Amerikai Plán

"Tudom, mi vagy te. Az örök otthon."

Shane

2016. május 06. 15:41 - Alec Cawthorne

shane-quotes.jpgHa egy amerikai film címében személynév szerepel, szinte biztos, hogy a magát rendkívül leleményesnek gondoló magyar fordító csalárd módon megváltoztatja az eredetit (így lett a Pattonből magyarul A tábornok, a Barton Finkből pedig Hollywoodi lidércnyomás, hogy csak két példát említsünk). Nagy kár, hogy az 1953-as amerikai western, a Shane sem kerülhette el a magyar keresztség eme bornírt gyakorlatát. Hiszen az eredeti cím rendkívül találó. Lehet, hogy a főhős valóban "idegen a vadnyugaton", vagy legalábbis a vadnyugat azon részén, ahol a történet játszódik, de az őt befogadó család számára ő Shane (e tulajdonnév szerepe központi, rendesen el is koptatják), a mély tisztelet övezte, sőt glorifikált magányos harcos, akit a házaspár élénk fantáziájú kisfia egyenesen mennybe meneszt. Az egész film egyetlen kétórássá duzzasztott szerenád a western-indiviuumhoz és a köré szőtt konzervatív ideológiához.

Sokáig tűnődtem rajta, hogy miért is tetszik nekem-ez a film. Aztán végül megvilágosodtam: a Shane a '80-as évekbeli neokonzervatív akciófilmek előképe. Tartópillére ugyanaz a végletekig csupaszított és ostobácska világkép, mely a Rambo-opusokat vagy az Ütközetben eltűnt-szériát is nagyban meghatározta. Az ilyesmi pedig valószínűleg máig megdobogtatja a kőkonzervatív ideák iránt fogékony republikánus szavazók szívét. Az én elfogultságom oka, hogy rokonszenvesnek találom az efféle naivitásból sugárzó gyermeteg bájt. A történetséma nem rejt magában blikkfangokat: a címszereplő vándor - akinek múltja homályba burkolózik - összecsiszolódik egy tisztességes farmercsaláddal, akik némi házimunkáért cserébe ellátást biztosítanak számára. Az idillt azonban felborítják a helyi oligarcha csatlósai, akik terrorizálni kezdik a Shane-t elszállásoló családot és a többi környékbeli telepest. Hősünk számára nincs más megoldás: ki kell állnia a zsarnokok ellen, és meg kell mentenie a biztos pusztulástól a becsületes kisembereket.

Akár úgy is tekinthetünk a Shane-re, mint a Délidő tökéletes antitézisére. (Érdekes, hogy filmünk hamarabb készült el, mint Fred Zinnemann mesterműve, ám a vágás annyira elhúzódott, hogy végül a Shane került később a mozikba.) George Stevens opusában a közösség abszolút méltó a hős áldozatára: minden telepes a csillogó szemű, jámbor amerikai megtestesítője, az összetartozás és a gyarapodás szellemiségének zászlóvivői. Az már csak hab a tortán, hogy nehéz életkörülményeik ellenére is ragyog rajtuk a ruha, ápoltak és frissek, mintha csak egy reklámfilmből léptek volna ki. Már csak a csillagsávos lobogó hiányzik a kezükből. A Shane iránti áhítatos csodálat, el kell ismerni, szinte már a paródiával határos. Az Alad Ladd által játszott főhős szinte már olyan, mint Pasolini Teorémájának főhőse: kicsit minden családtag beleszeret. A film egyik legjellemzőbb jelenetében Shane lőni tanítja az érte rajongó kisfiút. Hamarosan hazaérkezik a gyermek anyja is, aki ugyan összevonja a szemöldökét a látottak miatt, de mégis, alig leplezetten ellágyul a férfi pazar lőtudásától.
shane-7.jpgAmi Shane és a '80-as évek akcióhősei viszonyát illeti, csak egyetlen, de annál lényegesebb összefüggésre szeretném felhívni a figyelmet. Érdemes megfigyelni, hogy a főhős egyetlen nőkarakterrel sem bonyolódik szerelmi viszonyba. A film szemérmesen sejteti, hogy esetleg románc alakulhatna közte és a családanya, Marian (Jean Arthur ötvenévesen játszotta el a szerepet!) között, de Shane nem mérlegeli komolyan ennek lehetőségét, mert túl becsületes ahhoz, hogy elszeresse bajtársa feleségét. Ha kicsit szabadon engedjük képzeletünket, akár azt is mondhatjuk, hogy a hős aszexuális. És voltaképpen ez a fajta voluntarizmus a Rambo- vagy Schwarzenegger-féle hősöknek ugyanúgy elemi tartozéka: sokszor ezek a kőkemény izomhegyek is kínosan ügyeltek arra, hogy egyáltalán ne, vagy csak egy-egy jelentéktelen mozzanat erejéig bonyolódjanak intim viszonyba az ellenkező nemmel. Hiszen ha elköteleződnének egy-egy nő mellett, ha gyengéd érzelmekre ragadtatnák magukat, sérülne tökéletes maszkulinitásuk, azaz a könyörtelen alfahím imágója és ráadásul még társadalmi missziójukat sem tudnák beteljesíteni. (Egyébként Shane-t szinte teljesen úgy isteníti a Starrett-kölyök, ahogy Rambót ajnározza az afgán kisfiú az örökbecsű széria harmadik epizódjában.)

Bármennyire is idealizálja a film a telepeseket, azt nem lehet elmondani róla, hogy az antagonistája is szimplán egydimenziós volna. Találunk egy jelenetet, melyben a gonosz oligarcha, Ryker kifejti, miért nem szívleli a nyavalyás földfoglalókat: ezt a területet annak idején ő maga szelídítette meg, kínkeserves harcok árán űzte ki belőle az indiánokat, s most úgy érzi, a farmerek kisajátításai miatt élete munkája vész kárba. Ha nem is tudunk azonosulni ezzel az érveléssel, legalább árnyaltabb igazolási kísérletet láthatunk az egyébként kapzsi kiskirálytól. Egyébként ha már a negatív hősöknél tartunk, Jack Palance néhány jelenet erejéig felbukkanó, de annál veszedelmesebb bérgyilkosa tökéletesre sikerült portré. Gyűlöletes, de ugyanakkor, bizarr módon, tiszteletet is ébresztő figura: elég ha belép valahová, érezzük, hogy itt most bizony félni kell. Talán túlzásnak tűnik, de meggyőződésem, hogy a szereposztás legerősebb pontja maga Palance.

Stevens eredetileg Montgomery Cliftet szemelte ki Shane, William Holdent pedig Starrett szerepére, ám egyik színész sem ért rá. A rendező tanácstalanságában megkérdezte az egyik stúdiófejest, hogy mely színészek elérhetőek. Kapott egy listát, amelyet végigböngészve állítólag három perc (!) alatt osztotta ki a főszerepeket. Így lett Ladd Shane, Van Heflin pedig Starrett. Sajnos Stevens meggondolatlansága érződik az eredményen. Laddhez alkatilag nem illik a makulátlan hős szerepköre. Sokkal jobban passzolnak hozzá az olyan ferde rajzolatú, érdes antihősök, amilyeneket a One Foot in Hell-ben (1960) vagy a This Gun for Hire (1942) című film noir-alapvetésben játszott. És Van Heflin sem tud kibontakozni egysíkú szerepében - bár néhány évvel később sikeresen old meg egy hasonló (és egyébként nagyon is testhezálló) feladatot a 3:10 to Yuma (Ben Wade és a farmer) című westernben.
large_shane_blu-ray_03.jpgÜde színfoltja még a szereposztásnak Elisha Cook Jr. is, akit főként A máltai sólyomból, A nagy álomból és a Kubrick-féle Gyilkosságból ismerhet a nagyérdemű. Az általában kisszerű, gyáva hősöket játszó karakterszínész azonban teljesen új oldaláról mutatkozik be a Shane-ben: ő az egyetlen a gyámolításra szoruló telepesek közül, aki szembe mer szállni a Ryker-bandával. Éles váltás az életmű korábbi tételeihez képest, de Cook megőrzi hitelességét. A szereposztás leggyengébb láncszeme pedig egyértelműen a kisfiút játszó Brandon de Wilde. Nehéz jó gyerekszínészt találni, ez kétségtelen, ő viszont egyenesen irritáló.

Egyébként a cselekményépítési technika jól működik, az alkotók ügyesen tetézik a Shane-re nehezedő nyomást, minek következtében egészen átélhetővé válik, ahogy a főhős egyre inkább az események kereszttüzébe sodródik. A végkifejlet is sokat emel a produkción. A Délidő seriffjével ellentétben Shane nemhogy nem toboroz embereket a nagy leszámoláshoz, de még Starrett-et is kénytelen az eszméletlenségig ütlegelni, hogy az elszánt farmer ne tarthasson vele (!) az akciódús fináléba. Hősünk elszabadult hajóágyúként támadja le a bűnbandát. Állja is a sarat derekasan, ám végül ő maga is veszélyes sebet kap az ütközetben. De nem törődik vele. Nyeregbe pattan, és félholtan kilovagol a territóriumról - s ezzel együtt a Starrett-család életéből is. Hogy vajon az utolsó képeken egy agonizáló macsót láthatunk-e, aki túl büszke ahhoz, hogy ágyban, párnák közt haljon meg, vagy egy halhatatlan lidérc tér-e vissza az örök köd birodalmába, e talányt nem hajlandó megoldani a film. És jól is van ez így. Kerek és elegáns lezárást kapunk, mely a korábbiakkal ellentétben fukar kézzel méri a giccset.
381547606_aflamhq_com.jpgA képi világ egyébként pompázatos. A Shane egy gyönyörű színekben fürdő Technicolor-csoda, Loyal Griggs operatőr vizuális alkímiája - mesterséges, csillogó képei - jól egybesimul a filmet eltelítő giccsességgel. A Griggs által megteremtett ragyogás ugyanis néha kifejezetten álomszerű. Mintha a képek figyelmeztetnének rá, hogy egy mesterkélt világban járunk, hogy itt tényleg égig érő aranykatedrálist emelnek a westernnek. Egyébként ha műfaji evolúció szempontjából nem is mérföldkő a Shane, technikatörténetileg igen: az első szélesvásznú színes westernfilmet tisztelhetjük benne. Az amerikaiak számára persze máig nagy klasszikus. De hát végső soron érthető is, hogy ennyire imádják, hiszen elsősorban nekik, róluk szól. Az Amerikai Filmintézet 2007-ben a minden idők legjobb filmjeit tömörítő listáján a 45. helyre rangsorolta, ami nekünk, európaiaknak megmosolyogtatónak tűnik, és a magunk szempontjából igazunk is van. De valahol megérthetjük őket, hiszen a Shane az amerikai hazafiasság és civil kurázsi szerelemittas pajzsra emelése, a konzervatív hőseszmény apoteózisa - 1953-ból.

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://amerikaiplan.blog.hu/api/trackback/id/tr708686668

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.05.06. 19:27:11

Azt írod: "És voltaképpen ez a fajta voluntarizmus a Rambo- vagy Schwarzenegger-féle hősöknek ugyanúgy elemi tartozéka: sokszor ezek a kőkemény izomhegyek is kínosan ügyeltek arra, hogy egyáltalán ne, vagy csak egy-egy jelentéktelen mozzanat erejéig bonyolódjanak intim viszonyba az ellenkező nemmel. " Elég körmönfontan megfogalmazott mondat. Persze, sokszor igen, de például a True liesban biztosan nem igaz.

Alec Cawthorne 2016.05.06. 19:35:24

@FOUREY: Persze, de az már kilencvenes évek. Viszont a Kommandóban meg a Ragadozóban maximálisan igaz. Meg úgy emlékszem, a Piszkos alkuban is, bár ebben most nem vagyok biztos, mert régen láttam, és hát nem vésődött az emlékezetembe - hogy finoman fogalmazzak. :)

FOUREY · http://baloldaliliberalis.blog.hu/ 2016.05.06. 22:46:16

@Alec Cawthorne: Meg persze a Terminátorban :) Bár a Rambo 2-ben Co iránt azért talán nem teljesen érzéketlen John.

Leone_510 2016.05.07. 17:01:04

köszi egészen elfeledtem ezt a filmet

@Alec Cawthorne: úgy emlékszem a Piszkos alkuban van némi románc, Schwarzi dobja az asszonyt a maffia mellett legyeskedő csicsáért, asszem eljátsszák a halálát és mivel úgyis idióta a nő nem megy vissza hozzá pontosabban én sem emlékszem de valami ilyesmi rémlik

ezek ellenére van némi igazsága az akcióhősök nőtlenségének és szükségszerűnek is tartom, de ez is inkább filmje válogatja , többé-kevésbé mindig jelen van a nő akit többnyire a hős megszerez , némi üde színfolt McClane nyomozó a maga bénázásában

"A film szemérmesen sejteti, hogy esetleg románc alakulhatna közte és a családanya, Marian között, de Shane nem mérlegeli komolyan ennek lehetőségét, mert túl becsületes ahhoz, hogy elszeresse bajtársa feleségét. Ha kicsit szabadon engedjük képzeletünket, akár azt is mondhatjuk, hogy a hős aszexuális."

huh nekem az első mondatod alapján sosem lenne az a következtetésem mint neked, kissé zavaros is , hogy mi alapján gondolod ezt hiszen ha becsületes akkor az mindent elmond róla, szerintem sokat akartál mondani és túltoltad :) ha kihagyod azt hogy becsületes és esetleg csak tetszeleg a nőknek akkor aláírom, hogy jogos lehet a következtetésed

nemszólokmégegyszer 2016.05.08. 17:23:58

Tökéletes giccs. A nagy tűzharc után a jó meglőtt hős ellovagol a naplementébe. Nekem jobb a Délidőben, de leginkább Leone és a klasszikus spagettiwesternek iránt rajongok. legyen klasszikus western vagy vígjáték. Én sunnyognék, ha az utolsó nagy hősöm John Wayne lenne /Krisztus előttről -még jó, hogy Ronad Reagen filmek nincsenek-/ , és az olaszok úgy köröznének le bármikor, mint versenyautó egy Trabantot.
süti beállítások módosítása