Amerikai Plán

"Tudom, mi vagy te. Az örök otthon."

Trónok harca - 6. évad

2016. július 14. 16:41 - FOUREY

stream-game-of-thonres-season-6.jpgNem ez az első alkalom, hogy erről a sorozatról írok, de talán furcsának tűnhet, hogy most kifejezetten a 6. évadot választottam témául, hiszen korábban nem beszéltem külön az egyes évadokról. Hogy ezúttal mégis megteszem, arra egyetlen mentségem van: az, hogy a 6. évad alapvetően különbözik a korábbiaktól, mivel nem George R. R. Martin regényfolyamának soron következő kötetén alapul (bár egy-két ponton, például Riverrun ostroma esetében még a könyvekben elbeszélt történetet idézi fel), hanem egészében véve az HBO sorozatának kreativitását "dicséri." Ez az első alkalom, amikor egy önálló alkotást látunk, nem adaptációt. Nos, ez meg is látszik rajta. Sajnos. Az alábbiakban arról szeretnék néhány gondolatot megfogalmazni, hogy mitől más - és  rosszabb - ez az évad, mint a korábbiak, annak köszönhetően, hogy itt mindent a sorozat íróinak kellett kitalálniuk.

Sokan érezhették úgy, hogy ez az évad jobb, mint az előző, s tulajdonképpen megértem, hogy miért tűnhetett annak. A cselekmény különböző szálain az események felgyorsultak, fontos fordulatok és felismerések történtek, s a korábban széttartó szálak egyre feltűnőbben ismét közeledni kezdtek egymáshoz: számos mellékszálat elvarrtak (általában megölték a felesleges szereplőket), Daenerys végre Westeros felé indult, Jon származásáról végre lehullt a lepel, északon bosszút álltak a Starkok bukásáért, világossá vált, hogy a nagy összecsapás a Falon inneniek és a Falon túl gyülekező sötét erők (amelyek titka szintén lelepleződött) között készülődik. Délen, King's Landingben rendeződött néhány régóta húzódó konfliktus és Cersei végre kilépett férje, szeretői, fiai, ellenfelei árnyékából és magához ragadta a hatalmat. Volt néhány epikus összecsapás is (a fattyak csatája északon; a sárkányok diadala a rabszolgatartók flottája felett Meereenben; Cersei leszámolása a vallási fanatikusokkal, áruló fiával és annak feleségével King's Landingben). Hogy is ne lett volna mindez magával ragadó?

game-thrones-season-6-battle-bastards.jpgMásfelől viszont látni kell, hogy a felgyorsuló cselekményért súlyos árat fizettek az alkotók és a nézők. Először is, az évad nagy részét egyszerű fan service tette ki. A látszólagos fordulatok és felismerések valójában nagyon is kiszámíthatók voltak, holott a regényfolyam és a televíziós sorozat is korábban éppen az olvasói/nézői várakozások kijátszásában csillogtatott erényeket. Aligha volt olyan, a produkció iránt érdeklődő ember, aki Ned Stark halálát vagy a Red Weddinget ne élte volna meg valóságos sokként. Ehhez képes Jon Snow feltámasztása, Ramsay Bolton kínhalála, Jon származásának felismerése stb. mint magától értetődők és elkerülhetetlenek voltak. Ezt feledtethette átmenetileg a beteljesült várakozások okozta öröm, de azt látni kell, hogy ez egy alapvető változás a sorozat logikájában és csak az igazolhatja, ha immár a végkifejlet felé fordul a történet. Ha viszont így van, akkor attól kell félni, hogy a lezárás túlságosan elnyújtott lesz, hiszen még két évig kell várnunk, amíg minden szál összeér és minden kérdésre választ kapunk. Ha volt is, aki amiatt aggódott, hogy vajon okozhat-e még meglepetést a sorozat, vegyük észre, semmivel sem kevésbé problematikus, ha mostantól minden cselekményelem előre kiszámítható nézői vágykielégítésként fog működni.

Másodszor, bár tagadhatatlan, hogy Martin regénysorozata alapvetően fantasy, amiben van természetfeletti, vannak sárkányok és vannak az északon gyülekező titokzatos ellenségek, azért ettől még a tény tény marad, hogy a könyvek cselekményét mégiscsak elsősorban politikai intrikák uralták és ezt színesítették a különböző tájak, népek, történeti emlékek, szokások, magánéleti intrikák leírásai. A könyvekben a természetfeletti nem működik igazán eszközszerűen, mint egy rendes fantasy-ben: a sárkányokat senki sem tudja irányítani (ez egy elég szép politikai metafora a könyvben), a természetfeletti erőket a különféle vallások különféleképp magyarázzák és minden vallás híveinek vannak alkalmi sikerei, de az is rendre kiderül, hogy valójában mindenkinek csak részleges és részben téves elképzelései vannak arról, hogy mi hogyan működik. Martint láthatóan jobban izgatja a machiavelliánus módon felfogott politikai dráma: a különféle legitimációs erők kényes egyensúlyára épülő Targaryen-rezsim bukása után kialakult új status quót felborító összeesküvések és az azok nyomán elinduló, senki által kontrollálni nem tudott, dominóeffektusként összeomló rend, az elszabaduló káosz.
game-of-thrones-season-6-850x478.jpgMinden jelentősebb szereplőnek szembe kell néznie egy ponton azzal, hogy az általa képviselt stratégia bukásra van ítélve: sem a régi játékszabályok, sem a moralitás nem segítenek túlélni, ugyanakkor sem elsöprő túlerővel nem rendelkezik, sem a szerencséje nem tart örökké, a politikai ügyességnek pedig mindig vannak természetes korlátai. A nagy intrikusok éppúgy elbuknak végül (mint Tywin Lannister), mint a fanatikus moralisták (mint Ned Stark vagy a Főveréb) vagy a szenvedélyeik által vezetettek (mint Cersei vagy Viserys). Lehet azt mondani, hogy Martin a 3. kötet után elfáradt vagy hogy képtelen a cselekményt a kötelező végkifejletig eljuttatni, de azt látni kell, hogy a könyvek valójában egységesen mindvégig elsősorban a politikáról szólnak, s a 3. kötet után inkább műfaji, mint tematikus váltás következik be: a kalandregényes cselekményépítkezés helyét egy klasszikus politikai filozófiai műfaj, az utazási regény veszi át, ahol a hangsúly a külső eseményekről átkerül a (politikai) reflexióra. Éppen ezért lesznek Jon, Tyrion és Jaime a 4-5. kötetek főhősei, akik elsősorban lelki, politikai fejlődésen mennek keresztül, s csak másodsorban gördítik előre a külső cselekményt.

Na mármost, ehhez képest a televíziós sorozat egyre inkább és egyre egyértelműbben elköteleződött a fantasy elemek erősítése felé. A sárkányok végre használatba kerülnek, a Falon inneni északon a politikai küzdelmek elrendeződnek, a Falon túli észak felől érkező fenyegetés szerepét egyre többet hangsúlyozzák stb. Mindezt kiegészítik az utóbbi évek divatos és látványos zombifilmes kliséi, amelyek nem ismeretlenek a regényfolyamban sem, de a jelentőségük ott még alárendelt az emberi drámának. Nem állítom, hogy a könyvek nem mehetnek később ebbe az irányba, de az biztos, hogy egyelőre nem ezt teszik és a sorozatnak sem lett volna kötelező ezt tennie.
davis-melisandre-jon-snow-game-of-thrones-season-6.jpgHarmadszor, a televíziós sorozatban a történet belső logikáját teljesen feláldozták a sorozatkészítők praktikus szempontjainak. Bár a könyveket sokszor vádolták már azzal, hogy túl sok a cselekményszál és ezek funkciója nem világos mindig, ami a 6. évadban a televízióban történt, az az ellenkező véglet. Feltűnő például, hogy a nagy leszámolások zömét többé már ne indokolja más, mint hogy a sorozat készítői meg akartak szabadulni a számukra felesleges karakterektől. Míg régebben a váratlan haláloknak megvolt a Trónok harca világára jellemző belső oka (ti. hogy ez egy kiszámíthatatlan, az emberi tervekre és vágyakra nézve ellenséges világ), mostanra a forgatókönyvírói nagytakarítás szándéka túl átlátszó lett. Miért kellett Pycelle-nek vagy Margaery királynénak vagy Doran Martellnek meghalnia? Csak. Túlélték a hasznosságukat. Ennyi. De legalább ilyen feltűnő, hogy bizonyos szálak annak ellenére is bent maradtak, hogy nyilvánvalóan teljesen funkciótlanok: Tyrion unalmas, önparódiába hajló (mert főleg a téma hiányáról szóló) beszélgetéseire szükség volt, mert Tyrion népszerű karakter; Samwell Tarlynak is fel kellett tűnnie, holott semmi sem történt vele, sem érdekes, sem érdektelen; a braavosi történetszál Aryával szintén botrányosan átgondolatlan és felesleges, de hát ő egy főszereplő, vele tehát sok mindennek kellett történnie stb.

De a legkínosabb, ami északon történik az évad során. A médiában agyonajnározott nagy csata a fattyak között valójában kabarészámba menően ostoba és irracionális volt, amit a látvány rejtett el (nem ügyetlenül) a nézők szeme elől. A felmentő sereg érkezése teljesen feleslegesen deus ex machinaként történt és akként is lett tálalva. S ez persze nagy baj. De ahol már tényleg önparódiába hajlik a 6. évad, az Jon királlyá választása. A látszólag heroikus és felemelő pillanat valójában át van itatva kegyetlen (de talán szándékolatlan) szatírával. Kezdjük ott, hogy egy nevetségesen felnőtt módra beszélő kislány javasolja az egészet meglett embereknek, mégpedig arra hivatkozva, hogy Jon fattyú létére is Stark. Csakhogy Jon valójában főként Targaryen, mint ezt épp az előző jelenetben megtudjuk (a szereplők ezt persze nem tudják, de mi igen, így a komikus hatás elkerülhetetlen), miközben a Jon mellett ülő és a győzelmet elérő Sansa maga inkább Stark, de persze őrá senki se gondol. Aztán az történik, hogy a Jont korábban nem támogató, sőt, a családját eláruló északi urak lelkifurdalásból és a tömegpszichózis hatására fogadják el ezt a felesleges és őrült javaslatot, mégpedig arra hivatkozva, hogy Jon állt bosszút a Red Weddingért. Csakhogy valójában Jon halálba vezette volna az embereit és Sansa volt, aki a győzelmet megalapozta és ő ölte meg Boltont is. Na mindegy. Sokat elmond és talán a sorozatkészítők önreflexióra való képességét dicséri, hogy a Jont különben kedvelő Ser Davos milyen visszafogottan örül a történteknek.
game-of-thrones-season-6-episode-9_7.jpgS ha azt hinnénk, hogy mindez egyszeri félresiklás, akkor gondoljunk a King's Landingben végbemenő leszámolás nem kevésbé parodisztikus ábrázolására: Cersei néz ki az ablakon, komor zene szól; Pycelle-el úgy végeznek, hogy halálra szurkálják, de közben természetesen hallhatunk is egy monológot Qyburn-től, Cersei bizalmasától, amely indokolja a leszámolást; Főveréb egyik emberét, Lancel Lannistert becsalja egy pincébe, majd leszúrja Qyburn embere, de marad benne annyi élet, hogy a wildfire-rel teli hordók felé kússzon egészen addig, amíg már épp karnyújtásnyira kerül, de ekkorra - minő drámai véletlen! - épp leég a gyertya és lángra lobbantja a hordókat; odafent pedig a Cersei elleni perre készülő udvari nép és vallási fanatikusok tehetetlenkednek, értetlenkednek, veszekednek, s bár megérzik a veszélyt, a Főveréb miatt nem menekülhetnek, sőt a jelenet tökéletes drámaisága kedvéért az utolsó 1-2 másodpercet feszült egymás szemébe bámulással töltik. (Tommen király Monty Pythont megszégyenítően megkomponált öngyilkosságát nem is említve.) Nem mondom, hogy teljesen működésképtelen a jelenet, sőt valójában nagyon is hatásos, csak éppen hihetetlenül olcsó, primitív és öncélú az egész. Bran megölésének kísérlete, Ned Stark halála vagy a Red Wedding, de még a Blackwater-csatajelenet drámaiságát sem a gondosan kitartott pillanatok, a bociszemekkel nézés, hanem a cselekménnyel kapcsolatos várakozásainkat romba döntő fordulat drámai ereje és a természetes vágyainkat, rokonszenvünket frusztráló tragédia alapozta meg. Ehhez képest mindez látványos ugyan, de aggasztóan üres és mesterkélt.

Mindezek alapján úgy gondolom, a 6. évad sikeres kísérlet volt arra, hogy újra izgalmassá tegyék a sorozatot, de azon az áron, hogy a lélegzetelállító, bár dramaturgiailag a kalandregény felől a filozofikus utazási regény felé elmozduló műfajú alapanyag miatt egyre nehezebben kezelhető epikus történetet vásári komédiába fordították abban a pillanatban, amint már nem kötötte őket az eredeti. Vajon szándékos önirónia-e, hogy a sorozat készítői a "színházban a színház" eszközével éltek a braavosi cselekményszálban és a korábbi évadok eseményeit éppen vásári komédiaként idézték fel újra? Nem tudom, melyik a lehangolóbb lehetőség: az-e, ha igen vagy az, ha észre sem veszik, mit tesznek.

59 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amerikaiplan.blog.hu/api/trackback/id/tr558884630

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2016.07.14. 18:26:43

Ezzel most kivételesen, nem teljesen értek egyet. Én kifejezetten élveztem az évadot, és bár valóban jóval kiszámíthatóbb, szerintem ez nem feltétlenül probléma. Főleg mert mindennek logikusan megvolt ágyazva, összeért, aminek össze kellett érnie. (Most nem a cikkíróra gondolok: de azt vettem észre, hogy sokan csak azt tudják értékelni, ha mindig valami váratlan történik, pedig értelemszerűen így nem lehet történetet írni, a „váratlan” dolgoknak is meg kell ágyazni. Nyilván a Trónok harcában az eddigi váratlan fordulatok sem deus ex machina jelegű dolgok voltak.)

Illetve van egy fontos tényező ami hozzá járul a kiszámíthatósághoz: ez pedig az internet és a "fan kultúra". Azaz, hogy a rajongók nem elégszenek meg a sorozat nézésével, folyamatosan próbálják betömni a lyukakat, gyártják a teóriákat. Sokszor pedig mire a sorozat eljut arra a pontra, hogy megválaszoljon egy kérdést, addigra már annyi teória van az adott témára, hogy szinte bármit is húznak a készítők, valaki már összerakta korábban a kirakóst. Főleg mert a történetek általában set up-ok és pay off-ok párjaiból állnak, de egy sorozat esetében egy pay off lehet, hogy részekkel, évadokkal később következik be, ami alatt bőven van idő teóriázni. És emiatt ahogy megy előre a sorozat egyre kiszámíthatóbb lesz. Hiszen bizonyos dolgoknak évadokkal korábban kell megágyazni. Nyilván amint meghalt Jon Snow, és visszajött Mellisandre a legtöbbeknek összeállt a kép, hiszen korábban láttuk, ahogy egy vörös pap feltámaszt valakit.

Persze meg lehetett volna ölni Jon-t, Arya-t és végül "megnyerhette" volna a sorozatot Ramsay, hogy aztán a mások elpusztítsák az egész királyságot, de kinek lett volna ez jó? Persze most már kiszámíthatóbb a sorozat, de ez egyfelől annak velejárója, hogy lassan véget ér (kb 13 rész van hátra, azért az nem sok ahhoz, hogy elhúzzák), másrészről meg a fentebb említett teóriák elszaporodása, harmadrészt meg azért mert szerintem egy ilyen nagy költségvetésű, nagy stúdió által készített sorozattól azért nem teljesen jogos elvárás az, hogy teljesen szembe köpje – a legtöbb – néző elvárást. Egy kis, független film nyilván megteheti, hogy letaglózó nihilizmussal érjen véget, de szerintem sorozatoknál még nem jutottunk el ide. (Sokan már a Red Wedding után is azt szajkózták, hogy abbahagyják a sorozatot. Mi lett volna itt, ha Ramsay nyer? Amúgy én sem teljesen értem a Jon iránti rajongást, hiszen a legtöbbször elég passzív hős, és tényleg kissé parodisztikus, hogy Lord Commander meg király is úgy lett, hogy nem is akart.) (Illetve én úgy tudom, hogy Martin elárulta a D&D párosnak a könyvek végét, ami kb ugyan az lesz, csak az oda felé vezető út halad másképp majd. Mellesleg számomra a 4. könyv legtöbbször unalmas volt, mert hiába koncentrált jobban a karakterekben lezajlódó belső folyamatokra, nem sok újat tett hozzá az addigi információkhoz. Ráadásául teljesen feleslegesen (az 5.-ben is) behozz olyan új – Point of View – karaktereket, akiket aztán pár fejezettel később ki is ír. Szeretem a könyveket, de én a 3. évad magasságában kezdtem el azt érezni, hogy a Trónok Harca a sorozatok terén sokkal jobb, kiemelkedőbb alkotás, mint a Tüz és Jég Dala a könyvek terén.)
Sokakkal ellentétben nekem nem volt bajom Arya Bravossi szálával. Persze kicsit el volt nyújtva, de funkciója volt. Ez által ismerte meg teljesen önmagát, és jött rá, hogy bármennyire is akar, nem tudd elszakadni az örökségétől. Plusz ezáltal nyert olyan képességeket, amelyekre szüksége volt a visszatéréséhez. (Walder Frey halála szerintem csak erő demonstráció volt, lesz még szerepe az „arctalanságának”). Igaz, hogy igazán látványosan nem fejlődött a karakter, inkább visszafejlődés volt ez, és azért érthető, hogy ez némelyeket kissé zavar. Tyrionnal azonban egyetértek, nála én is azt éreztem, hogy legtöbbször csak azért szerepelt mert „kell” neki.

Sam szála sem volt túl érdekes, ezt is aláírom, de valószínűleg a későbbiekben azért neki, Óvárosnak és a valériai kardnak is lesz nagyobb szerepe. (Ráadásul Sam utazása a könyvben még inkább ellett nyújtva, miközben kevesebb érdekes dolog történt volna vele.)
Persze a fantasy elemek Martinnál még háttérbe szorulnak, de nyilván ő sem véletlenül sugallja már a legelejétől a mások jelentette veszélyt (emlékeim velük indul az egész könyv sorozat). Másfelől pedig a könyvsorozat címe (" A tűz és a Jég dala") is beszédesen inkább a fantasyra, mint sem az intrikákra utal. Nyilván eddig utóbbiból volt több, de elkerülhetetlen, hogy ilyen közel a végéhez valaki(k) végleg megragadja a hatalmat. (És azért még ez a játszma sincs teljesen lejátszva, hiszen Cersei vesztét nem csak Daenerys serege, de Petyr, vagy akár Jamie is okozhatja.)

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2016.07.14. 18:26:47

Nyilván a Battle of Bastards, meg a templom felrobbantása meglehetősen dramatizálva kerültek képernyőre. Lehet őket hatásvadásznak nevezni, mert azok is, de mivel a nézés közben működött a hatás, ezért igazán ez nem zavart. Margery remek karakter és sajnálom az elvesztését, de halálának oka egyértelmű: Cersei gyűlölte, mert félt, hogy elveszi tőle és ellene fordítja a fiát, már régóta végezni akart vele – eleve ezért hozta be a fanatikusokat -, nyilván gondolta két legyet üt egy csapásra. Doran Martelll halála – amúgy ha van szál ami gyengébb a könyveshez képest az egyértelműen a dorne-i, illetve a vas szigeteki királyválasztás is sokkal árnyaltabb volt írásban - meg azért kellett mert ő kimaradt volna a háborúból, amivel a Lányok nem értettek egyet, és ennek meg is lett az eredménye: Daenerys újabb sereghez jutott. (Ha meg már királyválasztás: Az ottani intrikába már Martin is belevitte a fantasy-t, a „csoda kürt” képben.)

Szóval nyilván nem olyan váratlan, letaglózó és friss, mint a kezdetekben, de szerintem ez is egy remek évad volt. Lehet, hogy rámentek a fanservice-re, de szerintem ez sem ment szemben – legtöbbször – a belső logikával.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.07.14. 19:51:02

@The Man Who Laughs: Azt hiszem, én éppen azért kezdtem el gondolkodni ennek az évadnak az értékén, mert magam is éreztem, hogy sokkal pörgősebb és érdekesebb, mint az előző. Először inkább lelkes voltam, de minél többet gondolkodtam rajta, annál biztosabb vagyok benne, hogy attól lett dinamikusabb ez az évad, hogy cserébe drámaian lejjebb adtak a minőségből. Nem mondom, hogy nem kellett valamit tenniük, de azt gondolom, hogy nagyon nagy árat fizettek a hatásosságért.

Szerintem igenis nagy veszteség, hogy egy sorozat, amelyben az igazán drámai pillanatok anélkül is működtek, hogy hatásvadászok lettek volna, most csak a hatásvadászsággal tudnak hatni. Ezek az eszközök ugyanis sokkal kevésbé időtállóak. Ned Stark halála egy nagyon jól megkomponál dramaturgia részeként hatott, amiről utólag is derültek még ki sokkoló dolgok. Ehhez képest a fattyak csatája csak egy vizuálisblöff volt. Működött? Működött. De ettől még nincs mögötte semmi több. Ez itt a baj.

Igazából én nem azt sajnálom, hogy ez az évad nem ugyanolyan, mint a régiek. Martin is tudta, hogy ez nem működik így tartósan, ezért is váltott a 4-5. kötet stílust (műfajt). Sajnos, a sorozat 4-5. évadra elkezdett szétesni, pont, mert a 4-5. kötet alapanyaga megoldhatatlan feladatot adott a sorozatkészítőknek, ők pedig próbálták tartani a régi formát. Most meg váltottak, de sajnos a lebutítás irányába.

Én amúgy, veled ellentétben, kifejezetten azt gondolom, hogy a könyvek minden egyes kötete SOKKAL jobb, mint a sorozat évadai, de azt megértem, hogy sokan tartják unalmasabbnak a 4-5. köteteket a korábbiakhoz képest. Szerintem ez a műfajváltás miatt van, de megértem, akit ez zavar. A sorozat készítői rettenetesen sokat szenvedtek az adaptációval és a 4-5. kötetek szinte lehetetlent kívántak tőlük. Viszont ez az évad nem adaptációként rossz, hanem amiatt, hogy sokkal primitívebb és átgondolatlanabb a korábbiaknál.

contractor 2016.07.15. 10:18:18

Mindig azt hittem hogy ez egy computer játék.

Amorphis 2016.07.15. 10:18:22

Lehet, hogy kiszámíthatóbb lett, hiányoznak a nagy WTF fordulatok, de azért lássuk be, már a 6. évadot gyűrjük, nem az 1-2-t. Előbb utóbb rá kellett végre fordulni a célegyenesre, a nagy fináléra, ahol azért biztosan lesznek még nagy meglepetések. Ha meg könyv vs. sorozat, akkor hasonló a párhuzam kicsit a Gyűrük Urával. Ott is rengeteg karaktert összevontak, rengeteg felesleges szálat kidobtak vagy átírtak, mert filmen egyszerűen nem működött volna. Mellesleg Martin szemmel láthatóan teljesen becsődölt a könyvvel. Itt nem beszélhetünk valami komplett egész műről, nehéz is lett volna alapul venni. Teljesen biztos vagyok abban is, hogy a sorozat vissza fog hatni a könyvekre is valamilyen szinten. Már ha egyáltalán elkészülnek végre valahára.
Nekem pont azt tetszett a 6. évadban, hogy végre tényleg beindulnak a dolgok, és nem újabb sokkoló, de igazából csak újabb időhúzásra jó fordulatokkal tömik a nézőket. Amúgy az évad finálé azért elég ütős volt ebből a szempontból is...

Hizdahr zo Loraq 2016.07.15. 10:18:26

Nem azért lett "rosszabb" ez az évad, mit az eddigiek, mert már nem Martin írja (executive producerként még mindg ott van, hahó) hanem azért, mert ráfordultunk a lezárásra, és itt már nem a megdöbbentő fordulatokon, hanem a szálak elvarrásán van a hangsúly. Ennyike.

Egyébként nem értek egyet ezzel a GRRM az ISTEN, és Benioff-Weiss a béna sátán vonallal. Én olvastam mind az öt eddigi könyvet. A Sárkányok táncát konkrétan a vége felé már csak végiglapozgattam, hogy még mindig felesleges leírás, még mindig, még mindig, ki a tökömet érdekli, hogy milyen kaját ettek, még mindig leírás, ebben a fejezetben sem történt semmi...

Az első három regény jó volt, után Martin bácsi kezd kifújni. Határozottan jót tett, hogy Weiss és Benioff el mertek szakadni az alapanyagtól!

tede 2016.07.15. 10:18:29

Ez csak egy film, könyörgöm. Hihetetlen már de tényleg, hogy emberek képesek ilyeneken vergődni.

Szórakoztasson, oszt jó napot. Én a magam részéről nem fogok azon szőrözni, hogy minden lépés logikus stb.

Bloodmagexxx 2016.07.15. 10:18:33

SZVSZ alapvető hibák vannak ebben az elemzésben. A sorozat történetét nem teljes egészében az HBOsok találják ki, leszerződtették Martin bácsit, aki már réges-rég részletesen leírta a történet vázlatát, éppen azért, hogy ha véletlenül meghalna, legyen aki befejezi. Azt, hogy a főszereplők közül ki hal meg és ki él, nyilván egyeztették Martinnal. Például ha Margaery meghal a sorozatban, akkor a könyvben is hamar vége kell hogy legyen. Ráadásul még a mód sem annyira kérdéses, mióta emlegetik már a futótűzzel aláaknázott épületeket! Ez a történet egyik központi eleme volt eddig is.

A probléma inkább azzal van, hogy Martin mesternek lassan rá kell fordulnia a végjátékra. Valahogyan le kell zárnia a könyveket is, márpedig akkor pont meg kell fordítania az eddigi irányt. Eddig könnyű dolga volt, minden szereplő egyre jobban elszakadt a többitől, egyre messzebb sodródott, de most össze kell majd tartaniuk valamiféle konfliktus felé. Pl. nem lenne túl érdekes, ha kiderülne, hogy Danaerys csak Mereenben maradna és kiderülne, hogy annak a történetszálnak a világon semmi köze sem volt Jonéhoz. Ez viszont szükségképpen azzal jár, hogy valahogyan el kell hogy varrja a szálakat, nem dobálhat újra és újra váratlan katasztrófákat a szereplők elé. Ez nyilván sokaknak nem tetszik, mert a rejtélyt dagasztani sokkal egyszerűbb, teszem azt Ramsay Boltont bevezetni viszonylag könnyű, mindenki kimunkálja majd rá a saját ki minielméletét, hogy mi történik vele, azaz mindenki elégedett. De amikor kivezetik a szereplőt, nyilván a rajongók nagy része csalódik, hiszen a rengeteg minielmélet közül csak az egyiket vihetik filmre, mindenki más úgy érzi majd, hogy ez nem az "igazi" megoldás volt.

A fantasy elemeket pedig öt könyv óta építik föl következetesen, elég fura most rácsodálkozni, hogy itt kérem sárkányok is vannak, amikor a legeslegelején ezzel kezdődött az egész. Ugyanígy a Mások az első perctől kezdve a történet szerves részét alkotják, egyszerűen mostanra értek oda, hogy már komoly hatást gyakorolnak a cselekményre.

lalolib 2016.07.15. 10:18:36

Jó dolog lehet ilyen okosnak lenni. :) Talán tollat kéne ragadni és jobbat írni. Imádom, amikor valaki azzal akar kitűnni, hogy okoskodik és mindenbe beleköt.
Egy mondás szerint, "ha a kacsa nem tud úszni, még nem a víz a hülye."

Piettro85 2016.07.15. 10:18:39

Komolyan nektek semmi nem jó... Ha kiszámíthatatlan valami az a baj, ha kiszámítható ( és elvárt/logikus a cselekmény) akkor meg az... az évad teljesen rendben volt ,legalább haladtak valamit a szálak,nem egy helyben toporgott mindenki,hogy utol érjék magukat sajnos meg kellett nyomni az előre tekerés gombot.

Alien Prince 2016.07.15. 10:18:42

Nagyon sok mindennel egyetértek.
A sorozat készítöi feladták a valóság sokszínüségét és kiszámíthatatlanságát a sorozatklisék oltárán, és gazdasági okokból egyszerüsítettek. A csatajelenet nevetséges, bár kétségkívül látványos lett, és ahogy ott is, több más elemnél is teljesen feladták a logikát. Túl sokszor alkalmazták az éppen akkor éppen odaért deus-ex-machinát, ami komolytalanná tette az esemény-következmény láncot. Az idötényezöt nem tudták kezelni, ami még Martinnál t♫8bbé kevésbé müködik, az az íróknak itt meghaladta a képességeit: érthetetlenül gyorsan közlekednek Yara hajói, de Arya, Varis és Kisujj is.
Engem nem zavart az Arya és a Sam szál - már megszokhattuk, hogy kellenek ezek a látszólag értelmetlen, majd késöbb összeálló elemek, néha csak a karakterek jellemzése, fejlödése miatt. Sokkal zavaróbb, hogy a karakterek fejlödése is mintha összezavarodott volna: leginkább a Királyölö, de Cersei, Arya és Tyrion is néha olyan, mintha valami sablon, vázlat alapján lenne felskiccelve, az eddigi jellemfejlödést meg elfelejtették beleírni.
Szóval jól megcsinált évad volt ez, csak pont a lényegét veszti el az egész, a hatékonyságért feladjuk azt, amitöl egyedi volt.

Cifu78 2016.07.15. 10:18:45

Először is úgy álltam neki hsz.-t írni, hogy na most jól megmondom az ellenvéleményem.

A vége az lett, hogy kitöröltem, és sok téren igazat kell adjak a cikknek.

Először is számtalan szálat méltánytalanul varrtak el. Pycelle nagymester a legjobb példa tán. Hányan emlékeznek az első évadból arra, amikor a Ros-al való hetyegés után alig érthető, csaknem összefüggéstelen beszéde a királyokról azt mutatta, mennyire szenilis már a vén kujon, majd mikor Ros távozott, felpattant, és tornázni kezdett, felöltözött, és a daliás kiállása az ajtó kinyitása előtt látványosan ment át egy hajlott hátú öregemberébe.

Zseniális jelenet volt.

Erre most mit kapunk? Qyburn simán csapdába csalja és pár gyerekkel halálra szurkáltatja. Szánalmas és nevetséges jelenet volt...

Sok, nagyon sok a hasonlóan rosszul megkomponált jelenet. Doran Martell és Areo Hotah meggyilkolása, Roose Bolton halála, Blackfish sorsa, az egész Arya-szál vagy Tommen öngyilkossága... Ezek annyira gyenge és idegesítő pontok, hogy ilyenkor óhatatlanul is felidézi az ember az előzményeket, és még jobban elkezdi kaparni a falat a korábbi, zseniális pontokat hozza elő...

Ezzel együtt a sorozatnak megvannak a saját erős oldalai. Jamie jelenetei, vagy Bron megtartása például nagyon jó szerintem. Továbbá a Battle of the Bastards a maga módján naturalisztikusan ábrázolta a csatát - figyelembe véve, hogy korábban milyen csaták voltak, határozottan a Battle of the Bastards a legjobb csatajelenet az egész sorozatban.

Csak hát összességében ettől még a 6. évad szörnyű lett.

Mondjuk teszem hozzá, hogy Martin novellái is azok szerintem a 3. kötet után.

odamondó 2016.07.15. 10:18:47

4. Évad óta a sorozat süllyedőben van. Sajnos minden sorozatot utolér ez a végzet.

chrisred 2016.07.15. 10:18:50

Martin regényfolyamát többek között két tényező emelte ki a szokványos fantady klisék tömegéből: az érzékletesen és érdekesen kidolgozott jellemek, meg a jól megírt dialógusok. Ebben az évadban ezek tűntek el a történetből.

Thrasher 2016.07.15. 10:18:52

Teljesen egyetértek.
Pont a legfontosabb dolog veszett ki mostanra a sorozatból azzal, hogy egy elég átlagosan, nem túl kreatív módon megírt cuccá vált.
A szinte páratlan fanboy-bázis miatt persze felesleges ezt nekiállni fejtegetni, mert habzó szájjal fognak hülyének nézni, de attól még igaz.

Azar 2016.07.15. 10:18:55

Azért azt se felejtsük el, hogy a sorozat az eddigi évadokban se tudta megközelíteni a könyvek minőségét, több helyen eddig is eltért attól. Lehetett szeretni, meg nem szeretni a változásokat.

A legnagyobb baj az, hogy a filmsorozatok sokszor öncélúak, bevétel orientáltak és ezért valóban a rajongók kiszolgálására korlátozódik a vége felé a maradék energia, hiszen már minden néző "fárad", valahogy még meg kéne tartani minket 1,5 évad erejéig. Összességében ezért volt a 6. évad számomra egyfajta újjáéledés, mert nem éreztem azt, mint a többi sikersorozatnál, hogy a nézettség miatt még betolnak pár plusz évadot, kuszálják a szálakat értelmetlenül tovább, hogy aztán a végkifejletnek már semmi kézzelfogható katarzis élménye ne maradjon. Őszintén szólva a Trónok harcának még így is ez lesz a legnagyobb kihívása, nem véletlen, hogy George Martin is ennyit szenved a befejezéssel. Túl hosszú a történet és hiába a mesésen kitervelt világ és a sok karakter, a nagy meglepetések ideje lassan lejár és ezzel olyan útra téved a történet, ami nem az erőssége. Ehhez képest szerintem sokat kihoztak a 6. évadból, úgyhogy korántsem volt ez egy gyenge évad.

Még mindig maradtak titkok, nyitott kérdések, amiken lehet lamentálni, még ha a végkifejlet kezd is elég jól körvonalazódni. Aminek most örülhetünk, azok a látványelemek, beigazolódó vagy épp megcáfolt teóriák ténye. Amit elszúrtak szerintem, az a karakterfejlődéshez köthető, ami remekül meg volt eddig a sorozatban papíron és filmen is. Varys, Tyrion, Petyr, a háttér mozgató elemei elég gyatrára lettek megírva, az ő karakterük ennél jóval több. Cersei annyira borzasztóan jámbor volt 8 részig, hogy az már fájt, teljesen kifordították magából, ami miatt egyértelmű volt, hogy valamire készül, Jon hasonlóképp visszafejlődött, de ha már itt tartunk, Daenerys karaktere is ellaposodott és még folytathatnám. Az évad számomra egyetlen nagy hátránya ez volt, minden mással oké vagyok.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.07.15. 10:55:33

@Bloodmagexxx: Kár, hogy ténynek tekinted a feltételezéseid és annak alapján nevezed tévedésnek, amit írok. Amit biztosan lehet tudni, az a következő: Martin nyilván hozzájárult a változtatásokhoz (hiszen különben megtilthatta volna), sőt, korábban rendezett is részeket, de egy ideje már nem teszi. Az is tény, hogy több alkalommal jelezte már nyilvánosan, hogy személyesen nem ért velük egyet. Azt is sokszor elmondta, hogy ez két külön produkció, amik eltérő irányokba tartanak. Ezt már az elejétől többször lenyilatkozta. Utána lehet nézni.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.07.15. 11:00:40

@lalolib: Oké, 15 évesen még elmegy, hogy valaki azt higgye, hogy a "csináld jobban, ha tudod" egy legitim érv. Utána rá kell jönni, hogy ez egy marhaság. Nem kell például szar cipőt viselnem, ha én nem tudnék a saját kezemmel jobbat csinálni. Nem kell szar házat se venni. Nem kell szar könyveket szeretni. Nem kell botrányosan rossz éttermi kiszolgálást tudomásul venni. Satöbbi. A fogyasztónak joga van arra, hogy megítéljen egy produkciót akkor is, ha nem tud jobbat csinálni. Azért van rá joga, mert az ő ideje, pénze stb. van ráköltve.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.07.15. 11:01:58

@tede: Ez csak egy filmes blogposzt, könyörgöm. Hogy bírsz ezen nyennyegni? Ne olvasd, ha nem tetszik :)

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.07.15. 11:06:49

@Hizdahr zo Loraq: Te konkrétan olvastad mind az 5 kötetet és neked nem tetszett és azt gondolod, hogy ez azért van, mert Martin nem tud már mit írni. Én is konkrétan olvastam mind az 5 kötetet, nekem kifejezetten tetszett a 4. és az 5. kötet is, bár érzékeltem, hogy más mint a korábbiak és azt gondolom, hogy ez amiatt van, hogy változott a sorozat köteteinek műfaja. Melyikünknek van igaza? Igazából mindegy is, amíg nem felejtjük el, hogy az olvasás nem atomfizika, sok mindent befolyásol az egyéni ízlés is. És persze nem árt, ha tudunk érveket hozni a véleményünk mellett. Mert akkor tudunk erről beszélgetni, talán okulunk is egymás véleményéből és érveiből. Ha nem, akkor meg felesleges megszólalni.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.07.15. 11:08:18

@Piettro85: Komolyan nektek minden egyes ember véleményére azt mondanotok, hogy "ti"? Nem lehet, hogy valaki a saját véleményét mondja el? (dehogynem;))

Petrow 2016.07.15. 11:30:09

Köszönöm; azt hittem, én vagyok az egyetlen, aki péklapáttal húzná képen a Lyanna Mormont karakterét kiagyaló írót. Vannak kemény gyerekszereplők a sorozatban, de a kiscsaj iszonyúan mesterkélt és erőltetett.

Én összességében azt mondom, hogy a nyilvánvaló hülyeségek ellenére (Bolton halála, a Dorne-i szál, Danny "jellemfejlődése") a 6. évad milyensége inkább majd a maradék két évad fényében fog megmutatkozni. Ha pl. Jon a 7. évad első részében fel lesz koncolva, na az valóban nagy és hatásos fordulat lesz.
Tagadhatatlan, hogy dramaturgban messze elmarad bármelyik korábbi évadtól; egy Tywin-Arya, vagy Davos-Shireen párbeszéd helyett kapjuk Tyrion semmitmondó dialógusait.

A fanservice dolgában, sok dologban valóban túl nagy hangsúlyt kapott a vizualitás, de az első évadot pl. pont azért cinkelték sokan, mert sok látványos ütközet csak tessék-lássék lett megcsinálva, vagy éppen sehogy. Most már volt rá pénz, hát adtak ennek is.

Trottervoltam 2016.07.15. 11:30:13

"Nem állítom, hogy a könyvek nem mehetnek később ebbe az irányba, de az biztos, hogy egyelőre nem ezt teszik és a sorozatnak sem lett volna kötelező ezt tennie." - Ami a könyvekben megvan, az már meg lett filmesítve. Ez a mondat akkor igaz, ha a hatodik kötet ugyanolyan lesz mint az ötödik. De nem lesz. Eleve azt mondta GRRM, hogy két nagy csatával indítja a köteteket. Az egyik nyilván a mereen-i tengeri lesz, a másik pedig a fattyakké. Tehát a sorozat készítői nem csináltak olyan, ami nem lesz meg könyvben, legalábbis ezen a téren.

A templom felrobbantása viszont számomra nem volt lekileg előkészítve, így egy kicsit súlytalanra sikerült. Ez könyvben nyilván jobban ki lesz bontva.

Az első három kötetben vannak történések, azt jól lehet átültetni vászonra. a 4-5-ben sokkal kevesebb az akció, ráadásul párhuzamosan történik, ami megfilmesítés szempontjából sokkal hálátlanabb. A hatodikban ismét több akciót várok. ha (végre) kijön, akkor lehet majd tudni, mennyire volt jó a hatodik évad...

Addig is: season 7 is coming...

Thrasher 2016.07.15. 11:30:19

mondjuk azoknak a véleményét remélem, senki nem veszi komolyan, akik egy sorozatot filmnek neveznek, valamint azzal érvelnek, hogy "akkor írjál jobbat", mert azok mind tudatlan, értéktelen, kommersz emberek.

Sethiran 2016.07.15. 11:30:38

Egyfelől sok mindenben egyetértek a poszt írójával, bár cselekményben nincs a látóhatáron sem jobb fantasy sorozat ennél, de a könyveket olvasva (és a korábbi évadokat tekintve, ahol még Martin könyveit jobban figyelembe vették) sajnos szembetűnő a párbeszédek, jelenetek silánysága (Tyrion, amikor vicceket mesél és meséltet Missandeivel és Szürke Féreggel :((( az évad mélypontja volt) és az eltolódás a "szokványos" sok szereplőt mozgató sorozatok, családregények felé. Nem az epizódonkénti meghökkenést hiányolom, illetve Martin legendásan karaktergyilkos történetvezetését, hanem a jól előkészített, komoly történetváltozást okozó wtf pillanatokat, amiből elég egy-kettő egy évadban. Azt se felejtsük el, hogy a tervezett regényfolyamból még két könyv van hátra, az a teljes történetív harmada. Szerintem Martin "kapkodását" meg összecsapott befejezést még ne vizionáljunk. Csak érje meg a befejezést. Persze én sajnálnám, ha túl sok ötletet merítene a sorozatból a korábbi ötletei (ha voltak) kárára.

András Tibor 2016.07.15. 11:30:48

Jon csak jogi szempontból nem Stark (bár ha Rhaegar és Lyanna összeházasodtak a toronyban, akkor az öröklési rend szerint simán megelőzi Sansát és Brant). Attól, hogy félig Targaryen még nem lesz kevésbé Stark, különösen úgy, hogy Winterfellben nőtt föl.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.07.15. 11:31:02

@Cifu78: Sok téren igen. Sok téren viszont pont annyira lőtt csak mellé, mint az általa kritizált sorozat. Ha a 6. évad szörnyű, akkor az 5. évadra mit mondanál? Mert szerintem az harmatgyenge volt az 6. évadhoz képest...

contractor 2016.07.15. 11:31:06

@FOUREY: De most komolyan. Ez az "Age of the Empire II" tovább fejlesztett kiadása, nem?

Koopac 2016.07.15. 11:31:11

100%-ig egyetértek, pont ezek fogalmazódtak meg bennem. A dialógusok is sokszor sutára sikerültek, különösen Tyrionnál volt ez feltűnő. Ennek ellenére is élveztem az évadot, de sajnos komolytalanabb lett, mint az eddigiek.

AmOr 2016.07.15. 11:31:18

Az előttem szólóktól eltérően én a könyvekből csak részleteket olvastam, így nem áll módomban összevetni a két alkotást. A sorozattal kb. fél évvel ezelőtt találkoztam, az elkészült évadokat egymás után megnézve pedig abszolút rendben van a történet íve. Az, hogy ilyen rövid idő alatt néztem végig a 6 évadot nyilván más perspektívát ad, mintha a kezdetektől, éves várakozásokkal, a köztes időt teóriákkal, növekvő elvárásokkal töltve néztem volna. Nem értek egyet a fanyalgással, szerintem kezd összeállni a nagyobb kép, és ezért tűnik kiszámíthatónak most már a történetvezetés. Szinte mindennel egyetértek amit The Man Who Laughs írt, én is úgy vélem, sokan szinte elvárják, hogy újra és újra valami sokkoló történjen, de szerintem a történet ezen fázisában már az lenne erőltetett. Ez egy mese, és egyáltalán nem örülnék valamiféle nihilista befejezésnek. Még mielőtt bárki azt gondolná nem éreztem rá azokra a dolgokra, amik a cikkben ki lettek fejtve, hogy mitől más ez a sorozat; vagy valaki elküldene Hófehérkét olvasni és nézni: mindennek, minden váratlan fordulatnak meg volt a célja. Amely célok most öltenek testet.
Szerintem nem volt értelmetlen halál, hanem azok egyértelműen következtek az egyéni érzésekből, motivációkból: Pycelle-t gyűlölte Cersei, már rég elege volt belőle, ráadásul fő bizalmasa ellenlábasa volt, így halnia kellett. A dorne-i szálban is abszolút érthető, érezhető az indíték. És akkor Margery: nem pusztán azért halt meg, mert Cersei gyűlölte, tartott tőle. Az évad folytán sokan találgatták, hogy vajon mi a terve, hogyan fogja megoldani a Királyvári helyzetet, hiszen ő olyan okos (nem degradálom, kedveltem én is), biztosan kieszelt valamit. De hát ki is eszelt: ahogy addigi életében mindig, elhitette a másik féllel, hogy olyan, mint az. Azzal az egyszerű pszichológiai mechanizmussal manipulált, miszerint szeretjük, elfogadjuk azt, akit hozzánk hasonlónak vélünk. Ő ezt tanulta meg, ezt hozta magával otthonról, és egész sikeres is volt korábban (pl. Joffrey) ezzel a taktikával. De ennyi, ez volt a megoldáskészlete! Ezt csinálta a fanatikusokkal is, de azzal ennyire ment, nem volt tovább. Engem Sam történetszála kifejezetten érdekel, nem csak azért, mert kedvelem a karaktert, hanem mert valószínűleg később még fontos lesz. És végül: sérthetetlen szereplők? Senki sem sérthetetlen, de egy mesébe kellenek olyanok, akiknél reménykedhetünk, hogy még a végén is életben lesznek.

Gabriel81 2016.07.15. 11:48:47

Az én véleményem bizonyára eltér a hype-tól, ami a Trónok harcát mostanában körbeveszi. Rengeteg (jó és rossz) fantasy regényt olvastam el mire ráfordultam a történelmi regényekre/filmekre (Follett könyvek, Eco regényei, Rózsák háborúja könyvsorozat vagy a Róma HBO-s sorozat), szóval van némi tapasztalatom ezen a téren. A Trónok harca könyvet nem olvastam, de most daráltam le a sorozatot (mert a csapból is ez folyt és kíváncsi voltam, hogy miért jelenleg ez a legnépszerűbb popkulturális alkotás).

És engem nem győzött meg. Nekem a legfontosabb tanulság benne, hogy ez egy elképesztő profin megcsinált szórakoztató sorozat és semmi más. Nincs logikája, mélységet ne keressünk és remélem senki sem von le belőle 'életre szóló tanulságokat'.
Látványos? Igen. Szórakoztató? Igen. Sokkoló? Naná! De ennyi.

Leginkább az bosszant benne (mint minden amerikai alkotásban amely a szegről-végről a történelemmel foglalkozik) hogy teljesen félreértelmezi, hogy viselkedtek az emberek egy feudális közegben. Mert itt a hősök, klasszikus posztmodern individualista 21. századi személyek csöppennek bele egy feudális, közegbe. Na ez vicc. Csak nézzétek meg, hogy egy-egy diplomáciai tárgyaláson hogy viselkednek egymással az emberek: válogatott szitkokat szórnak egymás felé, legyen az királyok vagy vazallusok találkozása. A diplomácia lényege pont az hogy mindenféleképpen el kerülni a másik megsértését, mert az megakadályozza a kommunikációt és a saját céljain elérését. Westerosban úgy tűnik ezt nem tudják. Már a találkozáskor úgy szórják a szitkokat egymás felé, mint az a koldus vagy utcagyerek, ha nem adsz nekik pénzt. A szereplők viselkedése teljesen kilóg ebből a feudális világból, ezért nekem az egész úgy ahogy van nem működik.

Még egy logikai agyrémet említek meg, az pedig a híres Red Wedding. Miről is van itt szó? Az Északi Tartomány királya elmegy esküvőre a teljes hadseregével (mert ugye háború van) a vazallusa (de legalább is egy sokkal kisebb rendű fejedelem) kastélyába. Ez a fejedelem megöli a királyt és a teljes udvarát, úgy hogy közben a király hadserege tétlenül várakozik a kastély előtt. Majd ezek a katonák azt is végigalusszák, hogy egy náluk jóval kisebb haderő álmában vágja el a torkukat. Ne menjünk bele a feudális alá-fölérendeltségi viszonyokba, mert ármánykodtak már vazallusok (titokban) királyok ellen, de ez így is teljesen illogikus. Egy ilyen tett után jobb esetben minimum elvesztené minden reputációját a fejedelem, rosszabb esetben a saját szomszédai torolnák meg a tettét, mert félnének, hogy ők lennének a következők. Mert a legfontosabb hiányzik: az indok! Miért is tehette ugyan ezt meg? Ja csak azért, hogy átverje a királyt? Az nem indok. Az ilyen uralkodó pária lenne minden világban, az egyház kiátkozná és bárki megölhetné. Hogy arról ne is beszéljünk, hogy hol volt az esküvőn A Stark-őrség, nekik nem volt jelenésük?

Az hogy mennyire félreértelmezi az emberi kapcsolatokat ez a sorozat, abba már nem is megyek vele. De mindegy is mert ez tökéletesen kiszolgálja a jelenkor emberének az igényeit (szex, vér akció) és szirénhangon erősíti meg azt a jellemző világfelfogást, miszerint a világ bizonytalan, senkiben sem lehet megbízni és az intézmények az átlagember ellen dolgoznak. Ezért is lett ez a sorozat ennyire sikeres. Ja és vannak benne sárkányok!

SzA89 2016.07.15. 11:48:51

Bár nem olvastam a könyveket, de nyilván Tyrion és Arya jelentős szerepeket hoznak benne jelenleg is. Legalábbis semmi ennek ellenkezőjével kapcsolatos spoilerbe nem futottam bele. :)
A Sames dolgot már meg is válaszolták fentebb.
Jon feltámasztása valóban nem okozott extra katarzist, de valószínűleg a könyvben sem lesz ez túlzottan túlspirázva, mert nyilván fel fog támadni.
Továbbá néhány halálról honnan tudjuk, hogy nem fog megtörténni a könyvben? Vagy már esetleg megtörtént korábban és itt mondjuk túléltek egyes karakterek egy bizonyos szakaszt. Ezt nem tudom, sokkal inkább kérdezem.
Aztán szintén ahogy írják fentebb, lényegében elvileg a vége megegyező lesz mind a könyveknek, mind a sorozatnak. Ami sok szempontból érdekes, mert az utolsó könyv 2020 előtt aligha jelenik meg.
Valaki mondta anno, hogy élő íróval vagy befejezetlen sorozattal ne dolgozz. Nagy igazság. A Trónok Harcánál is ezért kerültek csapdába néhányan.
Jon származásának megmutatkozása szerintem izgalmas volt ebből a szempontból, de ez lehet csak az én véleményem.
A csatajelenetnél kezdhettek volna valamit a nagy mamlasszal, ott azért én is érzek némi kritikai élt a történetben.

Az pedig, hogy racionális vagy nem racionális indokokat keresünk a szereplők viselkedésében, arra csak azt tudom mondani, hogy ha minden ember a földön nagyon racionális lenne, akkor jól mennének a dolgok. Hát nem mennek. :)))

Thomas Dantes 2016.07.15. 11:48:53

A legjobb dolog volt végre tovább jutni Martin-on. Ha rajta múlna 100 évadután se haladna a sorozat semerre . Az 5. évad volt a leggyengébb. Előbb-utóbb be kell fejezni a szálakat összerántani. Na ez az, ami nem megy Martinnak.
Igaz, a 6. évad produkálta a létező legrosszabb részt. -hasba szúrt Ayrra. Na a mélypont.

FlybyWire 2016.07.15. 12:12:28

@Cifu78: novel = regény. Szerintem ezt a szót kerested.
Novella = short story angolul.

ftxpmj 2016.07.15. 12:47:42

@András Tibor: Már hogy előzné meg az öröklésben az apa legidősebb élő fiát az apa nővérének fia? Akit amúgy mindenki törvénytelen gyereknek tud, kivéve Howland Reed-et és most már Brant.

A törvénytelen fiút amúgy még akkor sem fogadták el sokszor uralkodónak , ha maga az uralkodó törvényesítette korábban és jelölte törvényes örökösének, lásd Mátyás király és Corvin János esetét a magyar történelemben.

Csőszbocskor 2016.07.15. 13:43:22

Nekem tetszett az évad. Szórakoztató volt. Kevesebb volt a katarzis. Ennek az az oka, hogy GRRM egy szadista állat, D&D-ék pedig minél szélesebb körben eladható terméket akarnak készíteni. Rosszabb lett, mint volt? Nem hiszem. Az 5. évadhoz képes szerintem nézhetőbb lett. Mindenképpen más. A 6. évadban nem halt meg senki, aki nagyon nagy veszteség lett volna a nézőknek. Pedig eddig a katartikus pillanatok nagy része arra épült, hogy évadokon átnyúlóan megszerettettek karaktereket, akik fejlődtek, kibontakoztak, majd szadista kegyetlenséggel lemészárolták őket. Kb. mint mikor a ebédlőasztalnál szóváteszed, hogy nem láttad ma a húsvéti nyulat és mondják, hogy dehogy nem, most is látod, éppen azt eszed. Ez a fajta kegyetlenség a srácokban nincs meg, de talán nem is maradt olyan karakter, akit eléggé szeret a közönség és nincs is rá szükség a fináléban, ergo lemészárolható.

_z_ 2016.07.15. 14:39:48

Sajnos egyetertek... De engem egy ennel a kimerito elemzesnel sokkal foldhozragadtabb problemak akasztottak meg: annyi volt a teleportalo karakter (egy reszen belul a vileg ket kulonbozo reszen jelenik meg), annyi logikatlansag (Arya vislkedese a kikotoben, hirtelen gyogyulasa, Jon "haditerve", stb.) es annyi epp jokor megerkezo segitseg (Brienne, a volgy lovagjai, Daenerys stb.) volt az evadban, hogy Xena utanerzesem lett... A regenyekre, es a sorozat eddigi evadjaira ezek abszolut nem voltak jellemzoek.

Petrow 2016.07.15. 14:40:03

@Gabriel81: "Még egy logikai agyrémet említek meg, az pedig a híres Red Wedding. Miről is van itt szó?

Nézd meg újra, a Red Wedding szvsz pont, hogy nagyon jól meg volt ágyazva:

- Robb NEM volt király. Fellázadt az udvar ellen, amikor az apját foglyul ejtették, és utána kivégezték. Az északi urak vezérüknek ismerték el, de ettől még ugyanúgy a regnáló hatalom (Joffrey) ellensége volt, mint a másik 3 király (Stannis, Renly és Balon).
- a sereg egy jó részét Észak második legnagyobb nemesi háza, a Bolton adta. Ők később egyesültek volna a sereggel, így értelemszerűen nem voltak ott az esküvőn, csak a főúr.
- Robb egységeit szeparálták, majd az adott jelre rájuk gyújtották a sátrakat, a túlélőket leölték. Ugyan nem tűnik nagynak, de a Frey haderő mérete nem lebecsülendő. Akkor sem, ha a gazdáját "megkésett" Freyként emlegetik. Egy szinkronizált orvtámadással pedig egyetlen haderő sem tud nagyon mit kezdeni.
- Az összeesküvés egészen a királyi háztól (pontosabban a király nagyapjától) indult, felölelve a Boltonokat és a Freyeket. Korántsem pár kis vazallus szervezkedéséről volt szó, hanem a királyi hatalommal kötött paktumról, egy lázadó leverésére.
- A Freyek reputációja amúgy is a béka segge alatt volt, ha nem lett volna stratégiai szerepük a hídjuk miatt, senki sem foglalkozott volna velük. Így örömmel vállalták a bűnbak szerepét. Az árulásukért cserébe pedig legalább kaptak valami kézzelfoghatót (Riverrun), ami eddig az utált ellenlábasaiké (Tully) volt.
- Bolton megkapta az Észak Őrzője címet, így biztosítva, hogy rövid távon senki nem torol meg semmit; sőt, a szomszédjai is felsorakoztak mögötte, igaz, inkább érdekből, mintsem hűségből. Ne feledd, hogy Robb kivégezte egy másik nagy, szövetséges ház fejét, így még a saját táborában sem volt mindenki feltétlen híve.

A könyvekben ezek is részletesebben ki vannak bontva, de a TV sorozat adta kereteken belül szerintem ezt is jól kibontották.

chrisred 2016.07.15. 14:40:15

@Petrow: Kivételesen Lyanna Mormont nem zavart, mert átadott valamit a könyvek kivételes gyerekközpontúságából, ami néha teljesen abszurd volt. Ugye, az első könyvben például a Viráglovag 15 éves volt, amikor párviadalban legyőzte a Hegyet. Igaz, trükkel, de akkor is..

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.07.15. 14:56:57

@Trottervoltam: A sorozatban már eddig is sok minden alapvetően különbözött a kötetekhez képest tartalmilag. Ami viszont most megváltozott és amiről a posztban írtam, az nem tartalmi, hanem minőségi kérdés. Akármi is lesz az új kötetekben (nem tudjuk), nagyon meglepő lenne, ha olyan minőségben lenne előadva mint a sorozatban. A könyvek ugyanis egészen máshogy építették fel eddig a nagy fordulatokat, mint ahogy a 6. évad tette. Amiket te írsz, erre az állításomra semmilyen módon nem válasz.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.07.15. 15:02:00

@SzA89: Nehéz azzal mit kezdeni, hogy "nyilván" hogy lesz szerinted. Mert mindenki csak tippelni tud. Amúgy Sam a könyvekben eleve nagyobb szerepet kapott, viszont a könyvben fontos szereplőket már kiírtak a sorozatból eddig is vagy bele sem írtak. És ami a legfőbb: lehet, hogy később a sorozatban lesz szerepe, csakhogy 1. ettől még most teljesen felesleges jeleneteket láttunk vele, nem volt ebben az évadban ezeknek semmi funkciója. 2. a későbbi fontos szerepe sem indokolja a mostani szereplését, mert semmi akadálya nem lenne úgy megírni a forgatókönyvet hogy a 6. évados jelenetei nélkül is visszatérhessen.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.07.15. 15:08:51

@Gabriel81: Biztos neked is feltűnt már, hogy Ken Follett középkori regényei tökéletes példái annak, hogy milyen az, ha modern figurákat öltöztetünk középkori jelmezbe. Ehhez képest Martin regényeinek főbb karakterei meglehetősen ismerősek lehetne a 14-15. századi európai történelemből. Ami nem is meglepő, ismerve a háttérolvasmányait. Az egész könyvet egyébként áthatja Machiavelli szelleme, ami szintén nagyon oké, mert A fejedelem 1513 körül íródott és egy volt firenzei politikus írta száműzetésben. Történetesen a Red Weddingnek van egy konkrét történelmi mintája, az 1440-es Black Dinner.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.07.15. 15:16:59

@András Tibor: Miért is? 1. Ha Rhaegar fia, akkor a Targaryen család tagja és az ő örökösük és nem előz meg egy Starkot sem. 2. Jont a jelenetben a Starkok, Ned és Robb örökösének ismerték el, nem az Iron Throne jogos örökösének. 3. Nagyon kevés példát lehetne hozni, hogy a középkori jogfelfogásban a) egy oldalági örököst (Jon, ha törvényes Targaryen) ne előzzön meg egy egyenesági örökös (Sansa), b) Törvénytelen gyerek (Jon, ha mégis Ned fia lenne) meg gyakorlatilag kizárt, hogy megelőzzön egy törvényes örököst (Sansa, Ned lánya). A középkori analógia persze csak analógia, hiszen ez egy fantasy világ, de egyértelműen a középkori Európára hajaz.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.07.15. 15:19:30

@chrisred: Pont ezért lógott ki most a sorozatból.

ftxpmj 2016.07.15. 17:06:46

@Csőszbocskor: Látom te sem olvastad a könyveket, de a szerzőről tudsz nyilatkozni. :) Az egyik indexes "újságíró" is beégette magát egy ilyennel nemrégen...

A sorozat sokkal véresebb, mint a könyv, D&D-ék kinyírtak egy csomó karaktert, akik a könyvben élnek.

A vörös nászon a könyvben például ott sincs Robb felesége, mégcsak nem is terhes, nemhogy terhesen a hasába döfködve legyilkolják, ugyanez igaz Shireen-re, akit nemhogy nem éget meg az apja, hanem feltehetően fontos szerepe lesz a továbbiakban, sőt szerintem ő pályázik a legjobb eséllyel a Vastrónra a végén, bár most még outsidernek tűnik a könyvben, ja és még Targaryen vér is folyik az ereiben amúgy, Ser Barristen is él a könyvben, nem szurkálja senki halálra, ő kormányozza Meerent éppen (és nem Tyrion), amíg Dany távol van...

És még lehetne sorolni, szerintem azt lehet mondani, hogy a könyvben lényegében nincs hatalmi szemszögből megindokolhatatlan gyilkosság, Ned Stark lefejezése is érthető volt Joffrey szempontjából, így akarta demonstrálni, hogy ő a király és nem az anyja uralkodik helyette.

A könyvből az is kiderül, hogy Catelynt nem is akarták eredetileg megölni a vörös nászon, csak véletlenül alakultak úgy az események.

Emellett a könyben az a fantasztikus igazán, hogy lényegében minden szereplő döntése logikus a saját szempontjából, hiszen ők nincsenek mindazon információk birtokában, aminek az olvasók igen, az egyik legjobb amikor Cersei azon morfondírozik, hogy de jó lenne ha itt lenne Kisujj, biztos lenne valami ötlete, a következő fejezetben meg éppen Kisujj keveri a kártyákat Cersei ellen és azon örömködik, hogy Cersei pont azokat a hibákat követi el amikre ő számított.

Tehát a könyv a sorozattal szemben nem az erőszakban tobzódásról szól, hanem a hatalmi harcról és ebben a harcban tök normális, hogy egyes szereplők kigolyózásra kerülnek, akár egy vörös násszal vagy egy esetleges wc-n történő lenyilazással.

Másrészt a könyvben történetvezetési logikátlanság sincs, gondolok itt olyanra, hogy a sorozatban az Éjjeli Őrség átengedi a vadakat, majd miután(!) átengedték őket megölik a parancsnokukat, mert hogy átengedte őket. A könyvben ez úgy néz ki, hogy átengedik a vadakat, nehezen de megteszik, viszont ezután Havas Jon a Boltonok ellen akar vonulni, amikor megtudja, hogy náluk van Arya (aki nem is ő), ugye ez az Őrség szempontjából árulás, mert az Éjjeli Őrség eskü szerint független a birodalmi csatározásoktól és ezért ölik meg végül a társai, poén lenne amúgy ha nem támadna fel a könyvben.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.07.15. 17:17:00

@ftxpmj: Nagyon egyetértek minden szavaddal. Talán annyit, hogy a szereplők hoznak rossz döntéseket a könyvekben, de akkor is a karakterüknek megfelelő jellemhibáik vagy a téves információik alapján teszik.

Hizdahr zo Loraq 2016.07.15. 18:57:40

@FOUREY: Egy szóval nem mondtam, hogy Martin nem tud írni, hanem azt mondtam, hogy rém unalmas, mert túlír feleslegesen mindent. A sárkányok tánca simán lehetett volna fele akkora, sokkal jobb könyv lenne - ez egészen nyilvánvalóan a szerkesztők hibája, nem GRRM-é.

Egyébként a sorozat címe "The Song of Ice and Fire"
Szóval most nézz rá erre a képre: img-9gag-fun.9cache.com/photo/aOvzw3y_700b_v1.jpg
Hidd azt, hogy Martin még fog meglepetéseket okozni, csalódj, amikor a könyvekben is megjelennek hozzávetőleg azok a szálak, amik a sorozatban, és nulla meglepetés lesz ott is.

A történet a célegyenesbe ért. Én meg kifejezetten élveztem a 6. évadot, várom a lezárást.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.07.15. 19:37:35

@Hizdahr zo Loraq: Igazad van, egy szóval sem mondtad, hogy nem tud írni. Ez igaz. Azt írtad: "Egyébként nem értek egyet ezzel a GRRM az ISTEN, és Benioff-Weiss a béna sátán vonallal." és "A Sárkányok táncát konkrétan a vége felé már csak végiglapozgattam, hogy még mindig felesleges leírás, még mindig, még mindig, ki a tökömet érdekli, hogy milyen kaját ettek, még mindig leírás, ebben a fejezetben sem történt semmi..." és " Az első három regény jó volt, után Martin bácsi kezd kifújni."

Ugyanakkor mégsincs igazad, mert én egy szóval sem mondtam, hogy te azt mondtad, hogy nem tud írni. Idézem magam: "Te konkrétan olvastad mind az 5 kötetet és neked nem tetszett és azt gondolod, hogy ez azért van, mert Martin nem tud már mit írni. " Upsz, nem vettél észre egy szót. Mást jelent így a mondat? Teljesen. Azt jelenti-e, amit fentebb idéztem tőled, hogy "Martin bácsi kezd kifújni"? Igen! Na mindegy.

Írod most ezt: "Hidd azt, hogy Martin még fog meglepetéseket okozni, csalódj, amikor a könyvekben is megjelennek hozzávetőleg azok a szálak, amik a sorozatban, és nulla meglepetés lesz ott is."

Kezdjük ott, hogy érthetetlen, honnan jön nálad ez az indulatoskodás. Kívántam én neked hasonlóan rosszat? Dehogy. Csak jeleztem, hogy nem értünk egyet a regények és a sorozat megítélésében.

Lássuk, mit mondasz tartalmilag!

1) Felhozod a címet, mint mindent eldöntő érvet. De mi derül ki belőle? Semmi. Továbbra is áll, amit írtam, hogy a regényekben a természetfelettinek arányaiban sokkal, de sokkal, de sokkal kisebb szerepe van az evilági politikai szálhoz képest és a könyvekben meglehetősen szkeptikusan van ábrázolva a természetfeletti. Ennyi.
2) Szerinted a könyvekben "hozzávetőleg" ugyanazok a szálak lesznek, mint a sorozatban. Hát erre mit mondhatnék? Egyrészt, már a 6. évad előtt is egy csomó pontot radikálisan eltértek a regények és az adaptációk. Órákig lehetne sorolni azokat a különbségeket, amik miatt tök más a két sztori. Lady Stoneheart vagy Prince Aegon karaktere például vagy Robb király felesége története. Másrészt, láthatóan semmit sem értettél a blogposztból. Számomra ugyanis nem az a kérdés, hogy "hozzávetőleg" milyen szálakból áll a sztori, hanem, hogy hogyan építkezik a történet, hogyan működik a dramaturgia a könyvekben (és részben a korábbi évadokban), illetve a 6. évadban. Kutya nehéz úgy vitatkozni a másik álláspontjával, hogy nem is figyeltél oda arra, amit olvastál.

Amúgy örülök, ha tetszett a 6. évad. Good for you.

ftxpmj 2016.07.15. 23:04:34

@Hizdahr zo Loraq: én például tök másként látom.

A könyvekből nekem inkább az jön le, hogy a nagy családok a Starkok, a Baratheonok, a Lannisterek, a Targaryenek csak mellékszereplők két alacsony sorból felkapaszkodott lényegében senki játszmájában, ők Varys és Kisujj, A tűz és jég dala szerintem igazából róluk szól, Varys a tűz, Kisujj a jég, Varys a jó birodalom ideájáért, Kisujj a hatalomért magáért küzd és nem biztos, hogy a birodalom a Varys féle jó birodalom ideájával járna jobban. Hozzájuk tud felnőni valamennyire Tyrion és Tywin és kisebb részben Cersei vagy a Töviskirálynő is, de Ned vagy Robb Stark példul igazi kóklerek mellettük.

Ahogy Daenerys és Havas Jon is, ők csak sodródnak az eseményekkel, a könyvfolyam végére szerintem mindkettő halott lesz.

A sorozatból amúgy tényleg marginálisnak tűnhet Varys és Kisujj harca, de ott is voltak jó pillanatok, nekem ez az egyik kedvenc részletem az egész sorozatból:

www.youtube.com/watch?v=tejsD8QdlN8

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.07.16. 08:13:34

@ftxpmj: Hát az kétségkívül egyértelmű, hogy az eddigi 5 könyv cselekményét Baelish és Varys mozgatta: Baelish indította el a Stark-Lannister konfliktust, borította fel a status quót és húzta keresztül ezzel Varys terveit, aki a Targaryen-Martell visszavágást készítette elő évek óta már.

daito 2016.07.16. 21:27:03

Azé' jó olvasni mostanság TRH kritikát - mert mindenhol mindenki elégedetlen. :-) Ilyenné vált, nem úgy megy, stb-stb.
Azt jó volna felidézni, hogy az íróbácsi konkrétan nem írta meg az új könyvet, könyveket - tehát ha nem akarsz kihagyni 1-2 évadot a sorozatodból - akkor kénytelen vagy némileg saját kútfőből alkotni. Mert legyünk őszinték, bármi is van, a létező legrosszabb scenario a rajongók (ez kb. a fél világ) számára az, ha közli az HBO, hogy "bocs gyerekek, de akkor majd úgy 3 év múlva forgatunk új részt". Nem is tudnám elképzelni az emberek reakcióját, valószínűleg Merkel, Putyin, Hollande, Obama és kb. még 2-3 arab és afrikai uralkodó menne személyesen kitaposni az HBO vezetőségének a belét.
A jelenlegi alkotás folyamata két okból nehéz:
1) egyrészt olyan eseményeket kell megalkotni - amelyek már nincsenek sokszor leírva a mostani könyvekben
2) figyelniük kell a szintén meg nem írt későbbi eseményekre, végkifejletre amelyek a mostaniakból következnek

Egyébként egyetlen okból nem sajnálom őket, korábban is folyton sírt mindenki. Az egyik azért, mert épp nem az volt a sorozatban, ami a könyvben, nem abban a sorrendben, nem úgy kihangsúlyozva, stb. A másik meg azért sírt, mert úgy ment mint a könyvben, és wtf, hogy kinyírták szegény Robb Starkot és a pereputtyot? Pedig aztán Robb Starknál idegesítőbb, bénább karakter nem sok volt ebben a sorozatban...

Bloodmagexxx 2016.07.16. 21:27:07

@FOUREY: Alapvetően te ugyanezt a hibát követed el. Feltételezed, hogy a történet főbb fordulatait csak a forgatókönyvírók találták ki, de Martin bácsiál máshogy lesz. Ennek sincs a világon semmi alapja sem.

De ha belegondolsz Martin is valahol kényszerpályán mozog: Me kell fejeznie a történetet, ez pedig nem nagyon lehetséges másképpen mint ha egy csomó történetszálat egybefon egy rakás másikat pedig elvág.

"Azt is sokszor elmondta, hogy ez két külön produkció, amik eltérő irányokba tartanak."

Azt is mondta már, hogy mindenki meghal a következő könyvben, az utolsó részben pedig nem lesz cselekmény, csak ezer oldalnyi leírás arról, ahogy a sírok felett havat fúj a szél.

De nyilván az igazságot csak akkor tudjuk majd meg, amikor kijön a könyv következő két része, vagyis MArtin bácsi sebességét ismerve olyan 2030 körül.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.07.16. 21:54:57

@daito: Próbáltam kitalálni, hogy a kommenteddel mit akarsz mondani, de nem sikerül. Azé jó az ilyen kommenteket olvasni, mert 3 dolog azért kiderül belőle, 1) a kommentelő nagyon okos, 2) tud mondani nagy közhelyeket, 3) nem nagyon érdekli, aminek ürügyén kommentelt.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.07.16. 22:07:04

@Bloodmagexxx: Bevallom, nem értelek.

Azt írod: "Alapvetően te ugyanezt a hibát követed el. Feltételezed, hogy a történet főbb fordulatait csak a forgatókönyvírók találták ki, de Martin bácsiál máshogy lesz. Ennek sincs a világon semmi alapja sem."

Nem tudom, ezeket honnan vetted, mert ilyet nem gondolok és nem írtam. Azt viszont gondolom, hogy már a korábbi évadokban is jelentősen eltértek a könyvektől, hol Martinnal egyetértve, hol meg nem és a 6. évad nem egy könyv adaptációja, hanem a sorozatkészítők kreatív munkájának az eredménye. Ezek tények. Emellett azt is mondtam, hogy a 6. évad nem úgy építi fel a cselekményt, ahogy a könyvek és a korábbi évadok szokták. Ez nyilván értelmezés kérdése, de hoztam rá példákat.

Azt is írod: "De ha belegondolsz Martin is valahol kényszerpályán mozog: Me kell fejeznie a történetet, ez pedig nem nagyon lehetséges másképpen mint ha egy csomó történetszálat egybefon egy rakás másikat pedig elvág."

Kár, hogy nem akarod megérteni, hogy a blogposzt nem egyszerűen a cselekmény tartalmi kérdéseiről szólt, hanem a cselekményszövés módjáról.

Azt is írod:
"Azt is mondta már, hogy mindenki meghal a következő könyvben, az utolsó részben pedig nem lesz cselekmény, csak ezer oldalnyi leírás arról, ahogy a sírok felett havat fúj a szél."

Bizonyára így van, ha te mondod, de azért elég sok komoly nyilatkozatot is adott. És persze még ott van az is, hogy a 2 sztori TÉNYLEG eltér egymástól. Ehhez nem kell Martinra hallgatni, elég megnézni a sorozatot és elolvasni a könyveket. Ha megmutatod nekem a sorozatban pl. Prince Aegont és Lady Stoneheartot, akkor adok neked egy Sport-szeletet.

Ecco 2016.07.19. 13:23:31

A poszttal egyet értek. Ezt meg itt hagyom, hátha érdekel. :)

www.youtube.com/watch?v=ek2O6bVAIQQ
süti beállítások módosítása