Amerikai Plán

"Tudom, mi vagy te. Az örök otthon."

Star Wars-retrospektív - 4. rész: Egy új remény

2016. július 12. 21:11 - Alec Cawthorne

vader-v-obi-wan.jpgEredetileg úgy terveztük, hogy e cikksorozat keretein belül csupán a második trilógiát vesézzük ki, ám végül beláttuk, nem végezhetünk félmunkát. Így hát (remélhetőleg sokak örömére) a klasszikus filmeket is terítékre helyezzük. Számomra roppant hálás feladat írni a legendás első Star Wars-moziról, az Egy új reményről, még akkor is, ha esztéták, kritikusok, filmtörténészek egész serege tette ezt már meg előttem. Nem is annyira arra törekszem, hogy lélegzetelállító spanyolviasz-gondolatokkal gyarapítsam a filmről szóló diskurzust. Amint az eddigiekben is tapasztalhattátok, ezeket a filmeket inkább rajongói szemszögből közelítem meg, óhatatlanul is némi elfogultsággal, és inkább a kissé szubjektívebb, élményszerűbb megfogalmazásra törekszem. Nem lesz ez másként az Egy új remény esetében sem. Már csak azért sem, mert történetesen ez a kedvenc Star Wars-filmem. Sőt, az egyik kedvenc filmem. Épp ezért nézzétek el nekem, ha ezúttal esetleg különösen részrehajló leszek.

Monstruózus csillagromboló üldöz egy szerényen felfegyverzett, békés hajót az űr végtelen sötétjében. A filmtörténet egyik legbeszédesebb nyitó képsora, dialógusok nélkül. Voltaképpen mindent elárul arról, mi következik: rögtön világossá válik, ki képviseli a jót, ki a rosszat, s az erőviszonyok is kristálytiszták. Harci lövedékek záporoznak a behemót óriás és hozzá képest arasznyinak tűnő prédája között, de egy percig sem kérdéses, hogy a védtelen űrhajó számára nincs menekvés. A csillagromboló magába szippantja, méhébe fogadja "áldozatát". Vészjósló zajok, a fém ijesztő sikolya kíséri az egyesülést. A hajó legénysége fegyvert ragad, és felsorakozva várja, hogy üldözőik behatoljanak. Tűzharc. Fehér sisakos fegyveresek masíroznak be a hajó gyomrába, és mind egy szálig végeznek a szívósan harcoló katonákkal. Arctalan gyilkológépek izzadt homlokú, riadt hús-vér emberek ellen. A csata végeztével fekete rostélyos, köpenyes rémalak jelenik meg a színen. Mechanikus légzésének kísérteties zaja szinte kettéfűrészeli a sűrű levegőt. Történelmi pillanatok: egy legendás história kezdőpontja. Az intergalaktikus Drakula "megszületése". Így indul minden idők legjobb hollywoodi fantasy-filmje.

image_517732f0_jpeg.jpgElképzelésem sincs, vajon milyen lehetett a Star Wars-ősélmény 1977 tavaszán - amikor a csillagromboló először borította árnyékba a parányi űrhajót a vásznon! Annyi azonban bizonyos, hogy az Egy új remény (melyet eredetileg puritán módon "Star Wars"-ra kereszteltek) ma sem veszített hajdani varázsából, a bemutatása óta eltelt csaknem négy évtized nem halványította el delejező ragyogását. Méregerős őserő sugárzik ebből a filmből. George Lucas, ez a szakállas, merész ábrándokat hajszoló fiatalember, akinek autóversenyzői ambícióit egy váratlan baleset zúzta szét, nem mindennapi feladatra vállalkozott. Közhely, de a Star Wars a folklór modern, mozgóképes örököse, amennyiben rengeteg mítoszt, legendát, popkulturális elemet, népmesei motívumot cementezett egybe, és ami sokkal fontosabb: koherens egésszé gyúrta ezt a széles idézettömeget. Lucas így rögtön örökös bérletet váltott a legnagyobb hollywoodi mesélők előkelő klubjába. A Star Wars invenciózus formában fogalmazott újra archaikus történeteket, csak épp a csomagolópapír volt modern. Így aztán az Egy új remény és két folytatása az álomgyári kánonban bátran helyezhető az olyan klasszikusok mellé, mint az Elfújta a szél, a Casablanca vagy éppen A Keresztapa.

Ahogy A Keresztapa ideális feltételeket teremtett az elkövetkezendő egy-két évtized gengszterfilmes áradatához, úgy adott a Star Wars löketet a fantasztikus zsánereknek. Vitatható, hogy a Star Wars hatása káros avagy gyümölcsöző volt-e ezekre a műfajokra nézve, viszont tagadhatatlan, hogy a Jedi-lovagok emberöltőkön és csillagrendszereken átívelő históriája számos generációnak ajándékozott nagyszabású meseélményt. Előhívott az emberek képzeletéből egy kollektív tudáskészletet, hogy aztán kreatívan játsszon azzal: újjá és különlegessé formálja a fantázia vésőjével. A Star Wars rendkívül erőteljes ősképekbe sűrítette a Jó és a Rossz küzdelmének örök történetét, az emlékezetbe mélyen bevésődött, könnyen azonosítható szimbólumokat teremtett, és persze egy saját, élő-lélegző univerzummá terebélyesedett, ami végül túlnőtte magát Lucast is.
big_1411415622_1397141818_image.jpgAz Egy új reményt azért is tartom a legjobb Star Wars-filmnek, mert voltaképpen megtalálható benne minden stilisztikai- és történetelem, amelyet a folytatások is felhasználnak majd.* Persze A Birodalom visszavág és A Jedi visszatér sötétebb, drámaibb tónussal gazdagították a Star Wars szövetét, de ezt a hangnemváltást szerintem sokan túlértékelik. Legyünk őszinték, ettől a széria még nem veszítette el optimista báját és népmesei egyszerűségét. Sőt, még a legsötétebbnek tartott epizódban, A Birodalom visszavágban is számos humoros jelenetet találunk (Yodától kezdve a Han-Leia páros évődésein keresztül egészen a szétszabdalt C3-PO "kálváriájáig"), nem is beszélve A Jedi visszatér ewokjairól. Félreértés ne essék: A Birodalom visszavág nagy volumenű - ha úgy tetszik, oidipuszi - fordulata igazán komoly hatást gyakorolt a sagára, meg is változtatta annak menetét, de a Star Wars-t ennek ellenére sem a nyomasztó drámaisága alapján definiáljuk. Ez azért mégiscsak egy könnyűsúlyú modern mese, amiben éppen az a jó, hogy nem igazán ás a karakterek mélyére (megmaradnak típus- és jelképszinten), nem akarja árnyalni a fekete-fehér világképet, sem az ismétlődő elemekből álló konfliktusokat: minden felszíni marad, az egész mégis minőségi szórakoztatást nyújt.

Mégpedig azért, mert a Star Wars-univerzumnak az egzotikuma vonz, és az az elegancia, ahogy bizonyos mitikus sémák, toposzok integrálódnak ebbe az univerzumba. Ekként a hősök is egyszerre lesznek ismerősek és különlegesek, s maga a fantáziavilág is egyszerre nyújt komfortérzetet és csábít felfedezésre, ejt ámulatba a saját logikája, az egyedi törvényei. Lucasra egyaránt hatást gyakorolt Joseph Campbell, a kitűnő mítoszkutató és író (az Ezerarcú hős szerzője) munkássága, az Artúr-mondakör, Kuroszava filmjei (kiváltképp a Rejtett erőd), a sci-fi ponyvairodalom, a görög mitológia, valamint olyan alapművek, mint Propp A mese morfológiája című alkotása. Sőt, tulajdonképpen Lucas szinte ugyanazt a szisztémát alkalmazta, mint Propp, csak ő nem a kötött formájú orosz varázsmese visszatérő cselekményelemeinek azonosítására vállalkozott, hanem összeszedte, mik azok az örök témák, fordulatok és elbeszéléstechnikai megoldások, melyek az ősi mítoszoktól kezdve a hollywoodi filmekig a populáris szórakoztatás szinte valamennyi formájában megtalálhatók.
star-wars-1977-film.jpgÉs ennek a munkának a legszebb és leglátványosabb gyümölcse az Egy új remény. Az egész film olyan, akár egy megelevenedett képeskönyv, tökéletes struktúrával, feszes, hézagmentes cselekményvezetéssel és jól azonosítható kulturális referenciákkal. Ez a film tényleg a klasszikus receptre épít: az árva, de nagy kalandokról ábrándozó hős ráébred különleges képességeire, eldönti, hogy szembeszáll a gonosszal, és a porból felküzdi magát az égig, elnyerve a dicsőség színarany glóriáját. Nekem épp az tetszik az Egy új reményben, hogy ragaszkodik a népmesei bájhoz és a folklórból vett motívumokhoz, és szinte egy percre sem akar elkomorodni. (Leszámítva az olyan szívszorító pillanatokat, mint Obi-Wan halála.) A filmben megtalálhatjuk a népmesei elemek legtöbbjét, de lehet, hogy ezen elemek közül jó néhány csak sokadik megtekintéskor tudatosul bennünk, mert a fantasztikum igézete elvonja a figyelmünket. De egyébként - az örökzöld recept szerint - a hősnek ezúttal is három próbát kell kiállnia: az első a döntés próbája (marad-e régi életénél vagy csatlakozik a felkelőkhöz), a második a hercegnő kiszabadítása a "sárkány" (a Halálcsillag) gyomrából, a harmadik a "sárkány" elpusztítása.

Ennek megfelelően a bölcs Ben Kenobi a "jó varázsló", aki bátorságáért varázserőt ruház főhősünkre, Luke-ra; Darth Vader a "gonosz varázsló", Han Solo pedig két amerikai hőstípus (a Humphrey Bogart-féle cinikus férfi és a western magányos hőse) kevercse (egyébként Lucas arra buzdította a Hant alakító Harrison Fordot, hogy kicsit játssza úgy a figurát, ahogy Bogart tenné, és mindez meg is látszik a végeredményen); míg az arctalan, sisakos rohamosztagosok az egyént masszába olvasztó totalitárius diktatúrák öntudat nélkül cselekvő kiszolgálóira emlékeztetnek. A Tatooine (a bolygó neve egyébként egyetlen alkalommal sem hangzik el ebben a filmben), ahogy Lucas is nyilatkozta egy ízben, a mi világunk mása. Ezen a planétán valóban olyanok az életviszonyok, mintha a Földre csöppentünk volna, csak nem épp a jelenkorba, hanem mondjuk a 18-19. századba: rabszolgaság, földművelésre épülő kisparaszti társadalmak, és persze a sivatag egzotikus végtelenje - benne a veszélyes buckalakókkal, a Star Wars "indiánjaival" - a western korát is megidézi. (Arról most nem is szólva, hogy a "világegyetem leghitványabb söpredéke" is előszeretettel tanyázik e bolygón.)
new_hope_2384057k.jpgTovább kutathatnánk a mitikus elemek után: a Halálcsillag felszíni úthálózata például a Minotaurusz labirintusának feleltethető meg, satöbbi, satöbbi. Legalább ennyire érdekes azonban, hogy ez a film (annak ellenére, hogy sajátos logikával rendelkező, irracionális elemeket halmozó fantasy - vagy, ha úgy tetszik, "soft sci-fi") milyen beszédes lenyomata a hetvenes évek korszellemének. Nemcsak a már emlegetett hidegháborús áthallásokra gondolok. Ugyanis (ambivalens módon) amellett, hogy a korabeli fegyverkezési láz és technológiai innováció hatása nagyon is érződik a filmen, egyfajta technofób attitűd is kiolvasható belőle. Gondoljunk bele, 1977-ben járunk, Carter elnökségének hajnalán, a "kis hidegháborút" megelőző néhány esztendőben. Carter leginkább békecsinálóként, az emberi jogok védelmezőjeként tűnt fel a porondon, és ez az "optimistább", pacifista szemléletmód mintha nyomot hagyott volna a filmen is. "Hiába ily önhitten büszkék a technológiai szörnyszülöttükre: egy bolygó elpusztítása eltörpül amellett, amire a mindenható Erő képes!" - fogalmazza meg a technológiai haladással szembeni szkepszisét Darth Vader a film ikonikus ülésjelenetében. Arra most ne térjünk ki, mennyire ellentmondásos ez a kinyilatkoztatás (hiszen Vader maga is a technika "csodája"), a lényeg, hogy az Egy új remény több ponton is megpróbálja "sulykolni" ezt a technológiaellenes üzenetet. A fénykard nemesebb fegyverként tűnik fel, mint a "bumfordi lézerpuska", Luke apró X-szárnyújával képes elpusztítani a Birodalom legmodernebb csodafegyverét, és így tovább. (Ez a motívumsor átível a következő részeken is: az ötödikben a hatalmas lépegetőket ésszel győzik le a parányi vadászgépeket vezető felkelők, a hatodikban a "bennszülött" ewokok döngölik porba a náluknál sokkal korszerűbb technikával támadó birodalmi csapatokat.)

Tehát önmagunkhoz kell folyamodni megoldásért, ahelyett, hogy a technikában bíznánk - sugallja a film. Az Egy új reményre minden bizonnyal hatást gyakorolt a New Age nevű utópisztikus mozgalom is, melynek zászlóbontása szintúgy a hetvenes évekre tehető. Ez - a keleti vallások, a spiritualizmus, a filozófia, az asztrológia elemeit vegyítő - transzcendens világnézet szintén az egyénre fókuszál, akinek rá kell lelnie saját lelki fejlődésének ösvényére, s miközben ismereteket szerez a világról, megtanulja, hogyan váljon a kozmikus egész részévé. Persze ez inkább egyfajta másodlagos üzenete a filmnek, a felszín egész másról árulkodik: a lélegzetelállító csatajelenetek, a szüntelen háborúskodás, a jó-rossz dichotómia örvén sokkal könnyebb észrevenni a hidegháborús áthallásokat, főleg, mivel az ötödik és a hatodik rész már inkább a Reagan-érához, és a "kis hidegháború" időszakához kapcsolódik, mely során drasztikusan fokozódott az Egyesült Államok és a Szovjetunió szembenállása.
maxresdefault_20.jpgSzilárd meggyőződésem, hogy látvány tekintetében sem avult el az Egy új remény. Sőt, megvallom: egyenesen émelyítő a Lucas által technikailag felturbózott legfrissebb változat. A gondosan megalkotott maszkok, bábok sokkal plasztikusabbak, mint holmi számítógéppel megszerkesztett pixelhalmaz. Ez a film még nem CGI-effektparádé, de a csatajelenetek és a tűzharcok mégis szemkápráztatóak. Kreatívak, feszültek és mai szemmel nézve is dinamikusak. A Halálcsillag elleni végső ütközet pedig számomra a Star Wars-széria legizgalmasabb és legjobban megkoreografált csatája. Persze  meg lehet mosolyogni, hogy a felkelők főhadiszállásán a háttérben látható vadászgépek papírmasé-modellek, vagy hogy az ünnepjelenetben (mely az 1934-es Az akarat diadala egyik szcénájának "koppintása") az örömittas tömeg nagyobb része kartonpapír-figura, de egyrészt ilyesmin nem érdemes szőrözni, másfelől talán jobb taktika, ha nem a mai látványfilmekhez próbáljuk mérni az Egy új reményt vagy a klasszikus trilógia többi epizódját, hanem megpróbálunk belehelyezkedni abba a messzi-messzi galaxisba, melyben e három remekmű készült. Ha így teszünk, felhőtlenül élvezni fogjuk ezeket a filmeket. Ennyi év távlatából is.

*Csupán néhány példa arra, milyen erőteljes hatást gyakorolt az Egy új remény a Star Wars utóéletére. Érdekes, hogy mind az előzménytrilógia, mind a harmadik trilógia kezdődarabja - a Baljós árnyak és Az ébredő Erő - nagyon hasonló történetsémát hasznosít, mint a '77-es első film. Ezekben is adva van egy-egy fiatal hős (Anakin Skywalker és Rey), akik csak részlegesen vannak tudatában különös erejüknek, de mégis elhagyják sivatagos bolygójukat, hogy csatlakozzanak a Jókhoz. Kapnak egy-egy mentort is (Anakin Qui-Gont, Rey Han Solót), és végül a döntő ütközetben a fiatal hősök bátorsága hozza el a Jók győzelmét (Anakin megsemmisítő csapást mér a Kereskedelmi Szövetség bázisára, ezzel eldöntve a csatát; Rey segít az Első Rend csodafegyverének hatástalanításában, majd legyőzi a gonosz Kylo Rent). De A Birodalom visszavág is másol pár elemet az Egy új reményből (Luke-nak menekülnie kell a Hoth bolygóról, ahogy anno a Tatooine-ról, hogy egy mester - ezúttal nem Obi-Wan, hanem Yoda - segítségével felkészülhessen a Vader elleni harcra), A Jedi visszatérrel kapcsolatban meg talán elég annyit mondanunk: második Halálcsillag.

24 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amerikaiplan.blog.hu/api/trackback/id/tr108877336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

opati666 2016.07.14. 10:55:51

"Elképzelésem sincs, vajon milyen lehetett a Star Wars-ősélmény 1977 tavaszán "

A magyarországi bemutató hetén (hogy 16-án-e vagy pár napra rá, már nem tudom) anyukámék munkahelyének KISZ titkára szervezésében családi kulturális programon vettünk részt. Program: mozilátogatás! A film: Csillagok háborúja!

Akkor még fogalmam sem volt arról, hogy hogy ezt eszik, vagy isszák. Előtte nem nagyon foglalkoztam mozifilmekkel sem (legfeljebb az Alain Delon-os Zorro-val). Igaz, ami igaz, ekkor még csak 10 éves voltam!!

Az akkori érzésekre már nem emlékszem pontosan, de nyilván kellően mélyek voltak, hiszen 37 év után is kellemesen borzongató érzés tölt el, ha arra a vetítésre gondolok. Pedig akkor még nem volt dolby, 3D, IMAX és minden jóság (sőt, még cigarettaszünet is volt közben, mert a gépésznek cserélni kellett a tekercset), de ennek ellenére, vagy talán éppen ezért is igazi élmény volt.

A film feliratosan ment, amit 10 évesen nem mindig tudtam követni, mert vagy a képre, vagy a felratra figyeltem. Talán ezért is égett bennem a vágy azonnal arra, hogy újra látni akarom. Sajnos erre nagyon sokat kellett várni, mert legközelebb csak a Birodalom visszavág mozipremierje előtt tették be újra néhány vetítés erejéig... De az már egy másik történet.

(Bocs ha hosszú voltam. Most ittam meg a kávém... :) )

Beginner14 2016.07.14. 10:55:59

Én ott voltam, 10 évesen, a legfogékonyabb korban. Megváltozott a világ. Nálam ez úgy manifesztálódott, hogy bár szakmám szerint 17 évesen szakács lettem, azóta is informatikusként dolgozom. :)

theus 2016.07.14. 10:56:10

"Az intergalaktikus Drakula "megszületése"." A Csillagok háborúja története egyetlen galaxisban játszódik, semmi intergalaktikus nincs benne.

Nem fantasy hanem sci-fi, űrhajó van benne tehát sci-fi ilyen egyszerű. Lehet tudálékos módon szőrszál hasogatni, de ez akkor is sci-fi.

eßemfaßom meg áll 2016.07.14. 10:56:15

"egyenesen émelyítő a Lucas által technikailag felturbózott legfrissebb változat"

nekem mindig megindul felfelé a kaja amikor valamelyik steril cgi izé besétál az eredeti poros jelenetbe, vagy a háttérben csinál valami "roppant vicceset" teljesen indokolatlanul. Hálistennek, hogy létezik a filmekből az eredeti verzió is.

Bambano 2016.07.14. 10:57:33

ha már ilyen kedvesen rákérdeztél, hogy milyen volt anno a Csillagok háborúja, leírom :)
ha nem haragszol, hosszú lesz.

Hogy pontosan mikor is láttam a filmet, nem tudom, mert a krónikák csak a premier napját jegyzik fel, maximum még egy-két nagyobb városban történő vetítést. Hogy nálunk, héttornyos kis falucskánkban mikor adták a filmet, mikor jutott el egy kópia, fogalmam sincs. Vagy másodikos általános iskolás évem vége felé, vagy harmadik eleje felé.

Hogy megértsük, mit jelentett, talán kicsit érdemes írni a környezetéről.

Ekkoriban "hevertük ki" a pénteki adásszünet "sokkját". Nem elírás, nem sokkal korábban még pénteken is volt adásszünet, nem csak hétfőn. A tv természetesen fekete-fehér, csatorna egy van, határszélieknek kettő. Akkoriban kezdték a kísérletezést az m2-vel, a második csatornával, amit még külső dobozba szerelt frekvencia konverterrel lehetett csak nézni. A tv-ben még voltak bemondók, jólfésült hölgyek, bakikirálynők és egy úr. Szenzáció hajhászásról egyáltalán nem volt szó.

A jobban kereső családoknál volt autó, akinek 1200-as lada jutott, az már király volt. Igaz, még zsigulinak hívták. A tv-ben akkoriban ismételték az orion űrhajó kalandjait, az volt a nagy sci-fi. Még Pirx pilóta se hajigálta a kávéfőzőket meg a gyümölcsös kosarakat, erre emlékszem, mert Pirxet már színesben szinkronizálták a tömítős robotjával egyetemben.

Nem sokkal előtte készült, de már nem emlékszem pontosan, hogy mikor láttam az Alfa holdbázist (Space 1999 ha jól emlékszem). Mivel beletelt pár évbe, míg eljutott hozzánk a nyugati film, ha eljutott, így könnyen meglehet, hogy az 1975-ös sorozatot valamikor a Csillagok háborúja környékén láthattam. Emlékszem, hetekig f.stunk az egy lámpaszemű szörny miatt, amelyik embert evett és füstölgő torzót köpött ki...

A másik nagy film, amit ilyesmi időszakban láthattam, az a Majmok bolygója első verziója volt, amiért felutaztunk Pestre, a Filmmúzeum nevű moziba.

Bambano 2016.07.14. 10:57:41

Aki emlékszik ezekre a filmekre, tudja, hogy mennyire silány volt szinte mind. Oké, a kor színvonalához képest nem, de pl. az Orion űrhajó már 1975-ben is gagyi volt.

Említsünk meg még egy fontos eseményt: a nagy orosz-amerikai közös űrrepülést, az 1975-ös Szojuz-Apollo programot. Akkoriban ez volt a "tudomány", sok okos ember ült egy bazi nagy stúdióban és okosakat próbált mondani, miközben láttál valamit a közvetítésből. Nagy esetlen űrruhák, felszállás közben és visszatéréskor (terv szerint) széthulló űrhajók, leszálláskor orvos-seregek. Fent voltak az űrben egy hetet, és ettől a világ tudományos része hasraesett. Nem sokkal voltunk az első holdraszállás után.

Kis falucskában multifunkciós szórakoztató központ volt, a korabeli pláza, a kultúrház. Itt tartottak minden eseményt, az iskolai farsangi báltól kezdve, mindent. És ez volt az egyetlen normális méretű helyisége a falunak, így ebben volt a mozi is. Olyan igazi szocreált képzeljetek el, kicsit lerobbanva. Igazi régimódi mozigépészünk volt, aki a jegyet is szedte, meg mindent csinált, ősz hajú nyugdíjas bácsi, szemüveggel, svájci sapkában, kék munkásköpenyben.

A mozi rohampáholy módszerrel működött, vagyis az előadás kezdete előtt 1-2 perccel kinyitotta a gépész az ajtókat és akkor berohantál, hogy elfoglald kedvenc helyed, mielőtt más odaér. Helyre szóló jegy nem volt... Mondjuk dolby dts se, meg 7.1 se, csak 1.0. Egy csatornás hang recsegett a vászon előtti zajládából... A kópia is talán még fekete fehér volt? vidékre nem pazaroltak színeset...

Akkoriban volt egy sorozatom, egymás után több hétvégén is mentem moziba. nem volt egy ökör ára, igaz, büfé se volt, meg tudtunk nézni egy filmet kóla meg pattogó nélkül. Úgy indult a sorozat, hogy Ragadozó madarak. Ez egy helikopter-üldözéses akciófilm volt. Következő héten jött a dodge szállító kowalski (Vanishing point, 1971, innen is látszik, időnként mekkora csúszásban voltak a filmek).

És jött a harmadik, a Csillagok háborúja. Ez kifejezhetetlen minőségi ugrás volt mindenhez képest, amit addig láttam. Az összes korábbi film egy lendülettel ment a levesbe, mindent lenullázott. Egyedül az Alfa holdbázisnak volt olyan látványvilága, amit talán elfogadhattál, az összes többinél látszott, hogy gagyi trükkök. Pirx pilóta kiugrik a mosogatószer mögül? Ugyanmár.

Szabványok 2016.07.14. 10:57:46

Annak idején, még a magyar bemutató előtt, egy nyugati úton láttam az első Star warst.
Nagyon rossz véleményem volt. A barátaim nem akarták elhinni, amikor meséltem róla. Az 1m-re véget érő lézersugarat, amelyik egy másik lézersugárral találkozva szikrát vet, az űrben hangokat adó "lézerlövedékeket", az "erő" nevű izét és a többi butaságot.
Maga a rendezés az Óz (bádogember, madárijesztő, oroszlán, nagy varázsló, stb.), a westernfilmek és a második világháborús repülős filmek eklektikus kombinációja.
Az egész hihetetlenül primitív amerikai sémákra épül. Elég megnézni a zárójelenetet és vagy elsírja magát az ember, vagy okádni kezd.
Nem hittem volna, hogy korszakteremtő film lesz.
Ma már engem sem zavarnak ezek a bugyutaságok, ma már én is szeretem a primitív meséket.
Ma már standarddá vált a halivúdi stílus, a sematikus figurák, primitív, kitalálható happiendes történet.
Kedvenc filmjeim lettek.

Bambano 2016.07.14. 10:58:05

Tehát a film. Az első jelenetben rögtön azt látod, hogy egy futurisztikus, de élhető űrhajóbelsőben emberek rohangálnak. Nincs rajtuk szkafander. Azon az egyen, akin meg van, az meg nehéz eset :) Az űrhajóban nagy tér van ahhoz, hogy normálisan élni, mozogni lehessen benne.

Lézer fegyverrel lövöldöznek. Akkoriban még nagyon nem volt cd, átlagember nem tudta, mi az a lézer. Az egészet nyakon öntötték egy kis misztikummal (Vader meg az erő), meg persze az amcsi filmek szabályai szerint kellett a pojáca is (c3po) meg az okostojás. Hatalmas űrhajó, nagy hajtóművek, stb. Utána rögtön megkaptad az ellenpontot is, Ben Kenobi, aki körül szintén sok misztikum kavarodik, stb. Meg persze Luke, a vidéki parasztgyerek, aki a földet túrja. Nem volt olyan nehéz azonosulni vele nekünk, vidéki parasztgyerekeknek :)

Az összevetés alapját Solo rögtön meg is adta, mikor lelőtte a pénzbehajtót. Utána futnak kicsit, és csak úgy hipp-hopp felszállnak a Falconnal. Nem hetekig szerelik a kályhacsövet, meg napokig túráztatják a bazi nagy vonaton az űrhajót, hanem odarohannak, Csubi nyom egy kövéret és elpályáznak. Ez annyira más volt, mint amit addig láttál, hogy egyszerűen belenyomott a székbe, és nézted tovább és csorgott a nyálad, stb.

Utána lehetett volna még kihallani pár dolgot, pl. a halálcsillag, mint az elnyomó hatalom jelképe, de ehhez nekem 8-9 éves koromban nem sok közöm, érzékem volt.

És persze gyorsan megkaptad a lényeget is: a nőt. A NŐT! Aki nem elég, hogy csinos volt, bombázó, de határozott is. A moziban levő pasik legkésőbb akkor belezúgtak, mikor a börtönblokkban szétlőtte a szemétledobó fedelét. És utána dühöngtél, hogy miér' abba az ócska Skywalkerbe kapaszkodik a visszahúzott híd helyén való átlendüléskor... Nyilván kellett rá valami extrém, nehogy már 70-es évekbeli bigének nézd, tehát a fülére tapasztottak két kakaóscsigát. És persze ő volt a nő, aki mindig leoltotta a nagy kalózkapitányt, ha valami félresikerült az ezeréves trabanton.

Hogy mit éreztünk a film nézése közben és utána? Elsősorban az fejtette ki a nagy hatást, hogy a film tele volt működő, hihető filmtrükkel. A látványa annyira jó volt, hogy nem azon agyaltál, hogy mit látsz (trükk szemszögéből nézve), hanem ott voltál a cselekményben és lehúztad a fejed, ha a birodalmiak lőttek. Kaptál egy modern mesét, ahol azért elég egyértelműen le voltak osztva a lapok, nem kellett agyongondolkodnod, hogy ki kivel van, milyen karakterfejlődés lesz és mennyi belső árulás, stb. Ez alól csak egy kivétel volt, mikor a kalmár visszament eltakarítani Luke hátsójából a szemetet. Viszonylag világos volt az üzenet, a végén díjkiosztóval, mindenki tudta, mi merre hány méter. De mégsem Avatar volt, mégsem vitték túlzásba a tanulság sulykolását. A trükkök életszerűek voltak abból a szempontból is, hogy kellettek a történethez, nem voltak feleslegesek. Nem éreztem azt, mint az Avatarban, hogy demózni akarják az új 3d rendering engine-t, de kellene hozzá valami sztori, hát szülnek egyet, bármilyen ócska is legyen.

A film végén elindultunk haza, olyan hangulatban, hogy belekötöttünk a háborús emlékművön levő katonaszoborba is :) És természetesen franchise vásárlók lettünk, megvettük a képregényt, a könyvet, stb. Meg amikor kiderült, hogy lesz visszavágó, akkor vártuk, ezerrel.

victor vacendak 2016.07.14. 10:58:08

Ezekre mindig emlékezni fognak. Az újakra aligha...

bukszindeksz 2016.07.14. 10:58:17

Miért van egyik-másik kép vízszintesen tükrözve?
Ha már rajongó vagy, tudhatnád, hogy a Falconban (szemből nézve) Solo mindig a jobb oldalon ült...

MolnarErik · http://heraldika.blog.hu/ 2016.07.14. 10:58:23

Hogy milyen lehetett a SW ősélmény 77 tavaszán azt én sem tudom, csak azt, h 81-ben milyen volt: Miután elhúzott a csillagromboló, csak ültél tátott szájjal, és azt mondtad magadban, h ez minden idők legállatabb filmje.

midnight coder 2016.07.14. 10:58:28

A maga idejében fantasztikus volt a triológia. Azt el sem lehet képzelni, hogy a kis faluban, ahol az autó is ritkaságnak számított akkoriban, milyen hatása volt a moziban a vászonról majdnem leszálló csillagrombolónak, a robotoknak, lézerkardoknak. Én végül alighanem pont ezért lettem programozó, eredetileg olyan robotokat akartam csinálni mint az R2D2 és a C3PO.

arncht 2016.07.14. 10:58:36

Most oszinten? A sw legnagyobb erenye, hogy megteremtette a sw univerzumot... Maga a tortenet faek egyszerusegu mese urruhaba oltoztetve. A latvany utott (bar volt egy 2001 urodusszeiank 69ben), zene zsenialis, de a sok snittnel a kamera, szineszi jatek, etc szappanoperas szintet utott meg. Mondom ezt ugy, hogy nekem is az egyik kedvenc filmem. A bud spenceres filmek is azok, de ettol tisztaban vagyok a filmes ertekeivel. A minden szempontbol szupermozis elmeny szerintem igazan a birodalom visszavaggal jott meg, ott kijavitottak ezeket a csorbakat.

Epp a multkor neztem meg, sikerult az eredeti mozis kiadast beszerezni, ami meg star warskent kezdodik. Nagyon atut, hogy a 70es evek mozija ez, de szerintem a hangulatnal ez egy fontos tenyezo, es szamomra vhol fontos hangulati elem - vmiert ezert sem mukodnek a 90es evekben keszitett mozik. Az ujabb epizodok inkabb mar modern fantasztikus filmek a sw karaktereivel, de egy jo adag sw feeling nelkul. Szamomra valoszinuleg ez mar sose lesz maskent - az elso harom az igazi (77-83).

Alec Cawthorne 2016.07.14. 11:08:07

@theus: A sci-finek nem kötelező eleme, hogy szerepeljen benne űrhajó vagy hogy a jövőben játszódjon. Csak hogy "szőrszálhasogassak" még egy kicsit. :) Azért azt be kell látnunk, hogy a Star Warsból hiányzik a valódi tudományos megalapozottság, az egész sokkal inkább egy irracionális, elvont mesevilág. (Eleve egy meg nem határozott, messzi-messzi galaxisban játszódik, ahogy magad is írod.) Persze bele lehet szuszakolni a "soft sci-fi" kategóriába, ha nagyon akarjuk, de feltételezem, te sem tennéd oda mondjuk a Star Trek mellé.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.07.14. 11:14:42

@theus: "ilyen egyszerű". Kivéve, hogy nem az. 1. A sci-fi (vagy: science) fantasy egy létező műfaji kategória. 2. Nem Alec az első, aki fantasynek tartja a SW-t. 3. Nem minden film, amiben van űrhajó, sci-fi és nem minden sci-fiben van űrhajó. Ilyen bonyolult.

Alec Cawthorne 2016.07.14. 11:16:36

@bukszindeksz: Ezt talán attól az illetőtől kellene megkérdezned, aki az adott képet feltöltötte a világhálóra. :)

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.07.14. 11:25:04

@Alec Cawthorne: emellett, az történetesen amúgyis a baloldal. mert ugye szemből látjuk, ki hol ül. na mindegy.

Tenebra 2016.07.14. 11:27:01

@theus: A Star Warst sokan hibásan tartják sci-finek. Nem mennék bele a sci-fi szakirodalom taglalásába, s Király Jenő pontos definícióját sem hoznám fel, mert tapasztalataim szerint felesleges, mivel a teoretikusokra kevesen hallgatnak a fórumozók közül. :D Ám az elég nyomós érv, hogy George Lucas maga sem tudományos-fantasztikus műnek tartja, hanem "mesé"-nek. Lucas művének eredetét pedig, ahogy a cikkben Alec Cawthorne is nagyon helyesen megfogalmazza, inkább a mondákban és mítoszokban, semmint a science-fiction irodalomban kell keresni.

Elég csak összevetni a THX-1138-at és a Star Warst. A THX-1138 hűvös, technokrata disztópia, mely egy lehetséges jövőt mutat be. A Star Wars meg mivel kezdődik? "Réges rég, egy messzi-messzi galaxisban..." Tehát semmit, de semmit nem kíván már az első pillanatól kezdve sem mondani a tudományos fejlődésről, az emberiség jövőjéről.

S hozok egy másik példát: van a Warhammer-univerzum. A Warhammer egy sima, Gyűrűk Ura világát burtálisabbá tevő fantasy, fantáziavilág, melynek vannak valós történelmi áthallásai (a technika és a kultúra egyértelműen a XVI. századi Német-római Császárszágot idézi), ám ettől még színtiszta fantázia-univerzum.
S van ennek egy továbbfejlesztett változata, a Warhammer 40000, melyben a 40000 való igaz, évszámot jelöl, és mondhatjuk, hogy a jövőben játszódik. De kérem: nem a valódi emberiség jövőjében, hanem a Warhammer univerzum jövőjében. :D Igen, a WH40k-ban is vannak űrhajók, lézerfegyverek, futurisztikus technológia (a katonáknak két szívet ültetnek be pl., hogy jobban bírják a strapát), mégsem sci-fi, hanem fantasy. Király Jenő az ilyeneket legfeljebb science-fantasy-nek tartja pusztán azért, mert futurisztikus fantáziauniverzumban játszódnak.

A sci-fi teoretikusok elkülönítenek ugyanis hard sci-fit, soft sci-fit és KJ science fantasy-t is. A hard sci-fi a THX1138, vagy még inkább Az ember gyermeke, az Országúti bosszú, soft sci-fik közé sorolható a Mad Max vagy a Szárnyas fejvadász vagy a Terminator (bár ez utóbbi kettő mintegy hard sci-fivé kezd válni, hiszen androidok léteznek már). A Star Trek meg szerintem határeset, mert vannak részek, a filmek közül is, melyekben azért az irracionális is szerepet kap. De inkább soft sci-fi, mint fantasy.

A Star Warsok viszont színtiszta fantasy-k, melyekben a valóság és a fikciós világ közti kapcsolat metaforikus és nem metonimikus, mint a sci-fik többségében, melyekben valós tudományos teóriákat vagy technikai találmányokat gondolnak tovább, vagy lehetséges jövőképeket vázolnak fel. Azaz Az ember gyermeke nagyon is megtörténhet, a Szárnyas fejvadász világa is egyre valószínűbbnek látszik, a Star Trektől még nagyon messze vagyunk, az Erőt meg talán átérezhetjük mi is, de pl. a fénykard vagy a lépegető még az Erőnél is irracionálisabbak. Hogy miért, azt most had ne taglaljam, hosszú lenne. Számos tudományos cikk létezik arról, miért nem lehetséges a fénykard. :D

Azzal meg, hogy kijavítod az "intergalaktikust" , hogy a sztori csak egy galaxisban játszódik, éppen te vagy a szőrszálhasogató. :D

Gukker 2016.07.14. 12:10:38

@Bambano:
"Lézer fegyverrel lövöldöznek."

@Szabványok:
"Az 1m-re véget érő lézersugarat, amelyik egy másik lézersugárral találkozva szikrát vet, az űrben hangokat adó "lézerlövedékeket","

A filmben egyszer sem hangzik el a lézer szó.
A lőfegyverek "blaster"-ek, a kard "light sabre".

bukszindeksz 2016.07.14. 12:50:42

"Elképzelésem sincs, vajon milyen lehetett a Star Wars-ősélmény 1977 tavaszán..."

Jól fogalmaztál, ősélmény volt, de nagyon!
Egyébként nálunk szerintem 1979-ben mutatták be a filmet, én is akkor láttam.
De hogyan láttam!

'79 októberében javában ment a Prix kapitány kalandjai a tv-ben. 11 éves sci-fi rajongóként néztem is minden részét, mindig szombat délelőtt adták.
AZON a szombaton is megnéztem a gyümölcsöstálhoz dokkoló kávéfőzőt, aztán délután elmentem az öcsémmel a Corvin (!) moziba.
Már csak jegyüzértől (emlékszik még valaki rájuk?) tudtunk jegyet venni, az első sorok valamelyikébe, ezért is gondolom, hogy akkor (1979 október) ez a film még erősen premier filmnek számított.
Ebben a moziban azelőtt soha nem voltam, nem voltam felkészülve a látványra és a hangra.
Képzeljétek el azt, hogy a homorú (ez volt az egyetlen az országban) vászon - mivel teljesen elöl ültem, a 4. 5. sor környékén - teljesen kitöltötte a látóteremet, és ebbe a látótérbe beúszik a csillagromboló!
Ez még mind semmi: a Corvinban világszínvonalú 2.1 Dolby hangrendszer volt, így a csillagromboló hangja már akkor mögöttem volt, amikor még nem is látszott.
Innentől kezdve kit érdekelt, hogy mivel nagyon közel voltam a vászonhoz, a feliratot úgy kellett olvasnom, mint egy hatalmas könyvet, forgattam a fejem jobbra-balra.
A film végén remegő lábbal, üveges tekintettel jöttünk ki az oldalajtón, és azzal a lendülettel kanyarodtam vissza a főbejárathoz sorba állni újabb jegyért, most már a pénztárhoz.
Majd elsírtam magam, amikor csak szerda délutánra kaptam jegyet, hiszen még csak szombat volt, jegyüzérre meg nem volt elég pénzem!

Pirx kapitányt soha többet nem néztem...

bukszindeksz 2016.07.14. 13:53:46

Még egy dolog: az 1979-es magyarországi bemutató már csak azért is valószínű, mert hozzánk már az a kópia jutott el, melyben szerepelt az "Episode IV. A new hope" felirat az elején.
Emiatt volt akkoriban meggyőződése mindenkinek, hogy a MOKÉP nem vettte meg az első három részt, mert túl drága volt...

András Tibor 2016.07.15. 14:39:43

@theus: A sci-fi nem attól less sci-fi, hogy űrhajó van benne. Ha gondolod szívesen keresek neked egy pár sci-fit amiben az űr vagy abszolút másodlagos, harmadlagos szerepet kap, vagy nem is tényező. A Star Wars űrfantasy vagy legfeljebb soft sci-fi. Amikor nagyon tudományoskodni próbált, az mindig a kárára ment.

Tenebra 2016.07.15. 15:23:10

@András Tibor: "Amikor nagyon tudományoskodni próbált, az mindig a kárára ment."

Pontosan! Lásd: midikloriánok. :D

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.07.15. 15:38:56

@bukszindeksz: a wikipedia szerint 1979. augusztus 16-án mutatták be. (Én még akkor 7 hónapos magzat voltam.)
süti beállítások módosítása