Amerikai Plán

"Tudom, mi vagy te. Az örök otthon."

Volt egyszer egy Robert De Niro

2016. február 03. 15:00 - Alec Cawthorne

the-king-of-comedy.jpgVolt egyszer egy Robert De Niro - nem ez a megvénült, némi aprópénzért a legócskább produkcióba is elszegődő, grimaszoló ripacs, hanem egy másik -, aki tudott nevettetni. És ehhez még a nadrágját sem kellett letolnia. Nem altesti poénokkal, nem hitvány bögöfésekkel-röfögésekkel, nem testnedvekben való tocsogással vett le bennünket a lábunkról. Néhány évtizeddel ezelőtt még épkézláb forgatókönyvekkel megtámogatott, színvonalas komédiákkal sikerült mosolyt csalnia az arcunkra. És egyáltalán nem bántuk, hogy egy komoly színész bohóckodik a vásznon, mert minőségi bohóckodásról volt szó. Gondoljunk csak olyan filmekre, mint a gyilkos iróniájú A komédia királya, a parádés és felejthetetlen Éjszakai rohanás, vagy az ellenállhatatlanul mulatságos Nem vagyunk mi angyalok.

Persze azoknak az időknek már régen vége, és a kétezres években De Niro úgy gondolta, ideje igazodni az újfajta kívánalmakhoz. Trendi komikusként akart karriert csinálni. Hogy ez annak idején sikerült-e neki olyan filmekkel, mint a Csak egy kis pánik vagy az Apádra ütök és folytatásaik, azon lehetne vitatkozni (szerintem nem), azonban egyvalami tény: ezektől az ártalmatlan és közepesen bárgyú limonádéktól eljutott az abszolút mélypontig, melyet a Nagyfater elszabadul című film jelez a szebb napokat is látott színészfejedelem filmográfiájában. Számomra meg aztán különösen kellemetlen és fájó leírni, hogy De Niro önmaga paródiájává vált, ugyanis egyik kedvenc színészemről van szó. Azzal tisztában vagyok, hogy kortársaihoz hasonlóan jó ideje nem kap már tehetségéhez méltó szerepajánlatokat (erről a problémáról egyébként korábban írtam is), de ez még nem mentség arra, hogy az egyik legjelentősebb hollywoodi művész elaltassa öntudatát és erkölcsi érzékét, és elvállaljon egy olyan filmet, aminek az ocsmányság-faktora talán még Seth Rogent, Seth MacFarlene-t és Mark Wahlberget is elriasztaná.

Jó, tudom én, hogy Hollywood is hibás, amiért teljesen elhanyagolja és idióta szerepekbe kényszeríti az idős színészgenerációt. (És ezért van az, hogy egy mai színészveterán ajtaján szökőévenként egyszer kopogtatnak egy Nebraska vagy egy Ifjúság forgatókönyvével.) Bizonyos mértékig azt is megértem, hogy ha De Niro, Freeman, Hopkins vagy Pacino nem adja el magát néha olcsó produkcióknak, akkor egy idő után problémássá válhat fenntartani a megszokott életszínvonalukat. De azért van egy határ. Egy határ, amit Robert De Niro sajnos most - úgy tűnik, önbecsüléstől és erkölcsi érzéktől mentesen - áthágott. Felköpött egyet a levegőbe és aláállt.

Az pedig sajnos már megint a magyar közönség ízléséről és szellemi igényszintjéről árulkodik, hogy a Nagyfater elszabadul idehaza olyan impozáns nyitóhétvégét produkált, amilyet még egyetlen De Niro-vígjátéknak sem sikerült. Pedig egyik sem volt olyannyira gyalázatos és hitvány, mint éppen ez.

Na jó, mit is várjunk attól a nézőközönségtől, amelyik tavaly A szürke ötven árnyalatát is két pofára zabálta...

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amerikaiplan.blog.hu/api/trackback/id/tr248357044

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kong.Kinga 2016.02.03. 15:15:23

A nézőkért készül a film.
Nem láttam, de nincs igazad. Nem kell beskatujázni egy színészt.

purple rain 2016.02.03. 16:05:45

"Az pedig sajnos már megint a magyar közönség ízléséről és szellemi igényszintjéről árulkodik, hogy a Nagyfater elszabadul idehaza olyan impozáns nyitóhétvégét produkált, amilyet még egyetlen De Niro-vígjátéknak sem sikerült. Pedig egyik sem volt olyannyira gyalázatos és hitvány, mint éppen ez. "

Pedig szerettem ezt a blogot olvasni... Mindegy, sziasztok.

Tenebra 2016.02.03. 16:07:44

@Kong.Kinga: Ez szerintem nem skatulya kérdése. Miért skatulyáznánk be, ha elutasítjuk a mai vígjátékait? Mint írta a szerző a cikkben, régen is csinált komédiákat. Sőt részt vett olyan modernista baromkodásokban is, mint De Palmától a Szia, anyu. Korántsem volt ő mindig az a melankolikus gengszter, mint amilyennek sokan ismerik az ismertebb gengszterfilmjei alapján. Nagyon jól ingadozott a komikus és a tragikus szerepek között a pályája során: Szia, anyu - komikus, Aljas utcák - tragikomikus, Taxisofőr - tragikus, Volt egyszer egy Amerika - tragikus, Casino - tragikomikus, Jackie Brown - komikus stb. S volt nemcsak főszereplő, de antagonista is: Aki legyőzte Al Capone-t, A rettegés foka, Angyalszív (bizonyos mértékig a Jackie Brownban is inkább antagonista).

Szóval pont ő nincs beskatulyázva.

És annyiban a cikkben állított "Bizonyos mértékig azt is megértem, hogy ha De Niro, Freeman, Hopkins vagy Pacino nem adja el magát néha olcsó produkcióknak, akkor egy idő után problémássá válhat fenntartani a megszokott életszínvonalukat. " mondattal sem értek egyet, hogy azért pont nem De Niro vagy Al Pacino azok, akiknek félniük kellene, miből élnek meg életük hátralevő részében. Rendezőt mondok, de pl. Coppola igen meredek lejtmenet után feladta a filmezést, és öregkorára borászattal kezdett foglalkozni. Lehet, tudni kellene nekik is visszavonulni. Ha annyira félnének a megélhetéstől, inkább fektessenek be vagy producerkedjenek szerintem. (A rendezést direkt nem mondom - kevés színész ért a rendezéshez is: Eastwood és Tommy Lee Jones ilyenek pl.)

Hogy DeNiro miért csinálhatja ezt, mármint valójából - jó lenne megtudni egyszer. Mondjuk a Vérmesék vagy még A kezdő is szerintem vállalható. Na, de Adam Sandlerrel egy filmben???

Zenki 2016.02.03. 16:54:09

Két abszolúte kedvenc színészem van: Al Pacino és De Niro. Persze tisztában vagyok vele, hogy vannak még rajtuk kívül is legalább ilyen jó színészek (Nicholson, Hoffman, Hopkins), de nálam akkor is ők ketten a befútok. Miért? Ez szubjektív. Azon kívül, hogy mesterien művelik a szakmájukat, nem tudok mit felhozni, talán csak azt, hogy rajongok a gengszterfilmekért, és azért abban ők a császárok. De mindketten hoztak már a gengszterfiguráktól teljesen idegen karaktert is, melyekben ugyancsak kiválóak voltak, szóval tényleg nem tudom rendesen megindokolni miért ők a kedvenceim. Ez amúgy mindegy is...

De Nirót már évek óta siratom, nem lehet, hogy egy rendes, tehetséges, jó rendező sem képes adni neki végre egy hozzá méltó szerepet. Nem lehet, hogy De Nirót ennyire csak a pénz hajtsa, nem lehet, hogy De Nirót ennyire nem érdekli a filmográfiája. Aztán belegondoltam, és lehet. Lehet, hogy De Nirót már marhára nem érdekli a filmográfiája, de még a pénz se. Egyszerűen azt gondolja, hogy már mindent eljátszott, mindenhol elismerték, a legnagyobbak egyik legnagyobbika. Szerintem már nincs motivációja, egyszerűen csak az exhibicionizmusa hajtja, egész életében forgatásról forgatásra járt és ezt megszokta, de nem akar már mély szerepekbe merülni. Terry Gilliam azt mondta, hogy a Brazil forgatásán De Niro volt az a színész aki leginkább belemélyedt a karakterébe, pedig alig volt szerepe. 73 éves, egy színészlegenda, annyi pénze van, hogy azt még az unokái is költeni fogják, ezért tényleg nem látok más magyarázatot, mint a már említett exhibicionizmust. Nem tudja befejezni a színészetet.

Zenki 2016.02.03. 17:11:21

"Nagyon jól ingadozott a komikus és a tragikus szerepek között a pályája során: Szia, anyu - komikus, Aljas utcák - tragikomikus, Taxisofőr - tragikus, Volt egyszer egy Amerika - tragikus, Casino - tragikomikus, Jackie Brown - komikus stb. S volt nemcsak főszereplő, de antagonista is: Aki legyőzte Al Capone-t, A rettegés foka, Angyalszív (bizonyos mértékig a Jackie Brownban is inkább antagonista)."

Nagyon igaz.

Finta László · http://reakciosreflexiok.blog.hu/ 2016.02.03. 17:24:39

Elkurvult és nem képes méltósággal visszavonulni vagy egyszerűen nincs tartása. Az idős Eastwood valósággal ontja a remekműveket - lehetne így is megélni az élet alkonyát.

Zenki 2016.02.03. 18:40:28

Ha a legalpáribb vígjátékokban is pojácáskodik, mi akkor is úgy gondolunk majd vissza rá, hogy ő volt Jimmy Conway, Johnny Boy, Vito Corleone, Travis Bickle, Jake La Motta, Al Capone, Max Cady és stb. És ő ezt jól tudja.

gregaba 2016.02.03. 22:44:14

Bátornak nevezhető a cikk, mert olyan hangot üt meg, amit a tömegek (akik sírva röhögnek ezen a Nagyfater-komédián és önfeledten élvezkednek A szürke 50 árnyalatán) elitistának és kontrariánusnak bélyegezhetnek.
Én minden mondatával egyetértek, beleértve azt is, hogy nem kell a De Niro nevű szent tehenet piedesztálra állítani. Az elmúlt 10 év szerepeiből ítélve ő maga se állítja magát piedesztálra, sőt.

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2016.02.05. 11:39:54

Bár a Nagyfater elszabadult még nem láttam, így az azokkal írtakkal nem (bár való igaz hogy az előzetes/poszterek alapján pont ilyen alpárinak tűnik), minden mással teljesen egyetértek.

Hogy Hollywoodban a mai napig gond a diverzitás, az tény. Éppen most írtam egy dolgozatot arról, hogy a nők mennyire alulprezentáltak a mainstream hollywoodi filmekben így erről számszerűbb adataim is vannak, ugyan az öregek helyzetével ennyire nem vagyok képben , de elég nézni a filmeket, hogy lássuk ők is igen alulreprezentáltak, viszont kétlem hogy pont De Niro-t ne bombáznák az érdekesebb/jobb (mellék)szerepekkel.

Mi van, ha már csak nem érdeklik a díjak, a bevétel, a színészi kihívás, egész egyszerűen csak szeretné jól érezni magát a forgatáson. És miért is ne tenné? Hiszen mindent elért, amit színész elérhet, mégis kinek kéne bizonyítani már. Persze igaz, hogy rajongóként azért sosem jó látni, ha egy kedvencünket ennyire nem érdekli a saját karrierje. Azonban neki valószínűleg ez sem lesz gond, hiszen ahogy Zenki is írta fentebb: "Ha a legalpáribb vígjátékokban is pojácásodik, mi akkor is úgy gondolunk majd vissza rá, hogy ő volt Jimmy Conway, Johnny Boy, Vito Corleone, Travis Bickle, Jake La Motta, Al Capone, Max Cady és stb"

És éppen ez a lényeg az emberek a mai napig így emlékeznek rá, ezért beülnek a legújabb filmjére is. Milyen érdekes, hogy vele ellentétben pl.: Nicholas Cage-t - aki anno szintén szerepelt remek filmekben - szerintem a többség ma már nem a Las Vegas végállomással, az Adaptációval, a Mocskos Zsaru-val vagy akár csak az Ál/Arc-cal azonosítja, hanem azzal, hogy az utóbbi években rengeteg minősíthetetlen filmet vállalat el a tartozásai miatt.
De Niro azonban annyi mindent le tett már az asztalra, hogy hiába erőlködik ennyire szerintem sosem fogja tudni lerontani a saját megítélését (Igaz én az elmúlt évekbeli filmjeinek a többségét nem láttam, és a Nagyfatert sem fogom megnézni, illetve ha ilyeneket csinál azokat sem)

Lohannel Károly 2016.02.07. 03:24:37

De Niro nekem soha nem lesz komikus. Ő a Szarvasvadász, ő a Taxisöfőr, ő a Casino, a New New York, Ez a fiúk sorsa, Éjszaka és a Város, Bronxi mese, Keresztapa, a boxolós film, Motta asszem, és még sok, de akkor a Komédia Királyával zárom a sort. Én ugyan a nagyapa elszabadult nem láttam, nem is fogom, sajnos egyetértek a szerzővel... :(

Lohannel Károly 2016.02.07. 03:27:27

Egyszer olvastam egy interjút vele néhány éve, Ő akkor megmondta nem akar már komoly szerepet. Talán a Limitlessben volt utoljára normális szerepe....

Lohannel Károly 2016.02.07. 03:35:31

Ja és itt van igazad "The Man Who Laughs ".... De Niro akkor is örök marad!!!! Ő nem fog éhen halni, bizonyára jól érzi magát abban amiben van és nagyságrendekkel többet kap egy ilyen szerepért, és csak ezért adható el. Csak tudjátok pl. Harrison Ford nem hülyült meg, persze 20 miláért volt még egyszer Solo kapitány, szerintem az ő kérésére halt meg a filmben. Persze Niro nagyságrendekkel nagyobb színész, de Ford sem utolsó. Kíváncsi leszek mi lesz Leoval 30 év múlva!!! :) Paul Newman is tudott szépen búcsúzni!!!! :)
süti beállítások módosítása