Amerikai Plán

"Tudom, mi vagy te. Az örök otthon."

Westworld - pilotkritika

2016. október 09. 14:51 - Charlie Simms

maxresdefault_41.jpgAz évekkel ezelőtt beharangozott jóslat mára teljesen igaznak bizonyult: lesz idő, amikor a tévé túl fogja szárnyalni a mozit. Ez az idő jó pár éve már el is érkezett, hiszen olyan sorozatokat láthatunk ma a kisképernyőn, amelyek feladják a leckét a recsegő-ropogó hollywoodi szériagyártásból kikerülő látványos, de bágyasztó tucattermékeknek. Gondoljunk csak a Trónok harcára vagy a Kártyavárra, de egyébként is: folyamatosan olyan szériák kerülnek elénk, melyek történetvezetés, kivitelezés, színészi játék terén is lenyomják a nagyjátékfilmeket. Az HBO folyamatosan igazolja a fenti tényt. Idei legnagyobb dobása a Westworld, melyet az 1973-as, Michael Crichton (Kóma) által írt és rendezett azonos című sci-fi ihletett.

Az eredeti történet szerint létezik egy hatalmas szabadidőpark Amerikában, melyet Delosnak hívnak, ennek pedig három nagyobb állomása van: egy vadnyugati játéktér, egy középkori és egy római világ. A jelmondat: „Azt csinálsz, amit akarsz”. Kiélheted eltitkolt vágyaidat, ölhetsz, rabolhatsz, bármit tehetsz, hiszen a játék összetevői androidok, emberszabású robotok, amelyeket csupán tenyerüknél fogva lehet megkülönböztetni. A vadnyugati világ, a római miliő és a középkori kastély mind-mind tele van vendéggel és sok-sok kalanddal – s ez persze túl szép és idilli lenne, így hát az androidok meghibásodnak és fellázadnak…

A 70-es években, még távol bármilyen Terminátortól és a jelenkor okos számítógépeitől, a gépek lázadása nem számított olyan elcsépelt témának, mint napjainkban. Az ötlet tehát briliáns. A történet azonban - és talán éppen ezért nem emelkedett később a klasszikus sci-fik közé - rendkívül sovány, ezt a 88 perces játékidő is tükrözi. Ám még e szűkre szabott időtartamban is meglepően sok az üresjárat és a felesleges jelenet. De az ötlet jó kiindulási alap, az HBO pedig nagyon helyesen kisképernyőre konvertálta, méghozzá Christopher Nolan fivére segítségével, aki a Memento, A tökéletes trükk, a Batman-filmek és a Csillagok között forgatókönyvét is írta. Az első rész alkalmával a rendezői székben is ő ült, s bátran mondhatjuk, hogy átment a vizsgán.
westworld-james-marsden-evan-rachel-wood.jpgA 60-as évek végén, a 70-es évek elején indult útjára a sci-fi azon modern műfaji vonulata, amely túllépett az addigi tematikai kliséken (szörnyfenyegetésen, űrlény-invázión), a kezdetleges effekteken, nevetséges történeteken, mi több, ekkor kezdett a tudományos fantasztikum frigyre lépni a filozófia, a társadalomkritika területeivel. Ekkortájt álmodta vászonra Kubrick a 2001: Űrodüsszeiát, Robert Wise Az Androméda törzset (melynek ugyancsak Michael Crichton az írója), s a sci-fi lehetőségei hirtelen kitágultak. A Westworld is az intelligensebb science fiction-történetek táborát gyarapítja; díszleteiben, kivitelezésében, tárgyi szféráját tekintve pedig tagadhatatlanul a hetvenes évek filmjeit idézi. Az ötlet természetesen Michael Crichton örvén megjelenik a Jurassic Parkban is, de meglátásom szerint a Truman Show-ra is termékenyítőleg hathatott. A kérdés csupán, az eredeti ötletből mennyit sikerül átmenteniük az új sorozat íróinak úgy, hogy az valóban eredeti és egyedi maradjon?

Megnéztem hát az HBO új szériájának első két részét. Jonathan Nolan bátor és ügyes ráncfelvarrást hajtott végre a Westworld nyúlfarknyi történetén és felületesen kidolgozott világán. Az ilyesfajta modern újragondolások sokszor bizony  balul sülnek el, de a sorozat épp azt távolítja el az eredeti koncepcióból, ami annak leginkább problematikus eleme volt, ugyanakkor új, innovatív értékeket is hozzáad. Ésszerű döntés volt például, hogy kigyomlálták a történetből a középkori és római kori miliőt, így kitüntetett szerephez juthatott az ezeknél sokkal érdekesebb vadnyugati szórakoztatópark. A remake továbbá teljesen más felütéssel kezd; már az első rész sugallja, hogy itt bizony nem csak egy szűk másfél órányi sztorit kapunk majd, hanem egy hosszasan hömpölygő, bonyodalmas történetet. Annak idején a Trónok harca nyitóepizódja kétségkívül nagyot szólt, de a Westworld még merészebb. Egyrészt sokkal kevésbé mainstream témát boncolgat, másrészt jóval elvontabb is. A Westworld-öt ráadásul olyannyira erőteljes, pezsgő atmoszféra jellemzi, hogy bizonyosan roppant méretű rajongótábort fog magához vonzani. Ha valaki belekezd az első epizódba, és szereti a műfajt, nehéz elképzelni, hogy nem fog elcsábulni és a képernyő előtt ragadni.
anthony-hopkins-and-jeffrey-wright-in-westworld.jpgA történetben rengeteg a potenciál és a színészi munka is elsőrangú. Borítékolható, hogy Anthony Hopkins végül Emmy-díjat zsebel majd be szerepéért, de a korábban a True Bloodban is szereplő Evan Rachel Wood is rendkívül hálás feladatot kapott. Az általa megformált Dolores egyelőre a sorozat egyértelmű főszereplője: egy egyszerű lány a vadnyugaton, aki szüleivel él a városhoz közeli farmon. Apja egyik pillanatról a másikra elkezd emlékezni. Az androidok emlékezete minden nap törlődik, miután a vendégek megölik, megerőszakolják őket, vagy bármi egyebet csinálnak velük. Dolores az alapprogramjával emlékezetében kezdi napjait, hogy eleget tegyen a játék írói által kreált forgatókönyvnek, amelyet csak a vendégek esetleges közbelépése változtathat meg (például ha valaki önfeledten lövi le a főszereplőt a második percben).  Abban is különbözik a sorozat a Trónok harcától, hogy itt, ha egy szereplőt lelőnek, és az illető android, akkor egy kis karbantartás után máris ugyanúgy kezdi a következő napját, mintha mi sem történt volna, a halál tehát a technikának köszönhetően „kiiktatható” tényezővé válik, a karakterek „reprodukálhatók”.

A Westworld, azon túl, hogy felettébb látványos, és csavaros izgalmakat is bőven tartogat számunkra, a Trónok harcával ellentétben filozofikus mélységekkel is szolgál. Persze egy ehhez hasonló történettől az ilyesmi el is várható, már csak a teremtmény-teremtő közti intenzív kapcsolatból és az eme kapcsolat által generált konfliktusokból fakadóan is. Már a második részben elhangzanak érdekes, töprengésre késztető gondolatok, természetesen Anthony Hopkins szájából, aki talán a legjobb választás a szórakoztatópark gazdájának, kitalálójának, Dr. Robert Fordnak szerepére. Ed Harris pedig a tökéletes fekete ruhás férfi. Érdekes megoldás, hogy A hét mesterlövészből adoptált, szótlan, kemény tekintetű Yul Brynner-karakterek most egy modernkori, intelligens, halhatatlan Ed Harris lett, akinek eredetét, céljait és működését még homály fedi a néző előtt.
ed-harris-in-westworld.jpgSzükség van-e az emberre, ha a mesterséges intelligencia éppoly tökéletes, mint mi? A sorozat központi gondolata – híven az igazi tudományos fantasztikum egyik vonulatához - e kérdés körül forog. A gépek öntudatra ébredésének motívuma lehetne akár olcsó klisé is, mint ahogy azt sokszor láttuk az elmúlt években, a sorozatformátumból fakadó bő időhossz azonban lehetővé teszi, hogy a lélegzetelállító akciók szüneteiben a hősök elgondolkodtató kérdésekről merengjenek.

Jonathan Nolan sorozatának szépséghibája a kissé hatásvadász stílus. (Épp e „kór” sújtotta a Trónok harcát is.) Bár az első epizódok még merően különböznek a Westeros körül forgó históriától, hiszen a Westworld nyitófejezeteiben nem a hirtelen, sokkoló lezárás ragadja meg az érdeklődésünket, hanem a jelenetek között remekül elrejtett kérdések, a kíváncsiságot egekig fokozó titokzatosság.

Érdekes lenne latolgatni, hogy a mai sorozatok létfontosságú eleme, nézőcsalogató ereje miért éppen a szexualitás és az erőszak kendőzetlen ábrázolása, ugyanis ahogy a Trónok harcának és más HBO-sorozatoknak, úgy a Westworldnek is ez az egyik legfontosabb adu ásza. Ámde lényeges különbség, hogy voltaképpen maga a Westworld világa legitimálja az explicit képi fogalmazásmódot, ugyanis már a szórakoztatópark szlogenje („A hely, ahol azt csinálsz, amit akarsz”) is eléggé sokatmondó. Ebben a közegben bármi megtörténhet, s így a töménytelen vér és leplezetlen szexualitás sem szolgál olyan öncélú érdekeket, mint a Trónok harcában.
westworld-evan-rachel-wood.jpgA Westworld, ha sikerül tartani a színvonalat, napjaink egyik legjobb sorozata lehet. Jonathan Nolan munkáiban mindeddig nem igazán kellett csalódnunk, Michael Crichton alapötlete pedig olyan zseniális, hogy nehezen lehet elrontani egy ilyen ütős kezdés után. Fogadni merek, hogy látunk itt még izgalmas hajszákat, látványos-futurisztikus városokat, mély gondolatokat és merész víziókat - rengeteg sejtelmes rejtély és kalandra hívó izgalom bújik meg ebben a világban, s remek móka lesz mindezt felfedezni!

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amerikaiplan.blog.hu/api/trackback/id/tr9711782907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tenebra 2016.10.10. 13:39:24

Engem is meggyőzött a pilot, s én nem éreztem hatásvadásznak egy kicsit sem. Duzzad a gondolatiságtól, és egy-két jelenetet leszámítva inkább epizodikus, merengős, mintsem véres és akciódús. Szépen kerüli el azokat a kliséket, amik a témából adódnak - én pl. a képek és az előzetesek alapján Anthony Hopkinst afféle "Nagy Testvér"-nek gondoltam, de eddig közel sem egy negatív karakter. Bár azzá válhat. Ahogy Ed Harris figurája is lehet még egy "igazmondó", bár kaotikus pozitív hős is. Minden lehetséges.

A Trónok harcához én semmiben nem hasonlítanám, a zenét kivéve. :D Azon nagyon érződik, hogy Ramin Djawad szerezte, le sem tagadhatná. Ebben éreztem kissé az önismétlődést.

Az eredeti Westworldöt pedig én semmiképp sem becsülném le. :D Akkor és ott annak nagyon is volt funkciója, hogy a Vadnyugat mellett volt középkori és római szimuláció is. Gondolj bele: a 70-es években, abban a korszakban, mikor a Vadnyugat véglegesen kikerült a népszerű filmmítoszok közül az USA-ban az Amerikát sújtó válságok hatására, igencsak kemény dolog, hogy egy "programhiba", egy anomália miatt láthatóvá válik, hogy a Vadnyugat is ugyanolyan mítosz, mesterséges világ lett, mint a középkor vagy a római kor szimulációja. Szimuláció mindhárom, semmi több. Számomra igencsak sokkoló erővel bírt, mikor a film utolsó harmadában az életben maradt pojáca, aki egyedüli hős maradt a James Brolin-karakter esetleges lepuffantása után, átmenekül a középkori várba, és itt számol le Yul Brynner androidjával. Szerintem ezek nem felesleges vagy olcsó poénok, hanem nagyon is következetes és erős képek a '70-es évek válságkorszakából.

Azt elismerem, hogy a Westworld a játékidő felétől indul be igazán. De a hangulata nagyon erős addig is, és mindaz, ami addig történt, egy tökéletesen megkonstruált átverés. Szerintem ez szükségszerű volt a film összhatását tekintve. A hetvenes évek hangulatához amúgy sem illett volna egy ilyen cselekmény, mint ami a mostani sorozatban kezd kibontakozni. Igen, ez intelligensebb lesz valószínűleg, mivel sorozat, és több idő jut a karakterek kidolgozására. De azért gondoljunk arra, hogy a Westworld egy mozifilm volt, melynek a vásznon 1,5-2 órában kell működnie.

Illetve azzal is vitatkoznék, hogy a hatvanas-hetvenes évek hoztak komolyan vehető sci-fiket. Testrablók támadása 1956-ból? Vagy ha még visszább megyünk: Metropolis 1927-ből? Mindkettőben van bőven társadalomkritika. Sőt a Testrablók támadás nélkül talán nincs modern sci-fi sem.

Hilux94 2016.10.10. 20:39:38

Középszar, legfeljebb...
süti beállítások módosítása