Amerikai Plán

"Tudom, mi vagy te. Az örök otthon."

A csaló neve: Oscar

2016. február 27. 21:55 - Alec Cawthorne

oscars-70s-marlon-brando-native-american-1.jpgMindenki izgul? Mindenki tövig rágta már a körmét? Mindenki szurkol a kedvenc filmjének, színészének, rendezőjének? Bevettétek már előre a nyugtató tablettákat? Állítólag volt olyan Oscar-ceremónia, melyen Al Pacino (természetesen az egyik színészkategória jelölteként) úgy nyelte őket, mint a cukrot, mivel kis híján szétrobbant a feszültségtől. Persze nem nyert. Van ez így. Akadnak színészek, akikkel Oscar bácsi kifejezetten mostohán bánik. Mostanában Leonardo DiCaprio ilyen. Megkapja? Nem kapja meg? Őszintén szólva engem nagyjából annyira érdekel, mint az, hogy kik és mikor öntötték a bivalyröcsögei református templom nagyharangját. Jó, oké, volt idő, amikor én is végigéjszakáztam az Oscar-parádét. Gyerekkoromban. Most viszont olyan mélyen fogok aludni a gála alatt, mint Woody Allen - aki szerint az Oscar-ceremónia a második legnagyobb zsidó ünnep a hanuka után.

Ez az egész már régóta önmaga paródiájává vált, főként az utóbbi években, amikor NB III-as kaliberű színészekről is "kiderül", hogy jé, tudásuk mégiscsak Oscar-kompatibilis! Minden tiszteletem Sylvester Stallone-é, amiért évtizedekkel ezelőtt megédesítette a gyerekkorunkat a Rambo-mozikkal és egyéb klasszikusokkal, de ha az Akadémia most tényleg hozzávágja az aranyat ehhez az egyarcú akciósztárhoz, akkor a maradék hitelüket is elvesztik a szememben. Bezzeg hét évvel ezelőtt, amikor egy másik izomagy, Mickey Rourke bizonyította, hogy mégsem csak egy izomagy, hanem árnyalt játékot produkálni képes, érzékeny színész, akkor ugyan az Oscar-előszobájáig jutott, de aztán mégsem őt, hanem Sean Penn-t és a politikai korrektséget jutalmazták a tisztelt döntnökök. Az is megmosolyogtató, hogy a főkategóriába olyan filmek is belefértek, mint a Mad Max: A harag útja vagy a Mentőexpedíció. Nem mintha bármelyik is rossz mozi lenne, csak épp felejthető és nem túlságosan intelligens kis szórakozások, melyek a megtekintés után elszállnak az ember emlékezetéből, mint füst a kulcslyukon. De említhetném Eddie Redmayne-t, akit megint a polkorrekt-faktor miatt jelöltek (ha transzszexuális figurát alakítasz, garantált az Oscarod, legyél amúgy akármilyen gyenge színész, lásd Jared Leto esete pár éve) vagy Jennifer Lawrence-t, aki Oscar kiskedvence lett, és mindig kötelezően jelölni kell, bármilyen harmatos is az alakítása. (Lawrence a Winter's Bone-ban felettébb megnyerő volt, amit azóta produkált, azt viszont inkább felejtsük el.)

Viszont ami a leginkább átlátszóvá teszi az egészet - amellett, hogy tényleg egy szimpátia szavazás, ahogy a Trainspottingban is halljuk -, hogy igazából nem is kell olyan komoly erőfeszítéseket tenned, ha meg akarod nyerni a díjat. Csak követni egy receptet. A filmed szóljon mondjuk egy fogyatékos homoszexuális négerről, akit szíjjal ver az apja, az alkoholista anyja pedig az őrületbe kerget, de hősünk - annak ellenére, hogy időközben megfertőződik AIDS-szel - megvalósítja gyermekkori álmát, és egymaga, a saját két kezével megépíti a Szabadság-szobor nagyobb, szebb és főleg feketébb mását. Aztán boldogan hal meg. Ha ezt megírod, megrendezed, leforgatod, és eljátszatod színészekkel, akkor nem menekülhetsz: Oscar bácsi garantáltad kopogtatni fog az ajtódon.

De hogy mégis pozitívan zárjam soraimat: a Saul fiának drukkolni fogok.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amerikaiplan.blog.hu/api/trackback/id/tr428424640

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

.Bulldeo 2016.02.28. 00:31:26

Azért jegyezzük meg, hogy ez az év nem is volt egy nagy eresztés. Könnyebb a listákról kihúzogatni a nem odavaló filmeket (a többséget), mint feltenni a listákra a kimaradt, piszok erős alkotásokat. Sajnos.

BircaHang Média · http://bircahang.org 2016.02.28. 08:17:10

18 Oscar-díjat kapott a tavalyi év szuperprodukciója, a Meleg és Hideg című film.

A film rövid kivonatos története: Mr. Bruce Buznyak, a kisváros köztiszteletben álló szociális munkása, aki napi 25 órán keresztül dolgozik a nyomorultak, az árva kisgyermekek és a partra vetett bálnák megsegítése érdekében, megismerkedik az egyik bálnamentés során Mr. Jonathan Koetshoeggel, aki úgyszint meleg szexuális orientációjú. Első pillanatra egymásba szeretnek. Mr. Koetschoeg három egyetemi diplomával rendelkezik, de lelkiismereti okokból egy szellemileg visszamaradott gyermekek megsegítésével foglalkozó alapítványnál dolgozik minimimálbérért. A bálnamentés utáni est romantikus hangulatban zajlik: Buznyak és Koetschoeg elmennek a legközelebbi meleg bár vidám táncos estjére, ahol közösülnek mind a 35 résztvevővel, majd egymással. A romantikus este után egymáshoz költöznek. Az egész környék örül, hogy Mr. Buznyak végre párra talált, a polgármester személyesen vesz részt a fiatal pár esküvőjén.

A környék idillikus, harmónikus és toleráns hangulatát azonban megzavarja az egyik szomszéd, Mr. Joe Hitler munkanélküli analfabéta alkoholista, aki éppen a múlt héten költözött a szomszédos házba, miután letöltötte az emberölés, nemi erőszak és pedofília miatt rá kiszabott 15 éves szabadságvesztést. Mr. Joe Hitler képtelen beilleszkedni a toleráns környék életébe, s folytatja társadalomellenes tevékenységet: minden nap leissza magát a sárga földig, megkínoz egy kiskutyát a pincéjében, majd prostituáltakat hív telefonon és a protituáltakat félig agyonveri, miközben szexuálisan kielégül.

Mr. Hitler egyik nap véletlenül józanul marad, s rájön, hogy szomszédjai melegek. Égtelen düh támad benne, s bosszút forral, ugyanis irracionális gyűlöletet érez kisgyermek kora óta a másság iránt. Nap, mint nap újabb és újabb módokon keseríti meg a köztiszteletben álló meleg házaspár életét, mígnem egyik nap radikális lépésre határozza meg: elrabolja Mr. Buznyak házastársát, Mr. Koetschoegot. A meleg férfit a pincébe zárja és megláncolja, majd kínzásokkal fenyegeti. Időközben Koetschoegnek sikerül mobiltelefonján segítséget hívnia, a helyi cserkészcsapat kiszabadítja Koetschoegot éppen 5 másodperccel azelőtt, hogy Hitler levágná Koetschoeg nemi szervét. Hitlert a rendőrség őrizetbe veszi, a házkutatás során hatalmas mennyiségű meleg pornóirodalom kerül elő a ház rejtett duplafenekű ruhásszekrényéből – kiderül, hogy Hitler valójában szintén meleg ifjúkora óta, de ezt örökletes elmebaja miatt fél nyíltan bevallani.

A film azzal a prózai kérdéssel végződik: vajon állhat-e továbbra is tétlen kezekkel az állam, vajon nem lenne-e itt az ideje, hogy végre valahára be legyen vezetve a kötelező elmegyógyintézeti kezelés az összes homofób gazember számára, hogy kigyógyítva hasznos tagjaivá váljanak a modern társadalomnak.

Alec Cawthorne 2016.02.28. 09:36:03

@BircaHang Média: Na jó, azért túlozni sem kell. A jó ízlés határain belül is lehet gúnyolódni. Sőt. Csak úgy érdemes.

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2016.02.28. 12:42:59

Azzal egyetértek, hogy az Oscar mára már egy nagyon beszükült szervezetté vált, ami kevéssé képes reprezentálni a kortárs Hollywood (világ?) filmgyártását. De ez igazából már nagyon régen így van, mondhatni az, hogy melyik az év legemlékezetesebb/legjobb filmje és, hogy melyik nyeri az Oscart csak kivételes esetekben egyezik meg. Elég csak arra gondolni, hogy Scorsese két mesterműve elöl is egy-egy - amúgy nem rossz - bűntudat film vitte el a szobrot, vagy hogy Fincher napjainkban releváns Közösségi Hálója helyett egy kifejezetten konzervatív "Oscar film" kapta a díjat.

Ezért is örülök, hogy a mostani -nincs fekete jelölt - botrány után jelentősen átalakítják a szervezetet, mert ha a szavazók diverzebbek lesznek, akkor ez valószínűleg a filmeken is meg fog látszódni. Így pedig talán kevéssé tudnak majd a "direkt az Oscarra gyártott filmek érvényesülni, és sokkal kevésbé lesznek érvényesek az ezzel kapcsolatos viccelődések.

Stallone-t viszont meg kell védenem, mert megérdemli a jelölést. Már jelölték egyszer a Rocky 1-ért és most is van olyan jó. Persze Stallone valóban nem jó színész, az eszköztára szegényes és az elmúlt évtizedekben sem játszott kifejezetten jó filmbe, ám ettől függetlenül még karrierje során sikerült összehoznia 1-2 kifejezetten jó alakítást. Ilyen a Rocky, a Copland és most a Creed. És, ahogy DiCaprionál is, most sem az életművet, hanem az adott alakítást kell csak nézni a díjnál. (Ami amúgy filmként is nagyon megérdemelte volna a jelölést, és hely is lett volna neki, csakúgy, mint a zseniális Beasts of no Nationnak - amiről az Akadémia tagok állítólag nem is tudták, hogy mi).

A Mentőexpedíció egy kellemes és szórakoztató film, és tetszett is, de ennek ellenére én sem jelöltem volna. Csakúgy, ahogyan a Kémek hídját sem, ami bár összességében szintén tetszett tipikusan az a film amit az Akadémia ízlésére szabtak, minden szempontból profi, de nem túl emlékezetes darab. A Mad Max azonban más, ahhoz hasonlóan lehengerlő és székbe passzírozó moziélményhez már nagyon régen volt szerencsém, különösen egy mainstream hollywoodi darabtól. (Butának sem nevezném, de az most másodlagos). És a filmek legnagyobb szabású ünnepén pont egy ízig vérig igazi filmélményt ne díjaznánk?

Mellesleg én azzal lennék a legelégedettebb, ha a Szoba nyerné a legjobb filmet és a Mad Max a rendezőt, viszont lévén, hogy előbbi annyira atipikus filmje a mezőnynek a Big Short győzelmével is (A Spotlightot még csak most nézzem majd).

Sajnos azonban félek, hogy idén a Revenant fog tarolni, ami egy szép, de üres, túlnyújtott és müvészieskedő szenvedéspornó szerintem. Ráadásul DiCaprio is méltatlan lenne, ha emiatt kapna Oscart, ne azért adjunk már valakinek díjat mert nyers májba harap (vagy nőnek öltözik), hanem mert érzelmileg hiteles és komplex figurákat képes eljátszani. Idén mind Cranston, mind pedig Fassbender ezerszer jobban megérdemelné a díjat mint ő. De félek, hogy itt a hype most nagyobb súllyal fog játszani, mint az alakítás.

Én amúgy nem szoktam nézni az Oscart, idén fogom mert szerveztünk egy ilyen közös nézős eseményt, és két éve is jó buli volt egy ilyen. De ha ez nem lenne, akkor max reggel meghallgatnám a rádióban.

Ja és persze: Hajrá Saul!, nem csak azért mert magyar film, hanem mert a kategóriája legjobbja. (Igaz a Mustangot is még csak ma nézem, de a többinél simán jobb Nemes Jeles filmje).
süti beállítások módosítása