Amerikai Plán

"Tudom, mi vagy te. Az örök otthon."

Liza, a rókatündér

2015. október 07. 17:47 - Alec Cawthorne

Ujj Mészáros Károly rendezői bemutatkozását lelkesen üdvözölte a honi filmkritikusok zöme: egyesek "a magyar Wes Andersonról" suttogtak (mintha az utóbbi időben kórosan megszaporodtak volna a Wes Andersonok széles e hazában: ha emlékezetem nem csal, Zomborácz Virág Utóélete kapcsán is sokan rebesgették az amerikai rendező állítólagos hatását), mások a CGI alkalmazását dicsérték, megint mások a csípős fekete humort éltették, és akadtak, akik a különböző stílusjegyek egybe oldása végett magasztalták a Liza, a rókatündért. Nem kenyerem az ünneprontó szerepének alakítása, de töredelmesen be kell valljam, én - és azt hiszem, akad még néhány hasonlóként vélekedő nézőtársam - egyik táborba sem tartozom. Ha őszinte akarok lenni, némi zavarodottsággal és gyanakvással fogadtam e kifejezetten kellemetlenkedő, bántóan rossz produktum körül kialakult rajongást. 

A legjobb, ami elmondható a Liza, a rókatündérről, az pusztán annyi, hogy nem illeszthető be egyetlen népszerű kortárs magyar filmtrendbe sem. Nem hollywoodiánus mintákat követő romantikus komédia - habár a zsáner néhány alapjellemzője kétségtelenül felfedezhető benne -, és nem is mesterkélt, köldöknézős szerzői darab. Eddig hát a pozitívumok - illetve e nem túl hosszú lajstrom kiegészíthető még a főszerepet alakító Balsai Mónikával, de erről később -, s most térjünk is rá gyorsan arra, mi található a mérleg másik serpenyőjében. A történet - mely egy naiv, de szerencsétlen ápolónő bizarr és erőszakos eseményekben bővelkedő párkeresési kísérleteit követi nyomon - olyannyira banális és ostobácska, hogy nem kívánok rá szót vesztegetni.

Ami miatt elvérzik a film, az voltaképpen a stílusfogásai és a hektikussága. A Liza, a rókatündér mikrokozmosza tökéletesen inkonzisztens. Ujj Mészáros Károly arányérzék és kifinomult szelekciós ösztönök nélkül, hasraütésszerűen összeházasítja a kedvenc stílusait és zsánereit. Megtalálható itt minden: romkom- és krimijegyek, nagy adag japánfétis, fiktív történelmi közeg, különc képi világ, "fekete humor" (ami nagyjából kimerül annyiban, hogy minden mellékszereplő "érdekesen hal meg"), és az így kikotyvasztott stiláris torzszülöttet a legkülönfélébb jelzőkkel lehet illetni: ki lehet mutatni Jeunet, Tarantino, Wes Anderson hatását, rá lehet sütni a "mágikus realizmus" és a "midcult" címkéit, Ujj Mészárost pedig ki lehet kiáltani az igényes, trendi magyar filmgyártás pápájának. Végig érezhető a görcsös szándék, hogy itt most valami rendkívül korszerű, fiatalos és tendenciakövető készül - csakhogy a nemzetközi ízek önmagukban semmire sem garanciák. Hiányzik az a bizonyos lokális mellékíz, hiányzik a rajongói filmes természetes lelkesedése mögött megbúvó igazi egyéniség, a sajátos látásmód, mely valamiféle rendezőelv szerint racionalizálhatta volna ezeket a levegőben lógó stilisztikai- és műfajmechanizmusokat. 

A karakterek egész egyszerűen idétlenek (Reviczky Gábor gátlástalan ripacskodása különösen fájó), az erőltetett vicceskedés alpári és ósdi, a Bede Fazekas Szabolcs által alakított rendőr szerencsétlenkedései pedig - miként a blog újdonsült szerzője, FOUREY rámutatott egy ízben - a Szeszélyes évszakok által képviselt, legócskább fakabát-humort idézik meg. A CGI mindennek tetejében botrányos - igazi fröccsöntött, műanyag gagyi. Az egyetlen igazi pozitívum Balsai Mónika, aki bájos is, tehetséges is, de ez a közeg nem neki való, annyi bizonyos. Mindenesetre egyes belvárosi hipszter-körök egy-másfél évig még biztosan szájtátva fogják nézegetni a filmet a Starbucks-okban, az Apple laptopjuk fölé görnyedve és közben nagyokat élvezkedve - de mindenki más nyugodtan elfelejtheti ezt a jó ízlés elleni kellemetlen merényletet. 

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amerikaiplan.blog.hu/api/trackback/id/tr417947660

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dániel Fülöp 2015.10.07. 18:33:00

Ez is egy vélemény, bár a premier után 8 hónappal egy nyíltan rosszindulatú negatív "kritikát" közzétenni - név nélkül - több mint felesleges.

Alec Cawthorne 2015.10.07. 19:00:30

@Dániel Fülöp: Hoppá! Csak nem a film forgalmazója vagy? :D Egyébként miért rosszindulatú a "kritika"? És miért zavaró, hogy "név nélkül" tettem közzé ezt a "kritikát" egy "blogon", egy olyan "felületen", ahol a "bloggerek" általában "nickneveket" választanak maguknak a saját "nevük" helyett? Előre is köszönöm a válaszodat, bizonyosan építő "kritikát" tartalmaz majd! :)

Alec Cawthorne 2015.10.07. 19:12:17

Egyébként vitatkozz, cáfolj meg, mondd el a saját véleményed nyugodtan. Szívesen fogadom. De amit most csináltál, az tényleg felesleges, ne is haragudj. Engem tényleg érdekel, hogy miért is olyan zseniális film ez, és miért is kellene méltányolnom, szóval hajrá!

Tenebra 2015.10.07. 19:13:13

@Dániel Fülöp: Habár a filmet amúgy szerettem, de én sem igazán értem, miért ne írhatna valaki kritikát egy filmről, amit 8 hónapja mutattak be. :D :D :D E blogon mi kb. 50-60 éves filmekről is simán írunk (sőt, 80-90-100 éves filmről is lesz kritika ;-) ), akkor miért ne lehetne egy 8 hónapos magyar filmről?

Nem a Kádár-rendszerben élünk már, ahol "tanácsos volt" azt írni / gondolni / alkotni, amit a kultúrpolitika diktált...

Amúgy meg jesszus: ez egy blog, és (sajnos még) nem neves filmes szaklap / médium...

Vodkanari 2015.10.07. 19:21:45

Egyetértek. Szörnyen rossz film.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2015.10.07. 20:22:47

@Dániel Fülöp: És egy kis látogatottságú blogra bejönni sértődötten trollkodni vajon mennyiben nem felesleges? :) Amúgy mélyen egyetértek a kritikával. Sőt, személy szerint sokkal rosszabb véleménnyel vagyok a filmről és őszintén kidobott pénznek tartom, amit a MOM-ban ráköltöttünk a feleségemmel, s az ott töltött időt is elpazaroltnak gondolom. Ott még nem tartunk, azt hiszem, hogy ne legyen jogom a véleményemhez és annak kifejtéséhez is. Sok jó ötlet lett elpazarolva ebben a filmben egy zagyva baromságra.

Dániel Fülöp 2015.10.07. 20:45:39

Elismerem, a reakcióm elhamarkodott és túlzó volt.