Amerikai Plán

"Tudom, mi vagy te. Az örök otthon."

Aki legyőzte Al Caponét

2015. október 12. 18:38 - Sir Cesare Finta Gonzago

Brian De Palma Aki legyőzte Al Caponét című filmje életem egyik meghatározó élménye. Nyugodt szívvel mondhatom, hogy részben e film hatására váltam a bűnügyi műfajok elkötelezett rajongójává. A rendező nem feledkezik meg a klasszikus gengszterfilmek kötelező kliséiről, ám De Palma itt is hű maradt önmagához: műve nem szolgai utánzat; az ezerszer látott-hallott-elcsépelt motívumokat is képes újjá varázsolni - amihez hozzáér, arannyá válik. Az Aki legyőzte Al Caponét talán emiatt sem szokványos gengszterfilm. Távol áll a rosszfiú látványosan felívelő karriertörténetének bemutatásától (A kis cézár, A közellenség), ugyanakkor láthatjuk és átélhetjük Al Capone (Robert De Niro) végzetszerű bukását: mivel egyetlen gyilkosságot sem bizonyítottak rá, adócsalás bűntette miatt ítélte el a bíróság.

Elliott Ness (Kevin Costner) jellemének megformálásánál De Palma egy másik gengszterhagyományt is felelevenít: Ness tisztes családapa, a törvény őre, aki a gengszterek módszereivel kényszerül küzdeni az igazságért (James Cagney ilyen karakterű ügynököt játszott a G-Men-ben). E vonások talán még inkább illenek az olasz-amerikai ifjú rendőrre, Stone-ra (Andy Garcia), és a hajdan jobb napokat látott nyugdíjas korú Jimmy Malone-ra (Sean Connery). A kanadai-amerikai határnál játszódó jelenetben De Palma egy újabb gengszterfilm-hagyományt elevenít fel nagyon hitelesen: a "vadnyugatra", a prérire "kitelepült" gengszterfilmet (Megkövült erdő, Magas-Sierra).

A színészek kivétel nélkül kitűnő alakítást nyújtottak. De Niro hozza a hétköznapi formáját, érezni, ujjgyakorlat számára ez a szerep, de emlékezetes játéka révén ő a filmvászon első számú Al Caponéja. Costner is nagyon átéli a szövetségi pénzügyminisztérium különleges ügynökének szerepét. Emlékezetes, amikor Frank Nittit (Billy Drago) "kocsikázni" küldi a grandiózus chicago-i törvénypalota tetejéről. S ha már Dragónál tartunk, sajnálatos, hogy ez a sátáni tehetségű színész többnyire C-kategóriás filmek kétes főhőseinek megformálására pazarolja képességeit. Hálás szerep Conneryé. Vannak, akik úgy gondolják, "részvét-Oscar"-t kapott alakításáért. Én viszont úgy vélem, Jimmy Malone szerepében Connery egyik legérettebb alakítását nyújtotta. Könnyed hangvételt kölcsönöz a történetnek az "érinthetetlenek" legmókásabb tagját játszó Charles Martin Smith, aki egy adószakértőt kelt életre: tőle származik az ötlet, hogy Caponét adócsalás miatt is hűvösre tehetné az igazságszolgáltatás.

Bírálat gyanánt csupán arra szorítkozom, hogy a film lehetett volna "sötétebb". Itt nem a lenyűgöző képi világra gondolok, hanem a történet sötétségére. A nagyváros brutalitása a kocsma felrobbantására korlátozódik; megrázó a rendőrségi gyilkosság bemutatása is, de ha Al Caponéról szól egy film, akkor a Valentin napi mészárlás felelevenítése kötelező volna. Ennek ellenére Capone embertelenségét kitűnően láttatja a gengsztertalálkozó idejére kitervelt leszámolás: a rosszfiúk ülnek a megterített asztalnál; Capone "filozofál" a baseballról és a csapatmunkáról, majd a kezében szorongatott ütővel agyonveri egyik emberét, aki a szeszraktár őrzéséért felelt. A csúcspont kétségtelenül Malone halála és a pályaudvar-jelenet. (Ennio Morricone aláfestő zenéje feledhetetlen!) De Palma a csakis rá jellemző módon tiszteleg Szergej M. Eisenstein Patyomkin páncélos című filmje előtt. Az Aki legyőzte Al Caponét olyan film, amely első percétől az utolsóig leköti a nézőt; érezni, hogy a létrehozásában közreműködők - a sminkesektől a fénymegadókon, az operatőrön és a színészeken át egészen a rendezőig - élvezték az alkotómunkát.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amerikaiplan.blog.hu/api/trackback/id/tr517962600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2015.10.12. 21:25:06

Annak idején úgy néztem a filmet, hogy Sean Connery volt a főhős a szememben. Lehet, hogy butaság, de mégis

Tenebra 2015.10.12. 22:19:32

@FOUREY: Valahogy én is mindig Sean Connery-re tekintettem úgy, mint főhősre. És szerintem sokkal jobb is, mint Kevin Costner white knightja.

Nekem amúgy kedvenc jelenetem, mikor a hídon rajtaütnek. Az zseniális, dinamikus jelenet.

Ja, és amúgy a zenéje is kiváló valóban - Morricone kései remeklése. (Szerintem Morricone az olasz westernekben volt igazán nagy, amúgy. De erről majd lehet, írok külön bejegyzést is.)

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2015.10.14. 12:41:21

@Tenebra: Igen. Connery jelleme érdekesebb, mert van árnyoldala is. És persze, ne feledjük, kettejük közül ő az, aki tudja, hogy hogy működnek a dolgok és mit kell tenni a fennálló helyzet ellen. Costner "csak" egy makacs jófiú. Legalábbis nekem ezért jött be jobban.