Amerikai Plán

"Tudom, mi vagy te. Az örök otthon."

A Félvilág-kritika margójára, avagy lehet-e árral szemben?

2016. január 03. 18:12 - Alec Cawthorne

251498_800x600.jpgA tegnap este kikerült Félvilág-kritikánkon felhördült a Facebook népe. Szidalmazni kezdték az írást, valamint személy szerint engem is, mondván, ez egy felháborító és rosszindulatú ellenkampány a filmnek, amit egyébként (rajtam kívül) mindenki dicsér. Sőt, amit - úgy látszik - kötelező dicsérni, és ha te véletlenül nem teszed, ha kilógsz a sorból, azonnal megbélyegeznek. És nem az írásodat támadják, nem az ott olvasható állításokat próbálják meg érvek felsorakoztatásával megcáfolni, hanem téged, a te személyedet. És ha te megkéred őket, hogy legyenek szívesek, sorakoztassanak fel érveket, az már kvázi személyeskedés, becsmérlés. (Hasonló történt néhány hónappal ezelőtt egy, a kortárs filmkritika problémáiról szóló cikkünk kapcsán: akkor is csak durva és obszcén személyeskedést kaptunk észérvek, higgadt, tárgyilagos ellenvélemény helyett.)

Nos, hadd fűzzek néhány megjegyzést a Félvilágról írt kritikám zajos utóéletéhez. Igazán örömteli volna számomra, ha minél több magyar emberben tudatosodna, hogy: 1) az ellenvélemény, ütközzön bármilyen mértékben a többség által képviselt, "uralkodó" állásponttal, mégis legitim, létjogosultsága van, és minden körülmények között illendő méltányolni, mivelhogy véleménypluralizmusban élünk; 2) természetesen ezen ellenvéleményt is jogunk van bírálat tárgyává tenni, de csak akkor, ha érvekkel támadjuk (jelzem: az, hogy "Ez a kritika ökörség!", nem érv!); 3) a negatív kritika nem jelent automatikusan egyet a személyeskedéssel (az, hogy egy alkotót "féltehetségűnek" nevezek, vagy hiányolom tőle a "felelősségérzetet", esetleg az "élettapasztalatot", nem személyeskedés, mivel nem a személyét "támadom", hanem esetleges alkotói hibáit taglalom, azaz alkotói minőségében, és nem mint embert bírálom!); 4) egy negatív kritika nem feltéltenül rosszindulatból íródik, sőt előfordulhat, hogy a szerző megkísérelte szeretni az adott filmet (mint ahogy a mi cikkünkben ezt említjük is), de nem sikerült neki; 5) sajnálatos, hogy ha valakinek különvéleménye van egy széles körben ajnározott (magyar) filmről, azt rögtön kórusban támadjuk; 6) sajnálatos, hogy az átlagember szemében jó kritika = amivel egyetértek; szar kritika = ami elüt a véleményemtől.

Ismét bebizonyosodott: Magyarországon legelőször a fejekben kellene rendet tenni.

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amerikaiplan.blog.hu/api/trackback/id/tr538233298

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.01.03. 22:16:55

Pedig az én fejemben is az fordult meg a kritikát olvasva, hogy ez kb. az az attitűd, amit az innen (is) rövid úton eltávolított WiteNoir-hoz hasonló figuráktól szoktam látni leginkább, vagy amivel pl. a Force Awakenst simán darabjaira cincálhattad volna.

Nem mondom, hogy a film nem érdemelt meg jó néhányat az észrevételeid közül, meg nyilván ezeken az egybites olvasói reakciókon sincs mit védeni (habár úgy tűnik, arról már lemaradtam megint, hogy erről ténylegesen is megbizonyosodhassak), de az speciel a legkevésbé sem lepett meg, hogy a szóban forgó kritikát egyesek rosszindulatúnak értékelték.

Alec Cawthorne 2016.01.03. 22:19:53

@danialves: Mi volt rosszindulatú benne? Csupa fül vagyok.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.01.03. 22:27:45

@Alec Cawthorne: Nem volt semmi rosszindulatú benne, nem ezt írtam. ;)

Hanem, mint említettem, az feltűnő volt, hogy a korábbi írásaidhoz képest hirtelen mintha egy irreálisan magas mérce mentén kezdted volna mérni ezt a konkrét alkotást. Általában ez az elvárások hirtelen fel- és lefelé ingadozása az, ami a többség számára rosszindulatként/jóindulatként lecsapódásaként értelmeződik. Persze nyilván eredhet abból is, de legtöbbször szerintem csak szimpla inkonzisztencia.

Alec Cawthorne 2016.01.03. 22:38:22

@danialves: Ezt jól látod. Valóban magasak voltak az elvárásaim, mivel - úgy vélem - ez a történet magas szintű tudást követel az alkotók részéről. És igen, ennek fényében tettem elmarasztaló megjegyzéseket, az viszont szerintem érződött a kritikából, hogy A vizsgát és A berni követet nagyra tartom. Utóbbiról egyébként írtam is, itt a blogon is elolvasható, szinte csak dicséreteket kapott tőlem. Sőt reménykedem benne, hogy az alkotók ezek után visszatérnek a bűnügyi filmekhez. Ahogy már említettem: egy Kondor-regény megfilmesítése nekik való feladat lenne, és szerintem szép sikert érnének el vele.

Viszont nem tudok mit kezdeni az olyan vádakkal, melyek szerint sértegettem, becsméreltem a film stábját, mivel rámutattam a forgatókönyv, a rendezés, a színészi munka bizonyos hiányosságaira, és a készítőket nem tartottam elég érettnek, felkészültnek e téma megvalósításához. EZ személyeskedés? Rágalmazás? Sértegetés? Hihetetlen.

Tenebra 2016.01.03. 22:55:17

Ebben az országban élő emberek jellemzően nem képesek értelemesen vitatkozni még akkor sem, ha magukat értelmiséginek vallják. Hanem, ha ellenvéleményt látnak, akkor azt hiszik, rögtön valami objektív és örökérvényű dologgal találják magukat szembe, amit minden áron cáfolni kell. És persze ezt csak úgy lehet véghez vinni, ha a másikat a földbe döngölik.

Miért nem ismerik a magyarok a "szerintem" szót és elvet? Miért nem lehet felsorakoztatni indulatok nélkül ellenvéleményt? És tényleg, amit Alec is írt: miért kell mindenkinek egyetértenie egy filmalkotással kapcsolatban?

Egyébként nem az övé volt az egyetlen elmarasztaló kritika, olvastam már máshol is, hogy egydimenziósak a karakterek, és nem túl erősek a színészek. Én még nem láttam persze, de ez nevetséges, hogy "bérmunkából" húzta le a Félvilágot, meg nem vállalta a nevét. :D A blogkultúrában igen kevesen vállalják a polgári nevüket, mivel a neten nicknevekkel szokás fenn lenni.

Ja, és tanúsíthatom én is, hogy Alec Cawthorne mögött megbúvó kritikus nem dolgozik egyik "konkurenciánál" sem. Bár nem tudom, ki lehetne Szász Attiláék riválisa... :D Illetve A berni követet tudtommal nagyon is bírta, szóval semmi ilyen nincs. Csak egyszerűen nem tetszett neki. Nem értem, mit kell rögtön gyalázkodni, ha valaki nem azt fújj, amit az átlag.

Kíváncsi vagyok, ki, mit fog lépni az Aljas nyolcas kritikára majd. :D Hiszen az is egy "kötelezően szeretendő" film lesz. Én is fogom valószínűleg szeretni, de tuti, hogy leszünk a blogon páran, akinek nem fog egyezni a véleménye a filmmel kapcsolatban... :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.01.03. 23:11:59

@Alec Cawthorne: Éppen ezért tartom furcsának pl. azt, hogy most már szerinted egyiket sem az író-rendező páros tehetsége, hanem Kulka János működtette. (Miközben A berni követ kritikádból sem ez a kép szűrődik le egészen, még ha nem is írsz szuperlatívuszokban róluk.) Azért azt ne mondd, hogy meg vagy lepve, hogy egy ilyen súlyos (és a korábbi véleményed fényében számomra mindenképpen kissé meglepetésszerű) ítélet hasonlóan szélsőséges reakciókat váltott ki.

A többit meg beszéld meg azokkal, akik ezt írták, ehhez nem tudok hozzászólni, de még egyszer mondom, engem nem ért váratlanul, hogy sokan szívükre vették és túlreagálták pl. az említetthez hasonló sorokat. Ahogy az sem, hogy a már kritikáiban is rendszeresen seggfejező illető sem kulturált vitát folytatni jött, amikor ő stílusa volt terítéken. :D (De lehet, hogy csak azért, mert láttam már pár ilyet - valószínűleg a sokadik hasonló reakció után már te sem fogsz külön posztot szentelni ennek, csak elintézed egy legyintéssel.)

Alec Cawthorne 2016.01.03. 23:20:32

@danialves: De miért furcsa ez? Most - amikor mellékszereplőként nincs igazi lehetősége uralni a vásznat - látszik csak, hogy mennyit ér Kulka tehetsége. Utólag. Egyébként A vizsga és A berni követ egyaránt rendben volt mind írói, mind rendezői szempontból - "tisztességes iparosmunkák", ahogy írtam is. Szóval Kulka nélkül is korrekt, vállalható produkciók lettek volna. De Kulka az igazi húzóerő mindkettőben. Ő tesz róla igazán, hogy e két film kiemelkedjen a középszerből. Egyébként nem pont erre a megjegyzésre pöccentek be a "rajongóim". :)

"A többit meg beszéld meg azokkal, akik ezt írták"
Szívesen tenném, de sajnos kétlem, hogy lehet velük értelmesen diskurálni.

"Ahogy az sem, hogy a már kritikáiban is rendszeresen seggfejező illető sem kulturált vitát folytatni jött, amikor ő stílusa volt terítéken. :D"

Ez mondjuk jogos, bár azért arra az alpári mocskolódásra nem számítottam, amit az ominózus blog szerzőitől kaptam. De hát mindig érik meglepetések az embert. :)

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2016.01.03. 23:42:04

@Alec Cawthorne: Részemről még mindig az volt a furcsa benne, hogy tulajdonképpen visszamenőleg lett átértékelve a két film, miközben szerintem A berni követnél azért soroltál fel olyan pozitívumokat (mint amelyek elválasztják a szimpla iparosmunkától), amelyek nem tudhatók be Kulkának utólag sem. De most írhatnék mást is, ami hasonlóan drasztikus szemléletváltásnak érződött, a lényeg igazából nem az, hogy ezen vitatkozzunk, hanem, hogy akár indokolt szerinted, akár nem, ha NEKEM ez így jött le, akkor nálam hatszor érzékenyebb és egyszerűbb emberektől várható az említett reakció (bár ugye még mindig csak hallomásból tudom, miről van szó :D ). Nem negatívum, csak készülj fel, hogy ahányszor ilyen szélsőséges véleményt fogalmazol meg, ugyanúgy meg fogod kapni ezeket a dolgokat. Ha pozitívat írsz egy filmről, akkor a forgalmazó fizetett bérence leszel, ha művészfilmet fikázol, akkor nem értetted, és menj Transformerst nézni, a Hateful Eightet ha lehúzod, meg fogják kérdezni, hogy ha nem vagy Tarantino-fan, akkor minek írsz a filmjeiről, mert látszik, hogy utálod stb. stb.

Alec Cawthorne 2016.01.04. 00:34:09

@danialves: Jobb is, ha csak hallomásból tudod. :) Egyébként erre csak annyit tudok mondani, hogy az ember ízlése, véleménye folyamatosan változik. Ezt persze számon lehet kérni, csak szerintem különösebben nem érdemes. Egyébként az valóban rettentő érdekes, hogy mióta nem különböző filmes portáloknak publikálok, hanem saját blogot vezetek, sokkal több "támadásnak" vagyok/vagyunk kitéve. Amikor máshová írtam, húsz cikkemből ha egyre érkezett bármilyen (!) visszajelzés. Egy alkalomra emlékszem, amikor hasonlóan agyonajnározott filmet le mertem szólni, és kaptam hideget-meleget - ez pedig A galaxis őrzői volt. :) Mindenesetre ráhibáztál, mert pont Tarantinónál érzem azt, hogy az utóbbi években csak ismétli a manírjait, képtelen megújulni, de mégis kötelező imádni, mert hát ő a Tarantino.

Alec Cawthorne 2016.01.04. 00:47:21

De egyébként az új Tarantino-filmről 100%, hogy nem én fogok írni, mert nem fogok ráérni megnézni a premier környékén. :) Remélem, pár Tarantino-fan most megnyugodott. :D :D

wwan · http://wwanblogja.blogspot.com/ 2016.01.05. 09:57:17

Én is nagy varakozással tekintettem a film elé, de dajnos 15 perc után átkapcsoltam.
Semmi sem maradt meg abból a képessegből, ami a Berni követ-nél minden előzetes varakozás nélkül is a fotelbe nyomott.
En az ilyesmit műmájer- nek hívom.
süti beállítások módosítása