Amerikai Plán

"Tudom, mi vagy te. Az örök otthon."

A visszatérő

2016. április 15. 12:39 - Dave Salt

revenant1.jpgKis túlzással azt lehet mondani, hogy minden - a filmiparban már jártas - rendezőnek van olyan filmje, ami úgy magasodik fölé, akár a saját gigantikus bronzmása. Coppolának a Keresztapa, Nolannek A sötét lovag (hogy csak egyet említsünk), Kubricknak a 2001: Űrodüsszeia, Tarkovszkijnak a Stalker. És igen, Iñárritu mesternek pedig A visszatérő. Joggal vetődik fel a kérdés, miért is nem a Birdman, hiszen az sokak szerint még nagyobbat ütött, zseniális forgatókönyvével, önmagukat felülmúló színészekkel, illetve a vágást (szinte) nullára redukáló Lubezki nem evilági operatőri munkájával. Nos, számomra előbbi hozta el a katarzist, olyannyira, hogy kétszer is váltottam rá jegyet, és mindkét alkalommal szájtátva álltam fel a stáblista közepén és próbáltam nem meginogva battyogni a kijárat felé (jó másfél évet feszülten vártam is rá). Olyan gyomrot is megrezgető állütésben, amit a két és fél óra alatt visz be nekünk a film, még nem volt részem.

Először is leszögezném, hogy készüljön fel jól, aki esetleg (még) nem ülte végig, ez egy mega-művészfilm. Illetve dráma, illetve kalandthriller, illetve bosszúwestern. Na jó, igazából az összes egyben, egy fajsúlyos, már-már kozmikus perspektívában tobzódó óriás. Egy spirituális utazás, a földöntúli megértése még a Föld ezen részéről nézve.  És a film érzelmileg is erőteljesen bevon minket a főhős testi-lelki háborújába. Rengeteg a reflektálás a teremtőre, a természet tiszteletére, ezáltal is érzékeltetve: a vadonban bizony nem mi vagyunk a magunk urai, így pedig már átérezhető a film során többször is előkerülő a „bosszú is Isten kezében van” monológ.

A történet dióhéjban: a XIX. század elején prémvadászok egy csapata igyekszik minél több prémmel hazatérni, nagy összegeket remélve a munkaadójuktól, ha már fél évig ott robotoltak a semmi közepén. Hazafelé menet azonban Hugh Glass profi nyomolvasót (Leonardo DiCaprio) medvetámadás éri, s élet és halál peremére sodródik. Társa, Fitzgerald (Tom Hardy) hamar túltenné magát a dolgon, el is kísérik végső nyughelye felé, ahol azonban az események félresiklanak, és kegyetlenül meggyilkolják Glass fiát, akinek ezt végig is kell néznie. Innentől vált át a film a roadwestern műfajába, ahogy Glass egyre messzebb és messzebb halad fia gyilkosa felé a végeláthatatlan, fagyos prérin. Így aki mély, elgondolkodtató Nolan-csavarokra számít, az ne itt keresgéljen, itt ugyanis nem ezen van a hangsúly. Gyakorlatilag úgy is mondhatnám, épp az a film Achilles-ina, hogy „nem történik semmi”, csak annyi, hogy Leo végigvonszolja magát a kétórás kalandon. De nem mondom. Ezek ellenére ugyanis igen erős jellemfejlődés ez az egész, főleg lelkileg, hiszen aki már túlélt egy felbőszült anyamedvét, annak gyerekjáték lesz átverekednie magát a vérszomjas indiánhordákon. Vagy mégsem?
revenant2.jpgA színészi munka alapvető alkotóeleme A visszatérőnek. Nem fogom hajtogatni, hogy DiCaprio így meg úgy, hogy ez élete alakítása, meg hogy ennél tovább már nem fejlődhet. Egy dolgot viszont tényleg tökélyre vitt a mű alatt. Annyira lement method-ba, amennyire egy gyöngyhalász képes lemenni oxigénnel a legsötétebb mélységekig. Meg is tanult két indián nyelvet, elsajátította az orvoslást, illetve a muskéta használatát.  Jéghideg vízben is megmártózott, végigcipelte a nála sokszor nehezebb bundákat. Az meg már csak a hab a torkán, hogy teljesen átalakult prémvadásszá a szerep kedvéért. Nem fog mormolni bonyolult monológokat, nem kertel arról, hogy miért is nem megfelelő számára az élet, amit kapott. Gyakorlatilag a gesztikuláció az, ami annyira erőteljes, hogy méltán emelhetjük Daniel-Day Lewis Christy Brown-ja vagy éppen Marlon Brando Vito Corleonéja mellé: szinte átégeti a vásznat a medvével szembeni küzdeni akarása, fia iránt érzett szeretete, ugyanakkor megtesz végletekig fajuló dolgokat, hogy túléljen/elérjen Fitzgeraldig. Embersége azért vissza-visszaköszön, álom valamint retrospektív képek formájában: szerelme szavai csendülnek a fejében, látja maga előtt fiát, bár tisztában van vele, ő már nem hozhatja vissza őket.

Tom Hardy a méregerős monológok mestere a filmben: zseniális szövegekkel, nagyon redneck-tahó akcentussal hengerel le minket a játékidő során. Mintha ez az ő jutalomjátéka lenne, pedig, mint kiderült, élete legnehezebb szerepére vállalkozott (na meg a többi színész is). Ő nem az a fajta rosszfiú, akivel szeretnénk összetalálkozni egy erdei séta során. Viszonylag szépen egészíti ki egymást Glass és Fitzgerald ellentétpárja, ez persze kell is a kellő hatás eléréséhez, nélkülük feleekkorát sem durranna a film. S bár tényleg kegyetlen, kapzsi negatív figura, azért Fitzgeralddal is képesen vagyunk azonosulni, bizonyos helyzetekben még jobban is, mint Glass-szal, elvégre kinek van kedve még tovább fagyoskodni, vagy éppen kísérteni a sorsot, hogy esetleg egy újabb nyílzápor köszöntsön rá a következő bokor mögül?

Tényleg nem kellett sokat várni, hogy a Birdman után ismét részesei lehessünk a mozizás csodájának, nem véletlenül lett nagyképernyőre szánva. Bár a művészfilmes elemek miatt csak azt a réteget engedném be rá, aki vevő az efféle szubkulturális sajátságokra. Ahogyan az Isten haragját és az Apokalipszis most-ot sem szeretik sokan, ez sem lesz mindenki kedvence. Ez persze nem is baj, nem lehet mindig mindent szeretni. (Nekem mondjuk nagy kedvencem lett.)
revenant5.jpgVittorio Storaro egyedi technikájából merítve, Lubezki is ezer különböző színárnyalatban füröszti hőseit. Sőt, ő már hivatalosan is a Fény Mestere. Az Új világ, Az ember gyermeke és Az élet fája tökéletes tanulópénz volt neki, tökélyre fejlesztette hivatását. Komolyan. Ennél feljebb már nincs. Lubezki jött, látott, és zsinórban már harmadjára övé az aranyszobor. Ez az ember egy legenda, s mielőtt elkezdeném ecsetelni mennyire zseniálisak a pofátlan (és pofába tolt) közelijei, távoli (és mesébe illő) totáljai, azért megemlíteném, számomra azért jóval többet jelent A visszatérő, mint puszta operatőri túlkapást, bár tényleg vizuális csoda, de az egész összkép az, ami megbabonázott, s a mai napig tart a markában. Tényleg megnéznék már egy természetfilmet, melyet Chivo képei ékesítenek, biztosan az is átlag feletti lenne. Már a Birdman-nél is jelen volt a folytonos frontális kamerakezelés, itt viszont már szinte együtt lélegezünk a karakterekkel, látjuk a medve sűrű, ragacsos nyálát, együtt szenvedünk Glass-szal kálváriája különböző állomásain.

Recsegő medveagyar, ropogó csontok, süvítő nyilak, halott testek koppanása a fagyott talajon, kattogó muskéták és becsapódó lövedékek. Hangok, melyek elhitetik velünk, hogy ott vagyunk a csaták, menekülések sűrűjében, párszor pedig fellélegezhetünk, mikor is a különböző váltások, szünetek miatt kapunk egy képet az aktuális napszakról. És ha már a hangok, nem szabad megfeledkezni Ryuichi Sakamoto szintén tökélyre komponált zenei aláfestéséről sem, ami voltaképpen zongora, különböző dobok és hegedű triumvirátusából álló, fantasztikus egyveleg. Bár feltételezem, némely jelenet zene nélkül is elérné a kívánt hatást, ezt a lúdbőröztető atmoszférikus löketet csak e hangszerek tökéletes adagolásával lehet elérni. Hol taszító, hol magába szippantó, hol pedig annyira szenzualista módon természetes, hogy szinte egymás után érezzük a különböző keserédes mélységeket, mélypontokat, melyeket Sakamoto sugallni szeretne e nem evilági score-jával.

Sokszor juthat eszünkbe Werner Herzog, Terrence Malick és Tarkovszkij művészi zsenialitása, ami nem véletlen, hiszen szó szerint vissza kellett térni a gyökerekhez, hogy egy efféle modern mega-művészfilmet tákoljanak össze. Ehhez pedig nem kevés munka, kitartás és pénz kellett (még kölcsön is kellett kérniük a film teljes megvalósításához). Iñárritu pedig nem volt rest kizarándokolni több hónapra a mínuszokba, stábot és színészeket nem kímélve vitte tökélyre a viszonylag hézagos, Michael Punke által megírt történetet. Már a Bábelben és a 21 Grammban is lehetett érezni, ez az ember az a fajta művész, aki nem fél kimondani, amit gondol, s amit érez a körülötte lévő világról, emberekről, Istenről. Bár a film során nem érzékeljük, de kronológiai sorrendben lett felvéve, és az utolsó egynegyedét már Dél-Amerikában kellett rögzíteni, ugyanis nem volt elegendő mennyiségű hó az északi kontinensen. Egy szó mint száz, a direktor itt vitte véghez Magnum Opusát, gyakorlatilag szívét-lelkét beleadva az alkotásba. Mellesleg nem is tudom hirtelen, mikor volt olyan, hogy a rendező másodjára is megkapja az aranyszobrot munkájáért. Ezért pedig járt. Még mennyire, hogy járt.
revenant4.jpgA visszatérő egy ízig-vérig bosszúból és vérből táplálkozó szörnyeteg, ami, ha hergelik, letépi láncait, s akarva-akaratlanul is arcunkba mar. Pofátlanul naturalista, realista elemeivel ajtót nyit egy új, eddig szinte ismeretlen mozgókép-dimenzió felé, miközben mi, nézők zavarodottan keressük a helyünket kies, zord pusztáin és szétázott, lápos erdőiben. Maga az élet ez, a túlélés vágyával a középpontban. Igen, van itt medvetámadás (a film egyik, ha nem a legbrutálisabb jelenete), kemény csatajelenet, fel-feltörő indulatok, elénk tornyosuló, mesterien impozáns képek, s egy húsba tépően kegyetlen finálé. Nehéz ezeket még leírni is, ha belegondol az ember, hogy képesek ennyire reálisan és természetesen ábrázolni mindezeket, ám a végén mégis olyan masszává gyúródnak össze, amik tényleg kíméletlen monstrumként hatnak ránk, akár még a sokadik megtekintés után is. Ez pedig egy mesterműre vall, mely néhol annyira komplex, néhol pedig annyira gyerekesen egyszerű, hogy sosem tudunk betelni vele.

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amerikaiplan.blog.hu/api/trackback/id/tr748629748

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lazók György · https://filmekapolcrol.blog.hu/ 2016.04.15. 13:11:15

Szép természetképek, sok szenvedés, és nagyjából ennyi. Távol van ez a film a mesterműtől, de nagyon.

Tenebra 2016.04.15. 14:03:11

Engem a realizmusa fogott meg, ahogy a túlélést és a harcokat ábrázolták. Illetve szerintem Tom Hardy ellopja a filmet DiCaprio elől. Hardy rendkívül jó "gazembert" játszik. Bár nem is annyira gazember, hanem csak egy hideg racionalista.

Terence Malick nekem is eszembe jutott, Tarkovszkijtől kicsit távol érzem. A Werner Herzog-párhuzam is találó, bár azért Herzog erősen társadalomkritikus és mítoszromboló - Inarritu itt pedig pont ellenkezőleg, inkább mítoszt épít és optimista a civilizációt tekintve (avagy: akármennyire is szemét a fehér ember kultúrája, van remény, ha az ilyen arcok, mint Hugh Glass visszatér a civilizációba :D).

lavór 2016.04.15. 17:25:09

@Lazók György:

Egyetértek. A zene is jó volt.

CharlieSimms 2016.04.15. 18:08:10

Egyetértek a cikkíróval, hasonló érzéseket, véleményt keltett bennem a film. Zseniális alkotás, igazi gyöngyvásznas élmény.

turbólyuk 2016.04.15. 18:25:52

Először is, nekem tetszett.
De ezt a filmet meg kell nézni többször.
Különben megmarad a kérdés, hogy jó, jó, szép, szép, realista... stb, - de mire fel ez az egész?
A sok szimbólum. Ez a film sokkal több akar lenni, mint ami elsőre látható benne.
Nem tudtam még eldönteni, hogy (számomra) sikerült-e neki.

PSX 2016.04.15. 23:26:15

@turbólyuk: " Ez a film sokkal több akar lenni, mint ami elsőre látható benne.
Nem tudtam még eldönteni, hogy (számomra) sikerült-e neki."
Nem, nem akart több lenni. Ez több.

Chayenne 2016.04.16. 09:17:46

Szép és erőteljes film. De nincs olyan jó, mint ahogy a cikkíró ábrázolja! Közel sem! Durva, egyszerű ugyanakkor kicsit mágikus is, de mégis egyszerű. Amiben nagyszerű - túl az elementáris természeti dolgokon - az az, hogy a gonosz nem igazán gonosz, és a jó nem igazán jó. Tudtam azonosulni Hardy-val, én sem biztos, hogy egy cafatokká tépett emberrel heteltem volna abban a vadonban. Ugyanakkor félelemből és némi kapzsiságból ( ki ne akarna kicsit jobban élni ) elköveti a hibáit és meg is bűnhődik értük.....a félelemből elkövetett hiba - hogy megöli a fiút - addig nem is igazán üt nagyot, amíg később meg nem látjuk a kendő alatt összevarrt fejét, hogy őt már egyszer igencsak kicsinálták az indiánok és meg is skalpolták. A befejezés nagyon jó, hogy végül pont megint a skalpolás a vége, kvázi üzenetként, hogy a sors elől elmenekülni igazából nem lehet....talán némi haladékot lehet kapni. Ugyanakkor Di Caprió karakterénél nem értettem meg azt a csillapíthatatlan gyűlöletet ami végig kísérte. A végén vártam, hogy valahogy megbocsájt, de nem ez történt. Miután jól összebaltázta és mellkason szúrta egy bazi nagy késsel, elég álszent azt mondani, hogy a bosszú Istené......bár kétségtelen fejlődés a végén, hogy képes a jelenet közben megálljt parancsolni magának ( bár ez már mindegy a másiknak ). Nem rossz film, lehet, hogy nem értettem meg teljesen, de egyenlőre nem áradoznék róla...szvsz a cikk kicsit túltolja a dicsőítést!

midnight coder 2016.04.16. 09:17:52

Nem rossz film, mondjuk annyira nem is jó. Ami igazából figyelemreméltó benne, az a medvetámadás. Viszont pont ott lett vége a realizmusnak is. A realitás ott kezdődött volna, hogy DiCaprio ott pusztul a medvetámatás után, csak akkor nincs film.

midnight coder 2016.04.16. 09:17:54

Amúgy ha már elnyomott indiános western, akkor inkább a Kis nagy ember.

Netuddki. 2016.04.16. 09:17:57

Városiaknak persze lehet hű, meg há. De azért elég messze van a realitástól.

annamanna 2016.04.16. 09:19:10

"sosem tudunk betelni vele"

Na jó, mondjuk húsz megnézés után azt mondanám, most már elég; de nagyon szívesen megnézném legalább hússzor. Sajnos én is csak kétszer láttam, ezt nagyon kevésnek érzem. De legalább a háttérképem a Visszatérőből való január óta, és még nem volt kedvem másra cserélni. Úgyhogy teljesen egyetértek a szerzővel.

Amator 2016.04.16. 16:56:13

Szerintem a film pozitív megítéléséhez szükséges DiCaprio és a hollywoodi film kedvelése. Mivel részemről egyik feltétel sem áll fenn, ezért rajongani sem tudok érte, ez egy hosszú, vontatott, minden realitáson túli tipikus hollywoodi alkotás. Semmit nem bíz a véletlenre, félóra után ki lehet találni az egész sztorit. Unalmas, néha a látvány tartja fenn az érdeklődést. Az mennyire hihető, hogy egy medvetámadásból felépült, hetekig bogyókon meg más desszerteken élő, végletekig legyengült ember megküzd egy egészséges, jó kondiban lévő prémvadásszal ? Lehetne még több kérdést is felvetni, mert rengeteg helyen sántít a valósághoz való viszony. Mert ugye a rengeteg CGI betéttel is ezt akarták érzékeltetni. Jeges folyóban megtenni kilométereket, kihülés nélkül ? Csak nekem van olyan érzésem, hogy túltoltak mindent ?

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.04.18. 12:43:01

@midnight coder: A "realitás ott kezdődött volna". Az ugye megvan, hogy ez a sztori grizzly támadásostul egy 1823-as történeten alapul. Hugh Glass volt az illető neve. Bár vitatták a beszámolóját, de cáfolni sosem cáfolták meg egyértelműen. (Vitatni pedig mindent vitattak már a holdraszállástól a védőoltások hasznosságáig.)

bulldeo 2016.04.18. 22:23:22

@FOUREY: csak ehhez az igaz történetszálhoz egy gondolat. Mindig érdekes, amikor egy filmben lévő nyakatekert túlzást egyesek a történet alapjául szolgáló igaz történettel védenek. Hiszen nem is kell ahhoz egy valós Hugh Glass, hogy mindenki elfogadja: medvetámadásnak szokott lenni túlélője. Egyet odacsap a medve, aztán odébb cammog. Vagy lepuffantják. Azonban ha 10 percen belül harapdálja, mint ahogy a filmben ez ábrázolva van, az már egy más kérdés. Ahhoz egy nagyon elemelt hangvételű film kell, hogy ezt, mint a film realitását, a néző elfogadja. Azonban itt minden minden költői kameramozgás ellenére a történetvezetés abszolút realista.

Szubjektív: DiCaprio (szándékosan nem írok karakternevet) hányattatása nekem több ponton kifejezetten komikus volt, miközben egyértelmű, hogy nem az akart lenni. A medvetámadás, a lovaglás közben a szakadék fenyvesei közé zuhanás.. Gyakorlatilag egy történelmi köntösbe bújtatott Bear Grylls epizódot forgatott Inaritu kissé parodisztikus éllel. Annak mondjuk nem rossz.

nikodémus 2016.04.20. 09:34:52

A film míves darab, de az írás erősen túlértékeli. Inárritu sok mindent igyekszik szóba (képbe) hozni (többnyire inkoherens módon), de végül is ez egy sima bosszúsztori felturbózott természetképekkel.
süti beállítások módosítása