Amerikai Plán

"Tudom, mi vagy te. Az örök otthon."

Az aranykor kipereg ujjaink közül - In memoriam Andy Vajna

2019. január 21. 16:18 - Alec Cawthorne

568865.jpgTegnap elárasztotta a magyar sajtót a gyászhír: hetvenötödik életévében elhunyt Andy Vajna. Bevallom, először aggodalom lett úrrá rajtam, mégpedig a hazai filmművészet jövőjét illetően, azután azonban nagyon is a jelenre összpontosítottam; mérhetetlen undor fogott el az internetet elözönlő, Vajna halálán kaján, sokszor közönséges módon gúnyolódó-élcelődő mémtenger láttán. Ismét bebizonyosodott, hogy a magyar nem kultúrnép. Bárkit halálában gyalázni, az erényeiből és hibáiból vont mérlegtől függetlenül, annyit tesz, mint kiiratkozni a civilizációból. Nem tisztem persze az elhunyt pártját fogni, azonban vallom, hogy a most lezárult életmű értékelésekor árnyalt képet ildomos kialakítanunk.

A hollywoodi filmproducerként ismertté vált Vajna az elmúlt esztendőkben Magyarországra tette át üzleti bázisát: egyszerre volt tehetséges, ügyes kezű filmbiztos, lelketlen médiaoligarcha és gátlástalan üzletember. Utóbbi minőségeiben jelenleg nem feladatom értékelni "munkásságát", de nem is akarom. Elvégzik ezt majd helyettem a közéleti "kultúrharc" szálláscsinálói, a politikai szekértáborok vicsorgó-nyáladzó megmondóemberei, a véleménybuborékokban élő "sajtómunkások", kiknek tollát hagymázas ideológiák és aljas önérdekek vezetik. Ennyire lesz releváns, higgadt és tárgyilagos a véleményük. Én viszont most - lévén ez egy filmes témájú blog - Vajnáról mint filmszakemberről, és elsősorban mint a magyar film megújítójáról kívánok értekezni.

De mindenekelőtt mint álomgyári producerről, akinek neve gyermek- és fiatalkorom olyan kedvenceivel forrt össze, mint a Terminátor, a Die Hard harmadik része, az Angyalszív, a Nixon vagy a Total Recall. Legemlékezetesebb produceri munkája viszont talán a Rambo, melynek első felvonása komoly, a vietnami trauma következményeit tárgyilagosan elemző kultfilmként, további darabjai viszont ellenállhatatlan, a politikai korrektségre nagyvonalúan fittyet hányó bűnös élvezetként érdemesek a publikum figyelmére. Életművének utolsó meghatározó állomásaként, a Magyar Nemzeti Filmalap élén állva - túlzás nélkül állíthatjuk - megreformálta a honi filmművészetet. Az elmúlt években ismét érdemes volt magyar filmekre mozijegyet váltani, és - a folytatástól függetlenül - mindez kivételes kegy, áldott állapot volt, melyet nem lehet eléggé megbecsülni. Az általa felépített szisztémát persze rengeteg oldalról érték támadások; részint jogosan, részint teljesen alaptalanul. Vajna és a Filmalap szemére hányták, hogy a rendszer túlságosan centralizált, a kormánybiztos személye köré épül, ráadásul "egyablakos" is; ebben persze volt némi igazság és tagadhatatlan az is, hogy a döntésfolyamatokban az önkényesség és a részrehajlás is szerepet játszott. A Pálfi György-botrányra talán még mindenki emlékszik, de az is beszédes, hogy e rendszerben Dobó Kata filmet rendezhetett; ám tény, hogy e kirívó esetek inkább a csekély számú kivételeket gyarapították, és az esetek többségében a projektek finanszírozása, elő- és utógondozása valóban szakmai alapon történt.

A Filmalap kezdettől fogva igen nagy hangsúlyt fektetett a forgatókönyvírásra- és fejlesztésre, Vajnát pedig azzal kezdték vádolni, hogy a hollywoodiánus filmkészítési rendszert kívánja meghonosítani az alapvetően művészfilm-központú magyar filmkultúrában. Ahhoz képest, hogy az MMK-rendszerben sokszor forgatókönyv sem kellett ahhoz, hogy egy-egy pályázat zöld utat nyerjen (sokszor elég volt - erős eufemizmussal élve - informális csatornákon felvenni a kapcsolatot a döntéshozókkal), üdítő volt e fejlemény, ráadásul mindez nem jelentette, hogy a Filmalap a hollywoodi forgatókönyvírás szabványait várta volna el a pályázóktól; minderre remek példa a Vajna-éra első mozija, a szabályos (három felvonásos, nyolc szekvenciás) mintázatot követő műfajfilmnek aligha nevezhető Isteni műszak. A Filmalap gondolkodásmódja ennek ellenére, sőt épp ezért serkentőleg hatott a korábban tetszhalott állapotban vegetáló magyar műfajfilmre, kiváltképp a bűnügyi műfajokra. Krimik és thrillerek jöttek, mint A martfűi rém, a Kút vagy A viszkis, ugyanakkor Vajnáék a szerzői látásmódot, a művészfilmes ambíciókat, sőt a baloldali beállítottságú alkotókat is hagyták érvényesülni. A Saul fia, a Testről és lélekről, a Jupiter holdja és ezer másik mozi bizonyította, hogy szerzői és műfajfilm kiválóan megfér egymás mellett egyetlen filmfinanszírozási rendszerben.

Az új szisztéma kétségkívül jól működött, s mindez nemcsak az elnyert nemzetközi díjak mennyiségében, de az egyes mozik színvonalában is tetten érhető volt. Igaz, olykor-olykor becsúsztak kínos melléfogások is, ám minden Pappa piára jutott egy 1945, s minden Liza, a rókatündérre egy Tiszta szívvel. A filmfinanszírozási rendszer is sokkal átláthatóbbá, racionálisabbá vált, mint az előző rendszerben. Az MMK-érában voltaképpen az egész struktúra egyetlen, hatalmas pénzszivattyúként működött, Grunwalsky Ferenc és mások gátlástalanul és mohón szétlopkodták a forrásokat, mindazonáltal pedig százmilliós tételekben asszisztáltak az intellektuális és művészi végóráit élő, megvénült Jancsó Miklós egyszerre szégyenletes és szomorú kultúrbűnözéséhez. Tény, hogy regnálása kezdetén Vajna rendet vágott ebben a sötét, burjánzó dzsungelben. Később még azok is szemlesütve, vagy épp hevesen bólogatva ismerték el ténykedésének eredményességét, akik 2011-2012 tájékán, az átmenet időszakában még azon keseregtek, hogy egyáltalán nem készülnek magyar filmek. Támadták balról-jobbról egyaránt; utóbb a népiesch, melldöngető-mélymagyar, szélsőjobbos kurzus ideológusai és firkászai is összehangolt lejáratókampányt intéztek nemcsak Vajna személye, de a Filmalap vezetősége és a szakmai grémium olyan kiváló tagjai ellen is, mint például Kovács András Bálint nemzetközi rangú és elismertségű filmesztéta.

Megdöbbentő volt ez utóbbi, dölyfös és alattomos acsarkodás. A hazai "konzervatív értelmiség" hátsó, áporodott fertályáról előrángatott történészecskék és esztétácskák azon a címen marasztalták el Vajnát és a Filmalapot, hogy rendre elutasítják a magyar történelmet tematizáló kosztümös drámák finanszírozását. Mindeközben szekérderéknyi történelmi produkció látott napvilágot az elmúlt nyolc évben, igaz, zömük tévéfilm, és nem a Filmalap gondozásában készült, ám ettől még némelyikük (A vizsgától egészen a Trezorig) egészen kiváló. Vajna ugyanakkor tudta azt is, hogy a filmgyártást és a filmművészetet életveszélyes volna kicsinyes frusztrációk és obskúrus ideológiai kényszerképzetek kabarészínházává aljasítani; vitathatatlan érdeme, hogy az általa vezetett szervezet egy pillanatra sem világnézeti-ideológiai alapon döntött. Halálával azonban e lélegzetvételnyi új aranykornak is bealkonyult. Ijesztő akár bele is gondolni, ki jön Vajna után. Talán most "érett meg" az idő arra, hogy ismét olyan nagyszabású történelmi drámák sorjázzanak a mozikban, mint a Honfoglalás, a Sacra Corona és a Hídember? Ugyan nem tartozik szorosan a tárgyhoz, ám meggyőződésem, hogy a magyar nép még mindig nem képes szembenézni (közel)múltja, különösen a huszadik század vérzivataros történelmével. Amíg e nemzet Trianon-szindrómás, amíg nem képes a Horthy-rendszer objektív, tárgyilagos értékelésére, amíg a nemzeti múlt nagyjait ábrázoló köztéri szobraink esztétikailag-művészileg jobbára vállalhatatlanok, amíg a magyar úgy viszonyul történelméhez, ahogy jelenéhez és jövőjéhez (mostohán és ostobán), addig, bármennyire is kellemetlen levonni e konklúziót, csak félresikerült, elfogult, idétlen és modoros történelmi mozikra fogja futni, melyeket az ideológiai megfeleléskényszer diktál majd. Ameddig pedig a népiesch oldal Poór István A funtinelli boszorkány című, minden ízében amatőr fércművét tartja komoly történelmi filmes referenciának a közelmúltból, addig tényleg nagy a baj.

Ami pedig Vajnát illeti, be kell valljam, magán- és üzletemberként egyaránt taszított. Filmszakemberként viszont jellemezte valami, amire a magyar társadalom mindig is irigy volt: a tehetség. Talán sokan nem is média- és kaszinóérdekeltségei, üzleti elvtelensége miatt vetették meg, hanem éppen ezért. És holtában is gyalázzák - de csak addig, amíg nem látszanak a következő korszak körvonalai. A viharfelhők azonban már gyülekeznek. A magyar film újabb aranykora pedig kipereg az ujjaink közül. Vajna tudott valamit. Magával vitte a sírba.

Nyugodjék békében - s vele együtt az elmúlt esztendők magyar filmje is!

40 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amerikaiplan.blog.hu/api/trackback/id/tr7014579942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lenörd hofstadter 2019.01.21. 18:05:47

Te nagyon eccerű. Az nem merült fel a hisztid közben, hogy ha egy ország filmipara egy ember halálától a sírba száll, akkor ott komoly gondok vannak, és erre egy csókos filmbiztossá kinevezése, feltőkésítése immár bizonyítottan rossz megoldás volt?

lenörd hofstadter 2019.01.21. 18:05:51

Ja, itt is cenzor van. (Ugye milyen vicces, hogy közben a film haláláról papolsz) Nem baj, a lényeget az látja akinek szól...

netface 2019.01.21. 18:27:16

Egyet értek az első hozzászólóval. Attól hogy a Daddy kiesett a vár tetejéről, még nem fog összedőlni a kóceráj.

Melee 2019.01.21. 18:42:35

"Bárkit halálában gyalázni, az erényeiből és hibáiból vont mérlegtől függetlenül, annyit tesz, mint kiiratkozni a civilizációból."
Akkor Hitlerről és Sztálinról csak jót vagy semmit?
(Vajna szerintem nem érdemelte meg, amit halála után kapott, de ettől még nagy mellélövés, amit írtál.)

Ami a filmművészetet illeti, jönni fog pár tucat történelmi film, egyik szarabb lesz, mint a másik. Erre kell felkészülni.

Etniez 2019.01.21. 18:42:39

A 2.vh-tól eltekintve Hitler is remek szónok volt.....

exterminador 2019.01.21. 18:42:41

@netface: több mint valószínű, hogy eljött a szakácsárpádok kora.

Alec Cawthorne 2019.01.21. 18:50:08

@Melee: "Akkor Hitlerről és Sztálinról csak jót vagy semmit?"

A "halálában gyalázni" és a "vagy jót vagy semmit" között nincsenek is árnyalatok szerinted? Egyébként pedig a rossz oldaláról próbálod megragadni a dolgot. Egyáltalán nem a gyűlölet tárgyáról van itt szó, hanem arról, hogy civilizált, kulturált ember nem mocskolódik, nem átkozódik nyilvánosan, magából kivetkőzve, kárörvendve. Pont. Az embert az teszi emberré, hogy képes uralkodni az indulatain akkor is, amikor az érzelmei elragadják/elragadnák. Ebben az országban ez nagyon nem megy.

Viszlát és kösz a halakat 2019.01.21. 18:50:20

A kommentelők igen nagy hányada most mutatja meg, milyen ember. Nagy meglepetésre senki nem számít.

Hangyász és bogarász 2019.01.21. 19:06:40

"azon a címen marasztalták el Vajnát és a Filmalapot, hogy rendre elutasítják a magyar történelmet tematizáló kosztümös drámák finanszírozását."

Gyakorlatilag mindent elutasítanak, ami magyar. Meg lehet nézni a Vajnáék által támogatott, oszkár-díjas Saul fia és a támogatás nélkül készül, ellenszélben bemutatott Lovasíjász nézettségét.
Jól látható, hogy a közönségnek már elege van azon témákból, amik a belpesti, nyirkos, hagymás böfögésszagú ideológia termel ki magából.

Venesz 2019.01.21. 19:26:20

Amikor Jancsó Miklós meghalt, a kormány meg ugye a Fidesz és a KDNP hallgatott, mintha nem történt volna semmi. Most meg majdnem nemzeti gyászt rendelnek el. Aránytévesztés ez erősen.

eszeky 2019.01.21. 20:14:27

Ez a cikk hemzseg a butaságoktól. Jézus. Ernelláék Farkaséknál? Azért forgatták a saját lakásukban a filmet mert egy fillért sem kaptak, de van még rengeteg butaság a Honfoglalás mint film? A legalja a filmgyártásnak. Egy kézi kamerával különbet forgat bárki. A Liza a rókatündér filmet miért húzza le az iró? Kiváló film volt. Nagyon egyedi modern stb...

Buncog 2019.01.21. 20:14:38

A pufifejű valószínűleg nem volt rászorulva, hogy a fidesz kaszinóhálózatot és TV adót játsszon a kezére. Eleve nem értem, hogy 56-osként, egy szenzációs karrierrel a háta mögött miért jött vissza ebbe a koldusszegénységére hihetetlenül büszke Kárpát-medencébe Hollywoodból.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.01.21. 20:14:44

"... mérhetetlen undor fogott el az internetet elözönlő, Vajna halálán kaján, sokszor közönséges módon gúnyolódó-élcelődő mémtenger láttán. Ismét bebizonyosodott, hogy a magyar nem kultúrnép":
Gratulálok, ezzel a második, rasszista, általánosító mondattal mindjárt a cikk elején az említett prolik szintjére sikerült süllyedni!
Gondolom, az indexes szerkesztő is csak idáig olvasott, aztán már lökte is ki a posztot a blogketrec fő helyére.

A cikkben leírtakban sok igazság található, de egy-két dolog azért máshogy néz ki. A Terminátor, meg hasonló filmeket a filmMŰVÉSZEThez tartozóként említeni éppen olyan tévedés, mint az amerikai gyorséttermek burgereiről a szakácsművészet részeként beszélni. Hálivúd gigastúdióibanban (most és korábban is) pénztermelés folyik, nem pedig kulturális és művészeti értékteremtés. A gyártott filmek pontosan tükrözik ezt: rengeteg pénzért forgatott, látványos, de felszínes szórakoztatóipari termékek csupán. Művészetet lehet arrafelé keresni, csak nem érdemes.

Vajna hazai munkássága éppen abban játszott szerepet, hogy a profi filmGYÁRTÁSt teremtette meg itthon. Pontosan az általad leírt, pazarló, belterjes "filmművészetet" váltotta fel egy nemzetközi szintű, a sikerekre összpontosító filmkészítés. Ehhez értett is Vajna, mert ugyanígy készítette el a több milliárd dollárt eredményező korábbi filmjeit is.
De, sajnos, sokszor a témaválasztásai és a pénzkezelése is ehhez hasonló volt: az előbbit itt már fentebb említették, az utóbbira meg csak egy példa: amikor Enyedinek úgy adta oda a szükséges többszáz milliót a legutóbbi filmjére, hogy előző nap telefonon megkereste őt, és csak annyit kérdezett, mennyi pénzre van szüksége.

A különböző történelmi eseményeket meg mindenki máshogy értelmezi, és egy ilyen témájú filmnek nem is ez lenne az elsődleges szerepe. Ezen kár lovagolni. Az viszont tény, hogy Poór kért, de nem kapott Vajnától pénzt, azért lett a filmje olyan, amilyen. Ugyanis a jó filmhez is ugyanaz szükséges, mint a háborúhoz: pénz, pénz, pénz.

(Egyébként mindettől függetlenül tisztelem Vajnát, mert amikor vagy 20 éve fotóztam egy magazin címlapjára, egy barátságos, segítőkész és értelmes embert ismertem meg benne.)

Alec Cawthorne 2019.01.21. 20:18:20

Várok még egy kicsit, hátha érkezik még több intellektuális világítótorony, majd a végén válaszolok, egyelőre csak jót röhögök a kommentjeiteken. :D

HaD 2019.01.21. 20:39:28

Amennyiben a cikk író szerint egy rendszert alakított ki a "mester" akkor hogy a pecsbe fog összeomlani ha a mágus elhalálozott???? Avagy a rendszer szar , avagy egy mégis csak egy kézi vezérelt a névhez és a szakmai haverokhoz köthető "siker sztorit" némi politikai fűszerezéssel látott a nagyérdemű...el kellett volna dönteni a cikk írónak mielőtt kimondta a tutit...

fixcsuklo 2019.01.21. 21:00:13

Nem tisztem a cikk íróját védeni. Nem ismerem személyesen és Andy Vajnát sem, de értem, megértem és átérzem mondandóját. Ehhez semmi nem kell, csak józan ész.

Alec Cawthorne 2019.01.21. 21:17:11

@eszeky: Az Ernelláékat kivettem a felsorolásból, ezt valóban elnéztem. Ha odafigyeltél volna, és normálisan elolvasod a szöveget, akkor rájössz, hogy a Honfoglalást, a Sacra Coronát és a Hídembert ironikus éllel említettem. Audiovizuális hulladék mindhárom. A Liza, a rókatündérrel kapcsolatos szubjektív véleményeddel nem akarok vitába szállni. Te így gondolod. Szerintem egy obskúrus, bölcsészes-sznobos ízlésvilágot tükröző, semmitmondó kellemetlenkedés, az meg, hogy egyedi lenne... az alkotók kábé a fél filmtörténetből loptak. :D

Alec Cawthorne 2019.01.21. 21:20:06

@HaD: Ahogy a cikkben is leírtam, a rendszer Vajna személye köré épült, ez volt a siker egyik - talán legfontosabb - záloga. Kérlek, mutass nekem egy hozzá hasonló, hollywoodi múltú, jó üzleti érzékkel rendelkező, alapvetően műfajfilmes szemléletű, mégis rugalmas gondolkodású magyar filmszakembert! Nyilvánvaló, hogy nincs még egy ilyen, és az is nyilvánvaló, hogy más irányvonalat képvisel majd, aki a helyére áll, még akkor is, ha a jelenlegi struktúra formálisan érintetlen marad.

Alec Cawthorne 2019.01.21. 21:21:40

@Hangyász és bogarász: Igen, a Lovasíjász mindig előkerül az efféle összehasonlításoknál. Azt viszont elfelejtetted hozzátenni, hogy már nagyon ideje lenne végre csinálni egy filmet a pozsonyi csatáról!

yourmomtits 2019.01.21. 21:22:09

@Melee: vagy IGAZAT, vagy semmit. így szól helyesen.

Alec Cawthorne 2019.01.21. 21:37:26

@Fotósképző: "Gratulálok, ezzel a második, rasszista, általánosító mondattal mindjárt a cikk elején az említett prolik szintjére sikerült süllyedni!
Gondolom, az indexes szerkesztő is csak idáig olvasott, aztán már lökte is ki a posztot a blogketrec fő helyére."

Amennyiben itt élsz, ebben az országban - feltételezem, hogy így van -, akkor magad is tudod, hogy az elmúlt években a közbeszéd iszonyatos mélypontra süllyedt ebben az országban. Az értelmes, tiszteletteljes társalgás elemi ismérveivel is hadilábon áll az átlagos magyar, a Facebook népe meg különösen. Sajnos ez tény, ezt mindenki láthatja, aki körülnéz ma ebben az országban. Szomorú tapasztalat? Igen. Megdöbbentő? Igen. Nehéz, fájó kimondani? Igen. De attól még tény. Igen, sarkos volt a megjegyzésem, még azt is mondhatjuk rá, hogy általánosító, de mindenki tudja, mely jelenségre gondolok. Sajnos egy nagyon is LÉTEZŐ jelenségre.

A Terminátor és a többi hollywoodi sikerfilm kapcsán hol és mikor emlegettem filmművészetet? Egyébként a populáris film ilyen jellegű lenézése bennem mindig is ellenszenvet szült. A maguk kategóriában miért ne lehetnének legalább akkora volumenű művek, mint Tarr Kárhozata vagy Bergman A hetedik pecsétje? Olvass egy kis Király Jenőt, azt javaslom.

haXXXor 2019.01.21. 21:42:06

@Fotósképző: Oh ember, te komolyan a művészeten akarsz vitázni, hogy mi számít annak? Elárulom, a te szinteden gondolkodva a fotózás sem más, mint bohóckodás ahol nyugodtan hiheted azt, hogy a szépia még menő, a fekete-fehér meg drámai... Annyira okosat akartál mondani de annyira mellé ment, hogy az már fájdalmas. Már kezdhetnénk ott, hogy Vajnára és a filmjeire pont nem a drágán forgatott jelző volt az igaz. Pont azért lett ismert és elismert ember Hollywoodban, mert baromi alacsony költségvetéssel készített kasszasikereket. Az, hogy a rasszistát honnét szedted, arról fogalmam sincs de ha szerinted teljesen normális az az ember aki egy másik embertársán, egy nála milliószorta sikeresebb ember halálán hörög és nyáladzik hát akkor van egy rossz hírem a számodra.. De ugorjunk is, gondolom nem tartozol a legokosabb emberek közé, nem egy szint vagyunk. Azt tök jó olvasni, hogy te ismerted a Vajna-féle film/témaválasztás metodikáját hisz ez azt jelenti, hogy a filmgyártással nem csak a moziban találkoztál. Bár abba már bele sem megyek, hogy sok-sok interjúban simán beszélt az öreg arról, hogy mit miért választ ki (vagy miért nem).. szóval olyan nagy atomfizika ezek mögött sem volt. És itt visszakanyarodhatnék arra, hogy aki a művészeten vitázik, az nem lehet valami okos ember, szóval ha ezen kiválasztási rendszer számodra nem volt elfogadható, az már csak a te bajod. Viszont ezt az embert igazolja nem egy Oscar vagy más rangos díj, miközben a te kommented maximum csak az azt átjáró gusztustalan gyűlölet, ami gondolom a megkeseredett sikertelen életed végterméke. Azért drukkolok, hogy idősebb fejjel is talán észbe kapsz és rájössz, hogy az élet nem abból áll, hogy a degenerált világnézeteddel szemeteld más tiszteletadását egy nálad sikeresebb embertársad felé.

dare 2019.01.21. 22:50:30

"Filmszakemberként viszont jellemezte valami, amire a magyar társadalom mindig is irigy volt: a tehetség."

Ebben a mondatban van benne a lényeg, az irigység érzete és a tehetséghez való viszonyulás.
Vajna tehetséges volt.
Én most mernék fogadni bárkivel, hogy ilyen producerünk nem lesz még egy se segítséggel, se tehetséggel, se jó helyen volt jó időben általi ismérvek által.
Ne legyen igazam, de ami dilettantizmus folyik itt kis hazánkban már évtizedek óta, ezért a jóslatom szerintem a realitást tükrözi, bár csodák azért még lehetnek.
Ki tudja, talán felkerekedik majd valamelyik frissen végzett filmművészetis producer palánta, kimegy Hollywooodba, és kellőképpen helyt tud majd állni abban a kétszínű világban, ahol azért a pémzmosáson túl sokan voltak olyanok is ott, akik nem keveset tettek le arra a bizonyos asztalra (akarom mondani vászonra).
Elismerem Andy Vajnának a tehetségét, nekem tizedennyi érzékem se lett volna azokhoz a filmekhez , én lehet nem tettem volna azokba az alkotásokba egy árva fillért se (na jó, a terminátor 2-be az összes pénzem beleöltem volna, ha látom azt a forgatókönyvet), ezért én biztos nem fogom azt a szemére vetni, hogy szerencsés ember, aki gátlástalanul kihasználta a szerencséjét.
Ismerős a szitu, egy másik hasonló magyar is gyakran mosolyog ránk kék plakátokról manapság.
Ezek a magyarok akkor most gátlástalanok mind egy szálig, vagy azért szorult beléjük egy kis tehetség is?
(persze az egyik nem zárja ki a másikat, ilyen összegekről ha beszélünk, akkor ahhoz minden embernek gátlástalanná kell válnia, nem elég csak a tehetség, de ezt tudja amúgy is mindenki).

Egy szó mint száz, ha majd kitör a nagy kommunista forradalom, és már a több ezer általuk tehetségesnek vélt embert meghurcolták vagy kisemmizték, akkor majd jussanak el később a mi kutyánk kölykeihez is a forradalmárok, mert ami Andy Vajnánál a tv2-ös pályafutása miatt hátrány, az nem lehet egy tőle gazdagabb magyarnál ellenkező előjellel a múltja miatt erény.
Ezért mindennel egybevéve, a tv2 meg a sajtóbirodalom, meg a fene tudja még mi miatt is le tudom azt írni ilyenkor, amit Soros György halálakor is le fogok majd tudni írni, ha annak jön majd el az ideje.
Mivel mindketten magyarok, és mindketten kiemelkedtek közülünk.

Andy, nyugodj békében.
És köszi.

yerico1 2019.01.21. 22:50:32

Azért csak sikerült kompletten átpolitizálni ezt a filmes blogbejegyzést a szerzőnek.

we dont want arabs here..So what 2019.01.21. 23:21:26

A szerző szíves figyelmét fölhívnám arra a tényre, hogy nem az összmagyarság gyalázkodott és gyalázkodik még ma is a világháló oldalain, hanem a baloldali liberális ellenzék magasan kvalifikált, "értelmiségi" komment huszárjai.. Gusztustalan férgek, egytől egyig. Ha van valami amiért 2/3-os kormány győzelem van, annak ez a mentalitás és viselkedés az egyik oka. Szüksége lenne az országnak egy értelmes, gondolkodó, nem megélhetési ellenzékre..Kimondottan egy konzervatív, patrióta és kapitalista elveket valló ellenzékre..de amíg az nem jelenik meg a színen, addig nyugodtan lehet arra pénzt tenni hogy a Fidesz, akár Orbánnal akár nélküle, vezető erő marad ebben az országban. Ami egyébként nem olyan nagy baj..de lehetne sokkal jobb is.

we dont want arabs here..So what 2019.01.21. 23:21:30

@Dr. Trejo: Vajna csinált ilyet..Menekülés a győzelembe :) Nekem bőven elég volt mint focis film. De ha be tudta volna fejezni a Puskás filmjét arra is jegyet váltottam volna.

Raven! 2019.01.22. 00:03:31

@lenörd hofstadter: Draga uram! Vajna elott a magyar filmipar a sirban volt es a halala utan no perc alatt odajut ujra... Ez nem velemeny, ez TENY. Az okokat meg keresd vagy rakd oda ahova akarod.

lobaszopiatej 2019.01.22. 00:03:37

A felesége most örülhet.
Diplomatafeleségek után jöhetne az Oligarchafeleségek c. sorozat.

haXXXor 2019.01.22. 00:03:50

@lenörd hofstadter: Kezdjük ott, hogy a silány magyar filmipart kb Ő mentette meg. Halálától nem sírba száll hanem újra sírba száll. A kommented második fele meg értékelhetetlen agymosás. Jó tanács: inkább vegyél te is o1g kitűzőt, járd vele az utcát és hidd, hogy vagy olyan vagy jobb építő (de akár csak értékes) mint egy Vajna. Sok sikert.

lenörd hofstadter 2019.01.22. 09:13:53

@Raven!:

@haXXXor:

Leírom újra, hátha így még a ti egyszerű gondolatvilágotok is felfogja. Ha ettől bedől a filmgyártás, akkor ott előtte is bajok voltak, utána is bajok lesznek.

Örülök, hogy segíthettem, ha a nagy O1G-zés közben lenne még valami kérdésetek, nyugodtan tegyétek fel, szívesen tanítom az orbáncsicska hülyéket.

Parajpuding 2019.01.22. 09:14:03

Producerként pont olyan volt, mint sok másik. Hol sikeres, hol sikertelen filmek kísérték az útját. Inkább szerencséje volt, mint valódi tehetsége. Ezt alátámasztja az is, hogy a filmalap nevű pénzosztó hivatal megkerülhetetlen vezetőjeként is készült sikeres, meg sikertelen film. Viszont óriási a különbség, mert Amerikában a nézőszámok és a bevételek bizonyították, hogy egy film jó. Nálunk nem. Itt a szemét is hozott jó bevételt, a jó film meg adott esetben nem. Csupán a propaganda és a reklám volt a kulcs. A harácsolásáról meg csak annyit, hogy szar ember volt.

2019.01.22. 09:14:09

@Hangyász és bogarász:
A Testről és lélekről, a Budapest Noir, a Martfűi rém például nem magyar? Vagy írhatnám kb. az összes filmet, a szégyenletesen szar Pappa Pia-t is például. Csak az magyar, ami a szélsőjobb történelem képét propagálja?

2019.01.22. 09:14:28

@lenörd hofstadter:
Ha olyan strómant neveznek ki filmbiztosnak, aki majd a nyálas álnemzeti filmek támogatásáról fog dönteni, bármennyire szar is a forgatókönyv, tehetségtelenek a színészek, akkor bizony újra sírba kerülhet a magyar filmgyártás (talán az HBO alkothat még valami értelmeset).

Néha, nagyon ritkán előfordul, hogy olyan csókost neveznek ki valahová, aki ért ahhoz, amit csinál. Ritkán, 100-ból, ha 1 esetben. Az Orbán éra alatt erre 2 példa akadt, a másik Vitézy volt. Varga Mihály lehetett volna a harmadik, de ő meghunyászkodott, ezért háttérbe került a szakmaisága.

2019.01.22. 09:14:37

@we dont want arabs here..So what:
Mondjuk azt hová teszed, hogy 2006-2010 között a Fideszesek ugyanebben sokszorosan túlszárnyalták a mostani ellenzéket, ráadásul semmi program, csak Gyurcsány elkúrta, luxusbaloldal, le a tandíjjal, vizitdíjjal, mindezt egy magát jobboldalinak mondó párttól. Teljesen komolyan kérdezem, ha Orbán leváltásának akadálya a mocskolódás, akkor a még több mocskolódást, amit a Fidesz máig művel, miért hoz több szavazót?

safa 2019.01.22. 09:14:45

TV2 -nek is szólhatott volna valaki,hogy ne gyalázza Esterházyt amikor meghalt.

szepipiktor 2019.01.22. 09:15:33

Azzal hogy cenzúrázod a blogodat, azaz beléehelyezed magad abba a halmazba, akiket elítélsz...
A civil blogszférában cenzúrázni a szólás és véleményszabadságot igazi bolsevít besúgóstílus.
Ha nem vagy kíváncsi a véleményekre, kapcsold le a kommentelést!!!
Pedig melletted írtam volna...
De besúgók a fára valók, nem pedig a közéletbe.

Alec Cawthorne 2019.01.22. 09:18:04

@szepipiktor: Túl fogom élni, hogy nem "mellettem" írsz, jó? Megnyugodott a kis lelkecskéd? Előmoderációra a blog előélete miatt van szükség (olykor-olykor elég sok trágár, mocskolódó, ide nem illő komment született, melyeket szűrni kellett - hozzáteszem, most, e poszt alatt is akadt pár, a tiédet is majdnem közéjük tettem, mert ez a stílus megengedhetetlen). Viszont kár, hogy nem olvastad el a fórumszabályzatot, mielőtt demagóg és ostoba fröcsögésbe kezdtél. Gratulálok! :)

C. Lee Boss 2019.01.22. 09:52:45

Újra van munkája kósalajosnak, it egy újabb milliárdos özvegy... timikét mikor helyezteti előzetesbe? A közpénz gurut meg mikor látta kezelő orvosa, gyógyszerésze?

Kovács Patrick 2019.01.22. 22:53:36

Filmesként, akik az Andy érdekeltségi körébe jutottak, természetesen most rettegnek és helyezkednek.
Természetesen, ahogy évtizedekkel ezelőtt (sokan ugyanazok...) most sem tehetségi alapon hanem megkezdődött a kedves filmes kollégák között a „ki ismerte jobban Andyt” publikáló verseny, amelynek remélt fődíja egy-egy kiváló pozíció lesz. A lényeg az, hogy addig se kelljen jó közönségfilmet csinálni.
Ha nem volt néző Andy alatt lehetett mutogatni „Látod, Ő sem tud csodát tenni”. Andy után most lehet mutogatni „Már nincs itt, hogy megmondja…”

Jönnek a „Hihetetlen érzéke volt ahhoz, hogy megérezze mit szeret majd a közönség”. Arról persze nem beszélünk, hogy a legtöbb magyar film nézettsége, még nemzetközi forgalmazással együtt is 100 000 alatti, de gyakori az 5000 alatti is. Goda Kriszta, a Filmalap döntőbizottsági tagja például így nyilatkozott: „Hihetetlen érzéke volt ahhoz, hogy megjósolja: melyik filmterv lehet sikeres, és melyik nem. Senki nem lát a jövőbe, és persze, mindenki tévedhet, de ő valahogy mindig biztos kézzel nyúlt a filmtervek után, amelyek érdekelték az embereket." mondja egy olyan döntőbizottsági tag, akinek a Veszettek c. filmje 1 milliárd Forintba került és alig tízezren nézték meg. Egy falunyi lakos látta és sorolhatnánk a továbbiakat estig. Eben semmi különös nincs, megesik szuper amerikai filmekkel is, hogy kevesebben nézik az elvártnál, csak ott két kudarc után menesztik a felelősöket. Nálunk ezzel szemben lapoztak tovább „Jöhet a következő milliárd dübörög a filmipar”

Kedves filmalkotó kollégák és kedves Filmalap, akinek személyes a gyásza azt megértem, de ha a személyes érdekeidet siratod, jó lenne ha befejeznéd a siránkozást és inkább filmezz.
Gondolj arra, hogy mit tenne Andy… sírna ő így?
"Mi lesz Vajna után?" "Kapunk munkát most? Ki fizet?" "Mi lesz a múvimmal?"
"Lesz-e ilyen kaliberű vezető?" brühühühühü

A nézők filmeket várnak és jobb filmeket! Kit érdekel, hogy mi volt Vajna alatt? A pénzt a köz továbbra is adja, tegyétek a dolgotokat és úgy, hogy a nép és Andy is büszke legyen rátok!

Az utóbbi 10 évben a hazai mozifilmkészítés nagyjából 60 milliárd Ft veszteséget termelt.
Ebből a pénzből 500 szerény költségvetésű, de nagyot álmodó filmet lehetett volna csinálni, melyek nemzetközi forgalmazásban 100 milliárd fölötti hasznot és bizony ezek is komoly díjakat hozhattak volna. E-mellett a Vajna korszak filmjei is bőven elkészülhettek volna, némi odafigyeléssel a gigantikus veszteségek nélkül. Így több ezer kreatív embernek lenne jövője, hite és a filmek bevételéből új filmek készülnének és ekkor elmondhatnánk azt, hogy: megszületett a magyar filmipar. Mert ezekre a filmekre a nézők várnának és a jegyeladás állná a költségvetésüket. Mindezt közpénz nélkül is el lehet indítani, csak lassabban. Kollégáimmal ezen dolgozunk évek óta és Andy tudta ezt, ahogy azt is, hogy ez a hazai film jövője. De azt is tudta, hogy a hazai filmesek lesokkolnának tőle mert ez csak akkor működik, ha valódi filmesek üzemeltetik akik számára a néző az első. Nem kell megsértődni, akinek nem inge ne vegye magára.

Andy köszönöm a régi filmjeidet és köszönöm, hogy itt is megpróbáltad, de neked sem sikerülhetett minden. Tiszteletreméltó ellensége voltál a független filmnek, de akkor is az ellensége. Te is független filmesként kezdted, akkor még jól tudtad, hogy ez a jövő. Kár, hogy itthon már csak pénzt csináltál és nem filmet. De tanulni így is lehetett tőled, úgyhogy én örülök neki, hogy te is voltál még akkor is, ha a valódi értékeket a Filmalap rendszer szisztematikusan megsemmisíti.
süti beállítások módosítása