Amerikai Plán

"Tudom, mi vagy te. Az örök otthon."

A vietnami háború emlékezete a Reagan-érában - 1. rész

2016. július 21. 21:52 - hptr

platoon-di.jpg

Nemrég hunyt el a hollywoodi (amerikai) filmtörténet egyik legtragikusabb sorsú rendezője, Michael Cimino. Cimino sokak mellett a hollywoodi formai és tartalmi megújulás, sőt újjászületés egyik markáns egyénisége volt, akinek a hetvenes évek végéről két remekművet is köszönhetünk, melyek nagyjából ugyanazt a problémakört boncolgatják. Az 1978-as A szarvasvadász és az 1980-as A mennyország kapuja is az amerikai szuperhatalmi szerepkörrel foglalkoznak, illetve a vietnami háborúról és utóhatásáról szólnak. Azaz az erőszak és a szabadság, illetve demokrácia terjesztésének kérdéskörét vizsgálják - ha még tágabb és általánosabb közegbe szeretnénk helyezni a két klasszikust.

A direkten Vietnammal foglalkozó A szarvasvadász pedig csak egy meghatározó darabja a korszak Vietnam-filmjeinek. Az amerikai történelem egyik legsötétebb katasztrófáját számos alkotás dolgozta fel a hetvenes évek végétől kezdve, természetesen különféle stratégiákkal. Azaz a neokonzervatív Reagan-érában is nagyon különböző módon értékelték a vietnami konfliktust az egyes alkotások, nem ritkán homlokegyenest szembementek a reagani ideológiával.

A hatvanas évek radikális ellenkultúrái és diáklázadásai az évtized végére kifulladtak. A hetvenes évek politikai válságai, megrázva az amerikai társadalmat, szkepticizmust és bizonytalanságot idéztek elő a világ megváltoztathatóságát illetően. A hetvenes évek bizonytalan, illúzióvesztett állapota tetten érhető a filmművészetben is: a politikai modernizmus, amely szerint a valóság megérthető és alakítható, elveszti relevanciáját, a posztmodern filmet már a kétség, a partikularizmus és az egységes világmagyarázat hiánya jellemzi. (Bordwell: 537-539. o.)

Az általánosan elfogadott vélekedés szerint a hollywoodi film legalább a hatvanas évektől kezdve szoros kapcsolatot ápol az aktuálpolitikai megmozdulásokkal és problémákkal. Egy adott társadalmi kérdés tehát a kortárs film tükrében is megjelenik, akár csak indirekt módon. Douglas Kellner interpretációja szerint: míg a hatvanas évek filmtermése alapvetően a baloldali politikára volt érzékeny, a hetvenes évekre számottevővé váltak a jobboldali értékítéletű filmek (pl.: Piszkos Harry). (Kellner 1. o.) Ez nem jelentette azt, hogy kiveszett a balos gondolkodás Hollywoodból – itt is két baloldali film lesz bemutatva –, inkább arról van szó, amit Kellner is megerősít, hogy a hetvenes évektől Hollywoodnak, csakúgy, mint az amerikai társadalomnak, megoszlott a véleménye a politikai kérdésekről.

A társadalmi elbizonytalanodás a Reagan-éra beköszöntével az újkonzervativizmusba torkollt az USA-ban. A Reagan-érában felértékelődött tradicionális identitásformák olyan, az én témám szempontjából érdekes ideológiákat erősítettek meg, mint az amerikai nemzetiségtudat, az antikommunizmus, világrendőrség-szerepkör és a győzelmi mámor. Nagy jelentőségűvé vált a korban a múltba való visszatekintés is, különösen az ötvenes évek iránti nosztalgia, és habár az ötvenes évek tömegkultúrája éppen hogy saját korszakának konformizmusa ellen lázadt, a Reagan-éra újraértelmezte a „boldog békeidőket”. (Jameson: 287-288. o.) E korszak nemcsak a egyszerűen a múltba révedt, hanem saját perspektíváján keresztül újraértelmezett történelmi eseményeket, ennek az egyik korai filmes példájaként a Rocky hozható fel, amely végén a hős vereséget szenved, de ezt a film dicsőséges győzelemként ünnepli. (Király: 4. o.)

rambo-2-1985-06-g_1.jpg

A Reagan-éra háborús filmjei

Sartelle szerint a Reagan-éra legnépszerűbb filmjei leginkább olyan ideológiai fantáziaképeket tartalmaznak, amelyek azt tükrözik, az amerikai nemzet miképp tekintett saját közelmúltbeli történelmi eseményeire, traumáira és azok következményeire. (Sartelle: 536. o. Midőn a Reagan-érának igénye volt a Vietnamban elszenvedett vereség újraértelmezésére, népszerűvé vált az úgynevezett „Vissza Vietnamba” ciklus, amely megegyező formulát követő filmekből állt: vietnami veteránok visszatérnek Vietnamba, hogy kiszabadítsák a kommunisták fogságába esett amerikaiakat. (Kellner 3. o.)

Az újkonzervativista politika a kommunizmust egyfajta „kozmikus gonoszként” jelenítette meg a műfajfilmen keresztül, amelyben a „mi” és az ők” (Kellner megállapítása szerint) erősen el vannak választva. Kellner a Rambo II-t (1985) hozza fel példának arra, hogy milyen az, amikor a "mások" (vagyis a szovjetek és vietnamiak) a megtestesült gonoszként, emberséget nélkülöző agresszorként, míg a hősök tisztán az emberi erények képviselőiként vannak ábrázolva. (Kellner 5. o.)

A tradicionális háborús filmekben az oldalviszonyok tehát élesen el vannak választva jókra és rosszakra, ezért a nézőben nem keltenek bizonytalanságot azt illetően, hogy kik lennének a hősök a történetben. A „Vissza Vietnamba” filmek karakterábrázolásában hasonlóság, hogy a film egy pontján a hős kénytelen kemény fizikai és pszichológiai megpróbáltatásokat kiállni. Ebben Sartelle annak reprezentálódását látja, ahogy a fehér férfiak magukat és az amerikai nemzetet is különböző történelmi fejlemények áldozatainak kezdték látni a korszakban. (Sartelle 542. o.)

A Rambo II-ben a vietnami háború jobboldali újragondolása igencsak direkt módon  tükröződik. Miután a munkatáborban raboskodó Rambot meglátogatja volt parancsnoka, hogy megbízza egy vietnami küldetéssel, Rambo azt kérdezi: „Ealkalommal mi fogunk nyerni?” Azt a választ kapja, hogy: „Ez alkalommal rajtad múlik”. A film tehát az egyensúlyi helyzet visszaállítására véleményem szerint a Rambo karakterében megtestesült reagani ideológiát tartja alkalmasnak.

A „Vissza Vietnamba” ciklus filmjei a tradicionális műfajfilmek kategóriáiba tartoznak. Ezzel ellentétben a korszakban megjelenő, úgynevezett alternatív háborús filmek szögesen eltérő motívumokkal bírnak, úgymint: antihősök, identitásproblémák vagy az USA szerepkörének megkérdőjelezése. A következőkben azt fogom megnézni, hogy ezek a jellegzetességek mennyire találhatóak meg a Szakasz és az Acéllövedék című filmekben, illetve a két film milyen pontjaiban kritizálja a fentebb ismertetett reagani ideológiát.

platoon_1_sheen.jpg

Alternatív műfaji jegyek a Szakaszban

Oliver Stone Szakaszában egy Chris Taylor nevű közlegény perspektíváján keresztül követjük egy szakasz útját a vietnami dzsungelben. Taylor hazafiságból, önkéntesen vállalta, hogy harcolni akar Vietnamban, de kénytelen lesz ráeszmélni a háború értelmetlenségére. A viszontagságok Taylorban a motivációt puszta túlélési vágyra redukálják, és a film végére megtört, ideológiát vesztett emberként fog hazatérni.

A szakasz két őrmestere, Elias és Barnes között komoly ideológiai ellentét feszül, amitől a szakasz két táborra oszlik: füvező „hippikre” (Elias-ék) és a maszkulinságukat demonstráló konzervatívokra (Barnes-ék). Taylor semleges pozícióban van, és a film első szakaszában passzív marad.

A film első fő konfliktusa a falu elfoglalásakor kezdődik. Az amerikaiakat – azáltal, hogy ártatlan civileket ölnek meg – a film ettől a ponttól kezdve agresszorként ábrázolja. Taylor ebben a jelenetben egy morálisan rossz cselekedetet (megaláz egy fogyatékost), majd egy morálisan jót is (megment egy nőt az erőszaktól) végrehajt. Taylorban megvan az antihős és a hős is, de egyik pólus sem dominál a másik felett, hanem folyamatosan viaskodnak. A dzsungelben aztán rajtuk ütnek a vietnamiak. Barnes és Elias között itt hág tetőpontjára a feszültség, mert a helyzetet illetően eltérő stratégiájuk lenne. Egy kiszolgáltatott pillanatban Barnes rálő Elias-ra, aki nem hal meg, de távozásuk közben a helyszínen hagyják.

Taylort társai szembesítik azzal, hogy Vietnamban nincs helye az igazságnak, a hitnek, vagy bármiféle moralizálásnak. „It’s all politics, man!” – hangzik el többször e mondat. A film tehát rámutat arra, hogy a Reagan-éra tévesen reprezentálja úgy Vietnamot, mint valami kozmikus elégtételt a kommunizmussal szemben, valójában csak üres politikai tendenciák álltak a háború mögött.

A szakasz utolsó bevetésekor teljes őrületbe sodródott Barnes megpróbálja megölni Taylort is, de a bombázás miatt elvesztik eszméletüket. Másnap Taylor magához tér, és megtalálva a félholt Barnes-t, megöli őt. Taylor egyetlen elégtétele a háborúban a saját társán való megtorlásban merült ki. Mivel másodszorra sérült meg, a mentőalakulatok elviszik, és számára ezzel véget ér a háború. A film konklúzió és happy end nélkül ér véget.

platooncolt654-5.jpg

Taylor karaktere nem feleltethető meg a klasszikus hősábrázolásnak, ugyanakkor nem is határozottan antihős. A helikopteren hazafelé utazva azt mondja, a két oldal (a hős és az antihős) örökké viaskodni fognak benne. Az identitásválságban szenvedő főszereplő a korszak alternatív műfajfilmjeire jellemző. Az amerikaiak vérengzését nyíltan bemutató képek még inkább azt erősítik, hogy a Szakaszt ebbe a kategóriába kell sorolni. Míg a Rambo II-ben rossz cselekedeteket csak kommunisták hajtanak végre, a Szakaszban csak amerikaiak.

A Szakasz diegetikus, a főhős által előadott narrációt használ, Stone ezzel intimebbé teszi, közelebb hozza a cselekményt, viszont a film passzázs jeleneteiben rövid időre enyhe dokumentarista hatást is kelt vele. Ezek olyan jelenetek, amikor a szakaszt látjuk haladni egyik pontról a másikra, vagy éppen pihenni valahol. Taylor narrációja az ilyen pontokon kapcsolódik be. Az egyik alkalommal arról mesél az otthoniaknak, mennyire kiszolgáltatott, a hatalom által kisemmizett, alsóbb osztályokból származó emberek a szakasztársai. A kamera ekkor – miközben Taylor levelét halljuk – eltávolodott pozícióban akciómentes képeket mutat a katonákról. Taylor üzenete valójában persze Stone kommentárja, és a nézőnek szól.

Ennek az eszköznek a használata véleményem szerint Stone elkötelezett politikai aktivitásából és valóságfeltáró szándékából fakad. Fontos, hogy Taylor elbeszélése a filmben mindig valami kényes dologra fókuszál, mint a háború értelmetlensége vagy a katonák motiválatlansága. A narrátor jellemzően azon motívumait fedi fel a háborúnak, amelyeket a reagani ideológia Stone szerint tévesen reprezentált.

Stone filmes életművében kiemelkedő szerepet játszik a vitatott, gyakran félreértelmezett részletek feltárása az USA politikájában. Játékfilmjei közül leginkább a Született július 4-én (1989) és a JFK (1991), dokumentumfilm-sorozat műfajban pedig az Amerika elhallgatott történelme (2012-2013) foglalkozik politikai témákkal. A rendező tágabb életművének vizsgálata megmutatja, hogy a Szakasz nemcsak egyszeri lázadás a reagani ideológia ellen, hanem egy szegmense a Stone karrierjén átívelő feltáró missziónak. (Valamint egy személyes visszaemlékezés, ugyanis a rendező maga is harcolt a háborúban.)

A cikk folytatásában Kubrick Acéllövedék című filmjét fogom hasonló szempontok alapján elemezni, és összehasonlítani a Stone-filmmel.

***

Hivatkozások:
Kristin, Thompson – Bordwell, David: A film története. Palatinus, 2007.
Kellner, Douglas: Reflections on Hollywood Film in the Age of Reagan. In: Film, Politics and Ideology (1991)
Jameson, Fredric: Nosztalgia a jelenért. (Ford: Erdei Pálma.) In: F. J. A posztmodern, avagy a késői kapitalizmus kulturális logikája. Jószöveg Műhely Kiadó. Bp. 1997.
Király Jenő: A film második gyermekkora. Filmvilág 1992/03 4-13.
Joseph Sartelle: Álmok és rémálmok a hollywoodi sikerfilmekben. In: Oxford Filmenciklopédia. Szerkesztette: Geoffrey Nowell-Smith, Glória Kiadó, Budapest, 1998.
Kovács András Bálint: Film és elbeszélés. In: A film szerint a világ. Palatinus, 2002.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amerikaiplan.blog.hu/api/trackback/id/tr488901834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zassz 2016.07.23. 09:49:30

Várom a folytatást. Eddig nem értek egyet mindennel, de gondolatébresztő. Egy '86-os Time magazinban olvastam kb. két hónappal a film megjelenése után, (könyvtár, csekély angolság) "The Platoon: Viet-Nam as it really was." A filmet azóta is láttam párszor, érdekes, hogy ahány dvd, torrent, valahogy ki- kimaradnak dialógusok (Elias-Taylor a hullócsillag nézésekor pl) de az első meghatározó a mozi változat volt, itthon akkor, moziban.

Azt hiszem, Stone (aki ott szolgált egy évig, tehát tudja, miről csinál filmet) mégis kerülte azt az őrületet, amit Coppola ábrázolt, vagy nem akarta annyira mélyen ábrázolni, vagy máshonnan egy gyalogos szemszögéből láttatni, talán őt kellene megkérdezni)
A full metal ezekhez képest szinte realisztikus mű, talán a Ryan közlegény akkori szintje (az akkori filmtrükk arzenállal,ezért némileg realisztikusabbnak tűnő módon)" Nem szerettem", mert annyira igaznak tűnt minden kockája:( Megjegyzés: A filmről nem is tudtam, hogy létezik. De a Soundtrack akkor még vinyl formátumban szembejött velem Eszéken egy lemezbolt kirakatában. Ütős borító,így hát megvettem. A zene után kezdtem a film után menni ('86-'87., nincs net, stb) de végül sikerült VHS-en megnéznem.
Talán, ha már erről írsz, érdemes lenne 'Nam legalját is megírnod (Michael J Fox, A háború áldozatai) Illetve láttam még egy filmet, szintén '86-'88 között, talán a Háború kutyái lehetett a címe, ami arról szólt, hogy ('Nam-ból) dezertált katona hazamegy, de elviszik emiatt börtönbe, és a történet igazából ott játszódik, hasonló gondolkodású foglyok között. Egyszer láttam, nem lett kasszasiker, de még ma is fel-fel villan egynéhány jelenete. Várom a folytatást, lehet, hogy még némileg "vitatkozhatunk" is. :)

hptr 2016.07.28. 12:30:55

@zassz: Köszönöm a visszajelzést! Örülök, ha gondolatébresztő volt. A FMJ tényleg jóval "realisztikusabb", erre rá is térek a folytatásban.
süti beállítások módosítása