dühkitörései már-már irritálóak. Érdekes módon mindkettejüknél nagyságrendekkel jobb a fiatal Döbrösi Laura, akinek szinte teljes egészében elhisszük a hótiszta ártatlanságú, befolyásolható naivát. Azonban a produkciót ezúttal is Kulka János cipeli a hátán. Voltaképpen most látszik csak igazán, hogy A vizsgát vagy A berni követet sem feltétlenül Bergendy Péter, Szász vagy Köbli tálentuma működtette. A történet és a rendezés ezekben az esetekben is csak tisztességes iparosmunka volt. Valójában mindkét produkció koronagyémántja Kulka János volt. Az ő kimeríthetetlen karizmája lendítette előre a filmeket akkor is, ha a cselekmény esetleg akadozni kezdett. Most, hogy mellékszereplővé "degradálódott", komoly űrt hagyott maga után. Ezúttal csak két nagyobb jelenetet kap, igaz, mindkettőben sziporkázik. Ha Kulka megjelenik, élni kezd a történet. Játéka most is bámulatos. Nem vitás, korunk legnagyobb magyar színésze. (Annak viszont örültem volna, ha a készítők kicsit árnyalják Kulka karakterét - Schmidt Miksa a valóságban például híres volt perverzióiról. Kár, hogy ezt a ziccert kihagyták.)

Azonban Kulka sajnos most nem elég. (És ugyan Fekete Ernő Tibor, vagy a nemrég elhunyt Haás Vander Péter apró epizódjai megédesítik a színvonalat, ez szintén nem jelent sokat.) Nehéz szívvel mondom, de most negatív a mérleg. Ráadásul nagyon. Egyedül a vizuális világ hatott még üdítően: a ködös-szürkés képek ihletett és gazdag hangulati hátteret biztosítanak a történetnek, kifejezetten örültem volna, ha több külső felvétellel örvendeztetnek meg minket a készítők. Ugyanakkor, bármennyire is jók a díszletek, a színészek valahogy mégis kényelmetlenül mozognak ebben a kosztümös közegben. Akárha farsangi jelmezbálban lennénk: egyáltalán nem tesszük magunkévá az illúziót, hogy mi most visszarepültünk az időben a századelő korszakába. Mindezt csak tetézi, hogy a színészek néha vegyítik a korabeli, archaikus nyelvezetet a kortárs szlenggel - ez pedig felettébb zavaró. Akárcsak az egyes jelenetek alatt felcsendülő modernebb hangszerelésű zene, vagy a hatásvadász lassítások - ez utóbbiak jól illettek A berni követhez, most viszont a mesterkéltség benyomását keltik.

Igazán kár ezért a filmért: a magam részéről próbáltam ugyan szeretni, de minden igyekezetem kevésnek bizonyult. Csak reményemet tudom kifejezni, hogy az alkotók legközelebb egy Kondor Vilmos-regény megfilmesítésére adják a fejüket. Borítékolható, hogy nagyobb sikert könyvelhetnének el, mint Mágnás Elza históriájával.

21 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amerikaiplan.blog.hu/api/trackback/id/tr38227958

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ördögök Fejedelme 2016.01.03. 07:06:28

A film nagyszerűen hozza az 19. század végi London hangulatát, már csak Sherlock Holmes hiányzott belőle, meg egy izgalmas és titokzatos bűneset, de itt minden izgalmat elnyelt a sűrű köd.
Amúgy a valós sztoriban a szeretőjével közösen követte el a gyilkosságot a házvezetőnő, itt meg a szerencsétlen 60 kilós nőnek egyedül kellett elvonszolnia a Dunáig azt a rohadt nehéz utazóládát, úgy hogy senkinek ne tűnjön fel.
A másik ami nagyon tetszett az a kamerahasználat, nem értek én a magas művészethez, biztosan művészileg indokolt volt keringőzni a kamerával már rögtön a második jelenetben, de én inkább csak szédültem tőle.
Gryllus Dorkát viszont szeretném megvédeni, egy olyan súlyosan skizofrén szereplőt, mint ez a komorna, aki maga se tudja mit érez, piszkos nehéz lenne jól eljátszani. (Egyrészt szerelmes Elzába, és féltékeny azokra, akik több szeretetet kapnak Elzától, másrészt féltékeny Elzára is, sőt utálja, hiszen simán lepippantaná és ellopná a kitartóját, emellett ájtatosan képmutató is, szóval gyakorlatilag maga az ördög.)
Kovács Patrícia meg azt gondolta, hogy a tévés szereplései során jól begyakorolt "beképzelt fejet vágok" dolog itt is elég lesz (szerintem az említett szemöldök húzogatás nem a színészi kelléktárának része, hanem hétköznapi manírjainak egyike).

werno 2016.01.03. 11:32:55

....ha már oly kényes vagy a pontosságra akkor Miksa és nem MIska:)

savrola 2016.01.03. 12:46:27

"Ingmar Bergman vagy Pedro Almodóvar minden bizonnyal értő kézzel nyúlt volna ehhez a nyersanyaghoz" Tehát, ha egy film nem éri el Bergman vagy Almodóvar szintjét, akkor az jó nem lehet. Mintha a kettő között nem létezne színvonal... Mintha a két zseni csak tökéleteset alkotott volna... "Előbbi inkább közönséges, mintsem vonzó" Talán, mert az volt a cél, hogy egy kva közönséges legyen, mint vonzó? Napjaink Mágnás Elzái közönségesek vagy vonzóak? A szerzőnek olyan elvárásai vannak a kidolgozottsággal kapcsolatban, amit 1. egy jelentősen hosszabb, talán már vontatott és unalmas filmet feltételez, 2. két esetleg három részben lehetett volna megvalósítani. Nem véletlen, hogy napjainkban rendezők, színészek inkább sorozatokban élik ki művészi hajlamaikat, mint mozi- vagy tévéfilmekben. Nagyon azt érzem ebből a kritikából, hogy a szerző már mindent látott, mondhatni túl sokat tud, és nem lehet neki újat mutatni. Ha pedig nem felel meg vágyainak akkor az jó nem lehet. "a magam részéről próbáltam ugyan szeretni, de minden igyekezetem kevésnek bizonyult." Nem, nem próbálta meg szeretni. Mint írtam csak a vágyait kereste a filmben, de nem találta meg, és csalódott. Az alkotóknak mások voltak a vágyaik és azt valósították meg, amihez joguk van. Ezt nem lehet rajtuk számon kérni. Remélem a szerző még nagyon sokszor elolvassa saját irományát, mert láthatóan azt nagyon szereti!

Alec Cawthorne 2016.01.03. 13:42:58

@werno: Köszönöm, és azt is, hogy ilyen kedvesen írtad ezt meg! :D

Alec Cawthorne 2016.01.03. 13:54:26

@savrola: "Tehát, ha egy film nem éri el Bergman vagy Almodóvar szintjét, akkor az jó nem lehet. Mintha a kettő között nem létezne színvonal..." Egyáltalán nem ezt írtam. Csupán annyit, hogy Szász Attila és Köbli Norbert párosa érzésem szerint még nem állt készen ennek a bonyolult szövésű, sokszálú történetnek az elbeszélésére. A téma jó és feldolgozható, de más kaliberű - érettebb - alkotók asztalára való.

Elzának egyszerre kellene közönségesnek és vonzónak lennie. Vonzónak is kell lennie, hiszen Max Schmidt vagy Sóvágó Gergely számára ő jelenti A NŐT! Kovács Patrícia számomra csak közönséges volt. És magában a figurában sincs cseppnyi dinamika sem: végig számító, alakoskodó és önző femme fatale marad, sehol egy kis jellemárnyalás.
"A szerzőnek olyan elvárásai vannak a kidolgozottsággal kapcsolatban, amit 1. egy jelentősen hosszabb, talán már vontatott és unalmas filmet feltételez, 2. két esetleg három részben lehetett volna megvalósítani. Nem véletlen, hogy napjainkban rendezők, színészek inkább sorozatokban élik ki művészi hajlamaikat, mint mozi- vagy tévéfilmekben."
Csak én érzek itt némi ellentmondást? Most akkor mit akarsz ezzel mondani? Hogy sorozatként jobban működne, vagy hogy sorozatként vontatott és unalmas lenne?

"Nem, nem próbálta meg szeretni. Mint írtam csak a vágyait kereste a filmben, de nem találta meg, és csalódott. Az alkotóknak mások voltak a vágyaik és azt valósították meg, amihez joguk van. Ezt nem lehet rajtuk számon kérni."
1) Gondolatolvasó vagy? Honnét tudod, hogy mit próbáltam meg és mit nem? :)
2) Joguk van hozzá, de miért ne lehetne rajtuk számon kérni? Hol van az kőbe vésve, hogy filmalkotást nem lehet bírálat tárgyává tenni? Vagy akkor a negatív kritikának már nincs is létjogosultsága? Magyar filmek esetében szüntessük be a negatív kritikát? Mert hát nehogymá', milyen alapon merészelem én elmarasztalni "a mi kutyánk kölykét"? Remélem, nem tartunk itt és soha nem is fogunk itt tartani. Az ellenvélemény legitim, akkor is ha különbözik a többség álláspontjától.

"Remélem a szerző még nagyon sokszor elolvassa saját irományát, mert láthatóan azt nagyon szereti!"

Végképp nem tudom, ezt miből szűrted le.

kleinmeister 2016.01.03. 14:09:54

Szerintem kifejezetten jó film született, amely kiemelkedik a napjainkban arcunkba tolt szórakoztatóipari termékek közül. A történet nagyon erős, többrétegű, amit igyekszik fátylanként fellebbenteni a rendező, bár valóban lehet sejteni előre, hogy mi fog következni, ez azonban nem ront a dolgon (vö. az amerikai "szuperprodukciók" kliséhalmazai). A karakterek tényleg lehettek volna kidolgozottabbak, de egyetértek az előttem szóló kommentelővel, ennyi időkeretbe ennyi lehetőség fért bele. Egyedül abban volt hiányérzetem, hogy erőteljesebben ábrázolhatták volna a fiatal cselédlány ingadozását a két világ, Elza és Rózsi között. A cselédlány szerelme a fiatal költő iránt egyáltalán nem felesleges, még ha nem is végigvitt szál, ennek eredményeképp döbben rá a lány, hogy Elza csillogó és tetszetős világa milyen következményekkel jár, és ezután áll a halálra készülő Rózsi mellé.

Kovács Patrícia alakítása sajnos tényleg nem sikerült, kifejezetten zavaró volt, hogy sok helyen szinte csak nyöszörögte a szöveget. Gryllus viszont talán a legjobb volt a filmben, ő jelenítette meg a legjobban a saját karakterének a tragédiáját, ahogy eljutott odáig, hogy megölje azt, akit szeret. Döbrösi egy-két hangsúlyozást leszámítva szintén jó volt, akárcsak Kulka (de hogy bámulatos lett volna, az erős túlzás).

A fényképezés gyönyörű volt, nekem a vágással sem volt problémám, megfelelő ritmusú volt végig a film, a lassítások a hangulathoz hozzátettek, nem értek egyet a hatásvadász jelzővel. A zene szintén telitalálat lett, a modernebb hangzással együtt.

Amivel egyet kell értenem a szerzővel, az a mai szleng indokolatlan használata, ami nekem is megütötte a fülem.

Én nem úgy ültem le, hogy szeretni akartam ezt a filmet, de a végére megszerettem, többször is nézhető, üdítően jó alkotás született.

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2016.01.03. 15:06:11

Egy kifejezetten rosszul megírt és borzasztóan eljátszott újabb magyar "film", amelyet nem kellett volna elkészíteni. De mit csodálkozunk ezen a forgatókönyvön, amit egy "egyperces" bloggersrác írt? Hogyan lenne képes valaki értelmes, felnőtt mondatokat és párbeszédeket készíteni, ha egypercesekhez van szokva? Nem akarom szapulni Norbit, mert semmi okom rá, de szerintem ő nem igazán érett még arra, hogy forgatókönyveket készítsen.
Kulka szerepeltetése a macsólecsó bőrében eléggé bájos, tekintve a coming out-ját - ugyan már, elhiszed a "másnak", hogy ő most jül gerince fektet egy emberlányt? Dehogy is.

A magyar színészek (idézőjelbe kellett volna tennem) csak keményen ripacskodni tudnak, mert ehhez értenek, ezt tanították nekik. Ezzel tudnak létezni egész életükben. Alkalmatlanok szerepjátszásra, csak eldugott színházakban való szerepeltetésre valók, mert igazi filmeket ők nem képesek készíteni. Ahhoz több tudás és rengeteg gyakorlás szükségeltetik. Na, ez nekik nincs meg.

Ahogy a rendezőben sincs semmi érzék. Tisztán látszik, hogy a főiskola elhagyását követően pontosan azon a szinten maradt, amin a beiratkozáskor is volt. Nem tanult, mert valójában nem volt kitől és mit, vagyis egy amatőrnek mondható emberféle, aki persze pénzt és lehetőségeket kap - ki tudja, miért? (Én tudom, de nem mondom meg.)

Nagyon rossz, hogy külföldi ismerőseimnek nem igazán tudok dicsekedni magyar filmekkel - mert nem is értik, miféle skiccek ezek. Még a legrosszabb amerikai Zs-produkcióban is több az élet néha, mint a magyar filmekben.
Sajnálom ezt az istenített Félvilág-ot, mert nagyon vártam már.

Kong.Kinga 2016.01.03. 15:44:56

A szituációk és a konfliktusok jók lehettek volna.
De számomra unalmas és ódivatú művészfilmes dráma képét adta az első 20 percben. Utána kikapcsoltam inkább.

A stílus, a tempó. A stílus, hogy minden mondat után egy perc merengés következik.
Ha versenyképes szeretne lenni, igenis muszáj pörgősebbnek, látványosabbnak, modernebbnek lennie. Ahogy írtátok Sherlock Holmes hangulata lehetett volna, csak pörgősebb kellett volna.

Kong.Kinga 2016.01.03. 15:47:03

A nő színészeket védem, Kulka viszont nekem nem volt eléggé férfias, főleg a hangja miatt.

Rébusz 2016.01.03. 16:35:46

Nekem kín volt végignézni, csak kíváncsiságból tettem. 20-30 évvel ezelőtt az ehhez hasonló színészi alakítás még elégséges volt, de ma nekem már nem az.

itt laknak balfék? 2016.01.03. 19:51:44

Ezt a filmet nem láttam, de az első mondatban említett A berni követ sikere szerintem nagyon is megérdemelt volt, semmiképp nem nevezném bombasztikusnak.

Luighi 2016.01.03. 22:35:09

ezt még nem láttam, de az Argo2-n -ami szintén NEM JÓ film- a Ku(l)ka sokat volt képes rontani.

Tenebra 2016.01.03. 22:58:50

@Luighi: Az Argo 2-n Kulka nem tudott sokat rontani... :D

Habár nekem jobban tetszett, mint az 1. rész. :P De az biztos, hogy Kulka karaktere tényleg szar volt. Viszont Kulka a legtöbbet hozta ki belőle még így is.

whale 2016.01.04. 11:38:00

Nem volt ez rossz. Kicsit hosszú lett, tv filmként 50 perc elég lett volna belőle, hogy még 10 perc reklám is beférjen az órába.

devike 2016.01.04. 14:09:29

Nekem nagyon tetszett a film, és hál istennek, van kritikus, aki nem húzza le.

cinestar.hu/felvilag-kritika/

pegbundy 2016.01.04. 16:18:35

Szerintem kifejezetten jó film volt, előtte nem olvastam semmit róla, így nem voltak elvárásaim, engem végig lekötött, bárcsak több ehhez hasonló film születne mostanában! Kicsit a cselédlány figuráján lehetett volna még dolgozni, így nehéz volt elhinni, hogy tényleg vívódik a két világ között, de összességében én szerettem ezt a filmet. Ja, és elhittem Kulka Jánosnak, ettől színész, és szerintem nagyon jó színész, tökmindegy, mit tudok róla magánemberként.

Erzsébet Nagyné Tóth 2016.01.04. 18:40:38

A film nekem tetszett, kár, hogy nem készül több magyar film. Ha vannak hibái, attól szerintem még nézhető.
Ami viszont zavart, hogy jelentős dolgokban tér el a valóságtól. Kóbori Rózát a gyilkosságban szeretője Nick Gusztáv (ha jól emlékszem a nevére) segíti és nyereségvágyból követik el. Nyáron a Kiscelli Múzeumban láttam egy nagyszerű kiállítást a témáról. Talán az írónak is meg kellett volna néznie...

kisskolos 2016.01.04. 21:02:48

Én is megpróbáltam szeretni ... és sikerült! :))

Tenebra 2016.01.10. 22:54:48

Minden meglátásoddal egyetértek! És fingom nincs, mi volt ebben a kritikában a személyeskedő, amin annyian kiakadtak... :D Ja, hogy "féltehetségű alkotó"-k?

Nos, ebben nem értek egyet teljesen. Mondhatnám stílusosan, "félig értek egyet". :D Ugyanis én úgy gondolom, az előző film (A berni követ) alapján a forgatókönyvíró és a rendező is tehetségesek, értik a dolgukat. Ám az a probléma ezzel a filmmel, amit össze is foglalsz helyesen, hogy túl felszínes.

Márpedig azért túl felszínes, mert az alkotók - mint erre is kitérsz - sokat markolnak. Szerintem Köbliék a zsánerfilmekhez értenek. Nagyon értik a klasszikus történetmesélés minden csínját-bínját, ezt eddigi filmjeikkel is bebizonyították. Azonban az a baj, hogy most többet akartak.

Persze tudom, bárki meg tudja magyarázni, hogy ez miért pszichothriller vagy noir. Én viszont egyiket sem hiszem el, mert ez inkább egy kamaradráma, véleményem szerint leginkább Peter Strickland Duke of Burgundy-jára hajaz. Csak hát, míg Stricklend mesterien kidolgozta szolgáló és úrnő beteges, kölcsönösen alárendelt kapcsolatát, és sikerült Bergman Personájának nyomába érni, addig a Félvilág csak erőlködik. Mégpedig azért erőlködés ez, mert egy nem klasszikus sztorit klasszikus zsánerfilmes szabályok szerint próbáltak megírni.

Márpedig itt nem működnek az archetipikus karakterek vagy a tipikus "főhős = goal - need -change" szentháromság sem. Pont azért, amit írsz, hogy egyszerűen nem elég jól kidolgozottak és érdekesek a karakterek - egy művészfilmhez képest.

Szóval szerintem az alkotók itt tipikusan abba a magyar verembe estek, amibe sok alkotó már a filmtörténetben: mintha szégyelltek volna egy újabb, tiszta zsánerfilmet kikerekíteni ebből, de ugyanakkor meg nem akartak "köldöknézős művészfilm"-et csinálni a Félvilágból (bár néhány kameratechnika, mint pl. az első szexjelenet feje tetejére fordított nézete nagyon erőltetett és művészieskedő). Két szék közé, a pad alá.

Nálam azért egy gyenge közepest megérdemel a hangulata és Döbrösi Laura miatt (meg Kulka ismét jót játszott - de azért a Faust c. darab után nagyon nem tudom elhinni, hogy ilyen macsó... :D). De se a karakterek, se a sztori nem hagyott mély nyomot bennem. És kérdés: mi a francot keres ebben az egészben a költőgyerek, akihez a legfeleslegesebb, leghatásvadászabb fordulat kapcsolódik, amit valaha láttam? :D

Alec Cawthorne 2016.01.22. 12:50:13

Azóta egyébként napvilágot látott az örvendetes hír: készül a Kondor Vilmos-regénysorozat első darabjának, a Budapest Noirnak a filmadaptációja, Gárdos Éva rendezésében, Kulkával a fedélezeten. Nagyon várjuk! :)
süti beállítások módosítása