A Sully nem rossz film. A Puskinban néztük meg a minap és mindketten nagyon szerettük a feleségemmel. Ugyanakkor meg kell mondanom, hogy nem is kifejezetten jó film. Van hangulata, okot ad az elgondolkodásra, de éppen ezért esendő is, mert a válaszai a saját maga által feltett kérdésekre meglehetősen korlátoltak. Aki látta mondjuk a Gran Torinót vagy a Piszkos Harry-filmeket (egy kedves barátom a westerneket is emlegette vele kapcsolatban), az nagyjából nem fog meglepődni e kérdéseken és még kevésbé a válaszokon, ez pedig azért annyira nem jó. (SPOILER ALERT!)
A film egy megtörtént eseten alapul, s arról szól, hogy főhőse, egy több évtizedes gyakorlattal rendelkező, kiváló szakember, a korosodó Sullenberg (Tom Hanks) váratlanul élete legfontosabb döntési helyzete elé kerül: nem sokkal felszállás után madarak repülnek bele gépe hajtóműveibe, azok rögtön leállnak, ami egy egészen kivételes balszerencse, ő pedig ott találja magát New York felett, s választhat két nem is olyan közeli, nem is olyan távoli repülőtérre való kényszerleszállás vagy a teljesen valószínűtlen és öngyilkossággal felérő vízreszállási kísérlet között a Hudson folyón. Minden józan ész ellenére Sully az utóbbi mellett dönt, s ami rendkívüli, szinte már-már csodával határos: a gép sikeresen leszáll a vízre, egyben marad, utasai pedig jóformán sértetlenül, s mindannyian élve megmenekülnek.
A film azonban nem itt végződik, hanem itt kezdődik és valódi témája nem maga a katasztrófa, hanem annak utóélete. Kezdetben ugyanis mindenki hősként ünnepli Sullyt, de hamarosan vizsgálat kezdődik és a szigorú vizsgálóbizottság mindent elkövet, hogy bebizonyítsa, Sully valójában rosszul döntött annak idején. S innen kezdenek gyűlni a bonyodalmak: a szakértők szerint ugyanis a hajtóművek valójában nem álltak le teljesen, s a döntő bizonyítékot jelentő maradványokat egyelőre nem tudják felszínre hozni; a számítógépes szimulációk pedig azt mutatják, hogy minden esély meglett volna a sikeres visszatéréshez valamelyik repülőtérre. Márpedig az vitathatatlan, hogy a landolás a Hudsonon csak az utolsó utáni lehetőségként jöhetett volna szóba, minden más esetben őrültség lenne. Sully maga is elismeri, hogy hirtelen, puszta megérzés alapján döntött, s bár ragaszkodik hozzá, hogy a szakértők és a számítógépes animációk tévednek, természetesen nem bízhat másban, csak abban, hogy mindenre jól emlékszik és hogy eredetileg sem mérte fel rosszul a helyzetet. S miközben a vizsgálat egyre mélyebben rendíti meg Sully magabiztosságát, a külvilág ebből mit sem sejt, s tovább ünnepli őt, mint a hőst, aki megmentett egy sereg embert, s tette mindezt egy rettenetes évben, amikor sorra jönnek a rosszabbnál rosszabb gazdasági hírek, s tette ráadásul New Yorkban, ahol 2001 szeptembere óta igazán ráfértek egy repülőkkel kapcsolatos jó hírre, ahogy egy szereplő meg is jegyzi.A film tetőpontján Sully meghallgatásán előbb Sully külön kérésére élőben követik nyomon az emberes szimulációt, ami előbb, kiábrándító módon, ismét Sullyéval ellentétes eredményre vezet. Ám innen minden megváltozik: Sully kimutatja, hogy a valódi döntési helyzet egészen más, mint a szimuláció és ha a szimulációt nem begyakorlás után, világos utasításokat követve végzik, hanem a valódi döntési helyzetnek megfelelően legalább egy kis teret adnak a bizonytalanságnak, máris az derül ki, hogy egyik repülőteret sem lehetett volna elérni épségben. Innentől már minden megváltozik: kiderül, hogy a baloldali hajtóművet sikerült kiemelni és tényleg sérült volt, a szakértők tévedtek, s a fekete doboz hangfelvétele is azt bizonyítja, hogy Sullyék kompetensen, sőt kivételesen rátermetten kezelték a helyzetet. Nincs mit tenni, erre már a szőrösszívű bizottság is megenyhül és könnyekkel küszködve köszöni meg Sullynak a hősiességét.
A filmnek vannak érdekes vonásai: a történetet nem lineárisan, hanem flashbackek során keresztül, bizonyos motívumokat ismételve, eltérő nézőpontokból bemutatva követhetjük nyomon. Ez bizonyos mértékig lehetővé teszi, hogy újra és újra átértékeljük a helyzetet, bár ami azt illeti, soha egy pillanatig sem látunk semmit, ami érdemben aláásná Sully hitelességét. Talán azt az egy részleges kivételt nem számítva, amikor annak a légiirányítónak a szemszögéből látjuk a történetet, aki megpróbálta mindenáron rábeszélni Sullyt a repülőterek valamelyikére való visszatérésre, s aki sokáig abban a hitben van, hogy a gép a Hudsonba zuhant, mivel nem látta a híreket, amíg végül egy kollégája meg nem nyugtatja. Ugyanakkor ez az építkezés lehetővé teszi azt is, hogy fokozatosan megismerjük a megmentettek egyéni történeteit is, s így lassanként felfogjuk Sully hősiességének valódi tétjét. Azt is megtudjuk, miként járult hozzá a gépen lévők megmeneküléséhez a légikísérők szakszerű munkája, a parti őrség és a környéken lévő hajósok gyorsasága és felelősségteljes viselkedése. Mindez arra is rámutat, hogy Sully egyéni hősiessége egy egész közösség értékeinek csupán kivételesen nagyszerű, de nem elszigetelt példája, hiszen ő is csak azt tette, amit tennie kellett, éppúgy, ahogy a többiek is. De ugyanez a szerkezet azt is lehetővé teszi, hogy a New Yorkon keresztülszálló és a Hudsonon landoló gép látványa egyre többféle érzelmi konnotációval töltődjön fel, amelyek közül alighanem azok a legerőteljesebbek, amelyeket az vált ki, ahogy láthatjuk a felhőkarcolókban lévő emberek riadalmát a látszólag feléjük repülő gép láttán. E kissé didaktikus képek félreérthetetlenül szeptember 11-re utalnak és azt sugallják, hogy ez a történet a szeptember 11-i tragédia pozitív párja. Ott egyéni és közösségi helytállás egy rettenetes tragédia részeként vált az amerikai kollektív psziché részévé, itt pedig a sikeres megmenekülés - ha szabad ezt mondanom - enyhén karácsonyi hangulatú történetének fő motívumaiként jelennek meg előttünk.
A film középpontjában az igazság felderítésének története áll, s dinamikáját az a konfliktus adja, amely a kapitány és a bizottság között kialakul. Ez sajnos a film igazi Achilles-sarka is. A fentebb felsorolt erények és erkölcsi tanulságok ugyanis akkor lehetnének érdekesek igazán, ha ennek a konfliktusnak lenne valódi tétje. Csakhogy Sully eleve hősnek tűnik, az eredményei magukért beszélnek, a jelleme is végig kifogástalan, már-már zavarbaejtően tökéletes (igaz, amolyan szeretetre méltó, átlagember, "Joe Sixpack" ő) és bár a film nem tagadja le, hogy egy bizonyos pillanatban a bizottságnak volt oka gyanakodni és a végén ráadásul még be is látják a tévedésüket, de a kezdettől érződő rosszindulatukat, amit még szigorú arckifejezéssel is próbálnak "eljátszani" a színészek, nem igazán próbálja a film meggyőzően megalapozni, igazolni. Egyszerűen csak sztereotipikus antagonisták ők, akiknek az egészen érdektelen karaktere teljesen alá van rendelve dramaturgiai funkciójuknak. Így pedig a valóban drámai összecsapás szükségképpen elmarad és Sully egész filmbeli vesszőfutása nem más, mint a hős küzdelme a rosszfiúkkal és az öncélú rosszindulattal.Holott ott lett volna a lehetőség, hogy a filmben a bizottság kétségei komolyanvehetőek legyenek. Csak ahhoz érdemes lett volna komoly kétségeket ébresztenie, legalább átmenetileg, Sully jelleme, kompetenciája, emlékezetének hitelessége iránt. S ez nem lett volna tiszteletlenség sem, hiszen az adatok sokáig tényleg ellentmondtak Sully nyíltan hangoztatott meggyőződésének. Efféle kétségek hiányában viszont a bizottság kezében nem marad semmi, s mi sem vagyunk képesek komolyan venni a vizsgálatot. Lehet persze, hogy az is elég, ha egy film arról szól, hogy a jó emberek életét rossz emberek gáncsoskodása nehezíti vagy, hogy nagy dolgokra képesek az egyszerű, becsületes emberek, de nekem, bevallom, ez egy kicsit kevés. Nem egyszerűen csak önmagában kevés, hanem mindenekelőtt a történetben benne lévő, ám kihagyott lehetőségek miatt. Igazán kár.