Amerikai Plán

"Tudom, mi vagy te. Az örök otthon."

Sully

2016. október 02. 11:32 - FOUREY

sully-02.jpgA Sully nem rossz film. A Puskinban néztük meg a minap és mindketten nagyon szerettük a feleségemmel. Ugyanakkor meg kell mondanom, hogy nem is kifejezetten jó film. Van hangulata, okot ad az elgondolkodásra, de éppen ezért esendő is, mert a válaszai a saját maga által feltett kérdésekre meglehetősen korlátoltak. Aki látta mondjuk a Gran Torinót vagy a Piszkos Harry-filmeket (egy kedves barátom a westerneket is emlegette vele kapcsolatban), az nagyjából nem fog meglepődni e kérdéseken és még kevésbé a válaszokon, ez pedig azért annyira nem jó. (SPOILER ALERT!)

A film egy megtörtént eseten alapul, s arról szól, hogy főhőse, egy több évtizedes gyakorlattal rendelkező, kiváló szakember, a korosodó Sullenberg (Tom Hanks) váratlanul élete legfontosabb döntési helyzete elé kerül: nem sokkal felszállás után madarak repülnek bele gépe hajtóműveibe, azok rögtön leállnak, ami egy egészen kivételes balszerencse, ő pedig ott találja magát New York felett, s választhat két nem is olyan közeli, nem is olyan távoli repülőtérre való kényszerleszállás vagy a teljesen valószínűtlen és öngyilkossággal felérő vízreszállási kísérlet között a Hudson folyón. Minden józan ész ellenére Sully az utóbbi mellett dönt, s ami rendkívüli, szinte már-már csodával határos: a gép sikeresen leszáll a vízre, egyben marad, utasai pedig jóformán sértetlenül, s mindannyian élve megmenekülnek.

A film azonban nem itt végződik, hanem itt kezdődik és valódi témája nem maga a katasztrófa, hanem annak utóélete. Kezdetben ugyanis mindenki hősként ünnepli Sullyt, de hamarosan vizsgálat kezdődik és a szigorú vizsgálóbizottság mindent elkövet, hogy bebizonyítsa, Sully valójában rosszul döntött annak idején. S innen kezdenek gyűlni a bonyodalmak: a szakértők szerint ugyanis a hajtóművek valójában nem álltak le teljesen, s a döntő bizonyítékot jelentő maradványokat egyelőre nem tudják felszínre hozni; a számítógépes szimulációk pedig azt mutatják, hogy minden esély meglett volna a sikeres visszatéréshez valamelyik repülőtérre. Márpedig az vitathatatlan, hogy a landolás a Hudsonon csak az utolsó utáni lehetőségként jöhetett volna szóba, minden más esetben őrültség lenne. Sully maga is elismeri, hogy hirtelen, puszta megérzés alapján döntött, s bár ragaszkodik hozzá, hogy a szakértők és a számítógépes animációk tévednek, természetesen nem bízhat másban, csak abban, hogy mindenre jól emlékszik és hogy eredetileg sem mérte fel rosszul a helyzetet. S miközben a vizsgálat egyre mélyebben rendíti meg Sully magabiztosságát, a külvilág ebből mit sem sejt, s tovább ünnepli őt, mint a hőst, aki megmentett egy sereg embert, s tette mindezt egy rettenetes évben, amikor sorra jönnek a rosszabbnál rosszabb gazdasági hírek, s tette ráadásul New Yorkban, ahol 2001 szeptembere óta igazán ráfértek egy repülőkkel kapcsolatos jó hírre, ahogy egy szereplő meg is jegyzi.
sully-2016-movie-ad.jpgA film tetőpontján Sully meghallgatásán előbb Sully külön kérésére élőben követik nyomon az emberes szimulációt, ami előbb, kiábrándító módon, ismét Sullyéval ellentétes eredményre vezet. Ám innen minden megváltozik: Sully kimutatja, hogy a valódi döntési helyzet egészen más, mint a szimuláció és ha a szimulációt nem begyakorlás után, világos utasításokat követve végzik, hanem a valódi döntési helyzetnek megfelelően legalább egy kis teret adnak a bizonytalanságnak, máris az derül ki, hogy egyik repülőteret sem lehetett volna elérni épségben. Innentől már minden megváltozik: kiderül, hogy a baloldali hajtóművet sikerült kiemelni és tényleg sérült volt, a szakértők tévedtek, s a fekete doboz hangfelvétele is azt bizonyítja, hogy Sullyék kompetensen, sőt kivételesen rátermetten kezelték a helyzetet. Nincs mit tenni, erre már a szőrösszívű bizottság is megenyhül és könnyekkel küszködve köszöni meg Sullynak a hősiességét.

A filmnek vannak érdekes vonásai: a történetet nem lineárisan, hanem flashbackek során keresztül, bizonyos motívumokat ismételve, eltérő nézőpontokból bemutatva követhetjük nyomon. Ez bizonyos mértékig lehetővé teszi, hogy újra és újra átértékeljük a helyzetet, bár ami azt illeti, soha egy pillanatig sem látunk semmit, ami érdemben aláásná Sully hitelességét. Talán azt az egy részleges kivételt nem számítva, amikor annak a légiirányítónak a szemszögéből látjuk a történetet, aki megpróbálta mindenáron rábeszélni Sullyt a repülőterek valamelyikére való visszatérésre, s aki sokáig abban a hitben van, hogy a gép a Hudsonba zuhant, mivel nem látta a híreket, amíg végül egy kollégája meg nem nyugtatja. Ugyanakkor ez az építkezés lehetővé teszi azt is, hogy fokozatosan megismerjük a megmentettek egyéni történeteit is, s így lassanként felfogjuk Sully hősiességének valódi tétjét. Azt is megtudjuk, miként járult hozzá a gépen lévők megmeneküléséhez a légikísérők szakszerű munkája, a parti őrség és a környéken lévő hajósok gyorsasága és felelősségteljes viselkedése.
maxresdefault_38.jpgMindez arra is rámutat, hogy Sully egyéni hősiessége egy egész közösség értékeinek csupán kivételesen nagyszerű, de nem elszigetelt példája, hiszen ő is csak azt tette, amit tennie kellett, éppúgy, ahogy a többiek is. De ugyanez a szerkezet azt is lehetővé teszi, hogy a New Yorkon keresztülszálló és a Hudsonon landoló gép látványa egyre többféle érzelmi konnotációval töltődjön fel, amelyek közül alighanem azok a legerőteljesebbek, amelyeket az vált ki, ahogy láthatjuk a felhőkarcolókban lévő emberek riadalmát a látszólag feléjük repülő gép láttán. E kissé didaktikus képek félreérthetetlenül szeptember 11-re utalnak és azt sugallják, hogy ez a történet a szeptember 11-i tragédia pozitív párja. Ott egyéni és közösségi helytállás egy rettenetes tragédia részeként vált az amerikai kollektív psziché részévé, itt pedig a sikeres megmenekülés - ha szabad ezt mondanom - enyhén karácsonyi hangulatú történetének fő motívumaiként jelennek meg előttünk.   

A film középpontjában az igazság felderítésének története áll, s dinamikáját az a konfliktus adja, amely a kapitány és a bizottság között kialakul. Ez sajnos a film igazi Achilles-sarka is. A fentebb felsorolt erények és erkölcsi tanulságok ugyanis akkor lehetnének érdekesek igazán, ha ennek a konfliktusnak lenne valódi tétje. Csakhogy Sully eleve hősnek tűnik, az eredményei magukért beszélnek, a jelleme is végig kifogástalan, már-már zavarbaejtően tökéletes (igaz, amolyan szeretetre méltó, átlagember, "Joe Sixpack" ő) és bár a film nem tagadja le, hogy egy bizonyos pillanatban a bizottságnak volt oka gyanakodni és a végén ráadásul még be is látják a tévedésüket, de a kezdettől érződő rosszindulatukat, amit még szigorú arckifejezéssel is próbálnak "eljátszani" a színészek, nem igazán próbálja a film meggyőzően megalapozni, igazolni. Egyszerűen csak sztereotipikus antagonisták ők, akiknek az egészen érdektelen karaktere teljesen alá van rendelve dramaturgiai funkciójuknak. Így pedig a valóban drámai összecsapás szükségképpen elmarad és Sully egész filmbeli vesszőfutása nem más, mint a hős küzdelme a rosszfiúkkal és az öncélú rosszindulattal.
sully_still.jpgHolott ott lett volna a lehetőség, hogy a filmben a bizottság kétségei komolyanvehetőek legyenek. Csak ahhoz érdemes lett volna komoly kétségeket ébresztenie, legalább átmenetileg, Sully jelleme, kompetenciája, emlékezetének hitelessége iránt. S ez nem lett volna tiszteletlenség sem, hiszen az adatok sokáig tényleg ellentmondtak Sully nyíltan hangoztatott meggyőződésének. Efféle kétségek hiányában viszont a bizottság kezében nem marad semmi, s mi sem vagyunk képesek komolyan venni a vizsgálatot. Lehet persze, hogy az is elég, ha egy film arról szól, hogy a jó emberek életét rossz emberek gáncsoskodása nehezíti vagy, hogy nagy dolgokra képesek az egyszerű, becsületes emberek, de nekem, bevallom, ez egy kicsit kevés. Nem egyszerűen csak önmagában kevés, hanem mindenekelőtt a történetben benne lévő, ám kihagyott lehetőségek miatt. Igazán kár.    

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amerikaiplan.blog.hu/api/trackback/id/tr6611758815

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alec Cawthorne 2016.10.02. 16:25:36

Kíváncsivá tettél. Magam is tartottam tőle, hogy a karakterek túlságosan polarizáltak lesznek, már csak azért is, mert Tom Hanks - napjaink Jimmy Stewartja - mindig a jófiút, a joviális, erkölcsös átlagembert alakítja. Persze ez önmagában egyáltalán nem baj, sőt azt hiszem, ennek ellenére tetszeni fog számomra a film. Egy rétegzettebb főhőssel is el lehet rontani egy ilyen történetet - példának okáért ott van a Flight Robert Zemeckis rendezésében, Denzel Washington főszereplésével, mely ugyanerről a témáról szólt, ráadásul kétes erkölcsű főszereplőt állítva a középpontba, a film nagy részét mégis untam. Eastwoodot és Hankst viszont régóta kedvelem, úgyhogy már csak kollaborációjuk miatt is le fogom torrentez... köhöm, köhöm, jegyet fogok váltani a filmre. :D

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.10.03. 20:26:38

@Alec Cawthorne: Nekem két nagy élményem volt Eastwooddal. Nem tudom, milyen filmek objektíven, de személyesen mindkettőt torokszorítónak éreztem: a Mystic Rivert és a Million Dollar Babyt. A Gran Torino tetszett, de nekem egy kicsit súlytalanabb volt.

Tenebra 2016.10.05. 20:53:28

Na igen, a film két legnagyobb hibája szerintem is a didaktikusság és a karakterek polarizáltsága volt. De Clint Eastwoodtól, legalábbis a maitól, nem szabad túl komplex drámákat várni már. Az említett Gran Torino volt szerintem az utolsó filmje, ahol problematikusabbak voltak a karakterkapcsolatok még, ott a saját maga által játszott rasszista veteránnak igaza is van, meg nem is, és csak a végén válik igazából hőssé. Itt olyan, mintha az Amerikai mesterlövész mintájára a túl fiatal, sőt még élő legendát nem merte árnyaltabban bemutatni. Sőt igazából azért is ilyen a film, amit írsz, hogy az amcsik hitét fenntartsa 9/11 után. Ennyiben tényleg van jogosultsága a western emlegetésének, hiszen a mai amerikaiak számára a szuperhősfilmek és a hétköznapi hősök fikciósított sztorija az igazi modern mítoszok, nem a rég eltűnt Vadnyugaté, ami egy köztes kategóriát képvisel a kettő között. Egy lovas mi a szart tudna kezdeni a terroristákkal vagy katasztrófákkal? Talán semmit az amcsik szerint. Egy szuperhős vagy szuperkütyükkel bíró igazságosztó felveheti a világ káoszával a harcot, de egy hétköznapi tapasztalt szakember is hozzáteheti a magáét a terrorizmus és a sikertelenség elleni küzdelemhez - legyen az Chris Kyle, egy fronton harcoló katona, vagy egy profi pilóta, aki a "földön jár" és a "dolgát végzi", mint Sully.

Márk_Márk 2016.10.06. 22:18:20

" vagy a teljesen valószínűtlen és öngyilkossággal felérő vízreszállási kísérlet között a Hudson folyón"
Marhaság.

A vízre szállást a pilóták szimulátorban rendszeresen gyakorolják a vészeljárások között. Bonyolultabb, mint leszállni egy normál repülőtérre, de azért nem egy világ csodája.

"s ami rendkívüli, szinte már-már csodával határos: a gép sikeresen leszáll a vízre, egyben marad, utasai pedig jóformán sértetlenül, s mindannyian élve megmenekülnek"

A fentiek fényében: marhaság. 100-ból mondjuk 99-szer sikerül épségben vízre szállni, és mindenki nagyjából sértetlen marad.

Csak azt nem tudom, miért lett ebből film. (És gondolom, a pilóták többsége is így van ezzel.)

Ja, a cikkbe némi helyesírást nem ártott volna belevinni.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.10.07. 10:22:25

@Márk_Márk: Bevallom, nem értem, honnan van benned ez az indulat. Nem kétlem, hogy szakember vagy, azért van ilyen határozott véleményed a kérdésben, de ettől még nem szükséges így beszélni. Én nem vagyok szakértő és kizárólag a filmben elhangzottakra támaszkodtam, ahol kifejezetten sokszor elmondják, hogy ez volt az összes lehetőség közül a legveszélyesebb megoldás. Szakértelem hiányában nem mernék állást foglalni, hogy ez a valósággal milyen viszonyban van, de azt határozottan kijelenthetem, hogy a film fikciós világán belül ordenáré baromság, amit beszélsz. A konkrét esetről érdemes elolvasni legalább a Wikipédián olvasható szócikket: en.wikipedia.org/wiki/US_Airways_Flight_1549. Szerepel benne a "Miracle on the Hudson" kifejezés. Vajon miért? :) Tudom, tudom, a Wikipédia csak egy népszerű internetes enciklopédia, ami egyenetlen színvonalú, de érdemes rákeresni más forrásokra is. Meg fogsz lepődni, mennyire sokan gondolják azt, ami szerinted magátólértetődően "marhaság".

Ja. Látom, helyesírási kérdésekben is guru vagy. Köszönöm, máskor majd odafigyelek jobban. :)

Tenebra 2016.10.07. 15:42:44

@FOUREY: Magyarország a tízmillió pilóta, politikus, közgazdász, jogász, futballszakértő stb. országa, nem tudtad? :D

@Márk_Márk: És? Ez játékfilm, nem dokumentumfilm. Miért kellett megcsinálni? Hát nem azért, hogy pontosan bemutassa a vízreszállás rejtelmeit. :D A film címe nem az, hogy "Hogyan szálljunk le helyesen a vízre vészhelyzet esetén?", hanem az, hogy Sully. Ez Sully-ról szól, a pilótáról. Hogy mi játszódott le benne, miközben szopatták. Emberi dráma. A filmek erről szólnak. Legyenek azok dokuk vagy játékfilmek. A dokufilm hátránya, hogy ott nem lehet mellébeszélni, mert minősége attól is függ, hogy mennyire és hogyan járja körbe a témáját. Egy játékfilm viszont olyan, mint egy regény vagy egy színdarab. Nem a konkrét látvány vagy cselekmény a lényege, hanem az összhatás, amiről mesél. Vagy egy színdarab esetében is számon kérjük, hogy a színészek miért nem véreznek valójából egy adott jelenetnél? Kötve hiszem.

Folyóra letenni egy gépet - nos, lehet, hogy te pilótaként (bár kétlem, hogy tényleg pilóta vagy :D) ezt rutinból, csuklóból megcsinálod, de egy laikus csak azt látja, hogy iszonyú hidegben egy elég nagy folyóra egy kvázi zuhanó gép készül leszállni. Nos, aki nem szakértő, az ezt tényleg csodának fogja tartani, mivel sokan már attól is összefossák magukat, hogy egyáltalán repülőre szálljanak, nem hogy még épségben le is rakják a gépet. Egy webprogramozáshoz nem értő embert még a gondolat is bántja, hogy egy ilyen oldalt összepakoljon, mint ez a blog, de aki tud "html" és "php" nyelveken, az nyilván azt mondja, hogy "piece of cake".

Nem mellesleg tökmindegy, hogy szakértő vagy, vagy csak egy hurrogó okostojás, az alázat szó akkor is fontos. Minden szakmában. A Sully-t például ezért is volt értelme elkészíteni. Ne a pilótszakmát nézd, hanem azt, hogy ez a vérprofi ember, aki letette a gépet emberi sérülés nélkül, milyen kedves, szerény maradt annak ellenére, hogy nemzeti hősként ünnepli az amerikai társadalom. A film végén láthatjuk az igazi Sully-t is, ő még szimpatikusabb, mint Tom Hanks karaktere. Javaslom neked, hogy vegyél példát Sully-ról.
süti beállítások módosítása